
Volvo XC40 T5 R-Design
© Søren Juul 1. Volvo XC40 T5 AWD R-Design i Rebild Bakker, BM1804, april 2018.
Da Volvo XC40 blev lanceret i Danmark, tog redaktionen den på langtur til Jylland. Her mødte den Mini Countryman og Jaguar E-Pace i en stortest. Billederne blev taget omkring de smukke Rebild Bakker, som ligger 25 km syd for Aalborg. Med lidt god fantasi får det kuperede terræn og de gyldne solstråler det til at ligne, at XC40'eren kører under eksotiske himmelstrøg og ikke på en dansk landevej i 8 graders varme.
Kamera: Canon EOS 5D Mark IV
Objektiv: EF24-105mm f/4L IS II USM
Brændvidde: 35 mm
Lukkertid: 1/25 sek.
Blænde: f/13.0
ISO: 200

Pagani Huayra på Jyllandsringen
© Søren Juul2. Pagani Huayra på Jyllandsringen, BM1804, april 2018
Årets bedste dag med bilfotografering var en regnvåd en af slagsen på Jyllandsringen i foråret. Her var det lykkedes kollega Anders Richter at lokke både en Pagani Zonda F og denne Pagani Huayra ud af garagen til en test. Dette billede er taget ud ad sideruden på en Peugeot 3008, som følges med Huayra'en ned ad langsiden.
Kamera: Canon EOS 5D Mark IV
Objektiv: EF24-105mm f/4L IS II USM
Brændvidde: 46 mm
Lukkertid: 1/25 sek.
Blænde: f/8.0
ISO: 100

Autozam AZ-1
© Søren Juul3. Autozam AZ-1 på Vesterbrogade, BM1804, april 2018
Den har mågevingedøre, centermotor, manuelt gear og baghjulstræk. Det er svært ikke at holde af den skøre lille Autozam AZ-1, som redaktionschef Richter fandt parkeret en dag på Frederiksberg og siden fik en aftale med ejeren om at medvirke i en artikel. Billedet er skudt på Vesterbrogade fra bagagerummet af en kamerabil, som kører omkring 40 km/t. Slamsugeren til venstre i forgrunden giver en idé om, hvor mikroskoptisk lille bilen er.
Kamera: Canon EOS 5D Mark IV
Objektiv: EF16-35mm f/4L IS USM
Brændvidde: 33 mm
Lukkertid: 1/25 sek.
Blænde: f/6.3
ISO: 100

Jaguar F-Type SVR jagter Mercedes-AMG GT R
© Søren Juul
4. Jaguar F-Type SVR og Mercedes-AMG GT R i Skåne, BM1803, marts 2018
Dette er et af mine yndlingsmotiver, for der er masser af fart i billedet og det er meget nemt at lave. Du skal bare have det rette udstyr til at fiksere dit kamera på taget af den bagerste bil og så bruge en fjernbetjening til at udløse kameraet, mens du kører. Billedet er taget med en lang lukkertid, mens bilerne lister stille afsted en sommeraften på en smal svensk landevej.
Kamera: Canon EOS 5D Mark IV
Objektiv: EF16-35mm f/4L IS USM
Brændvidde: 20 mm
Lukkertid: 1/4 sek.
Blænde: f/11.0
ISO: 200

Porsche 911 3,2 Carrera Cabriolet WTL
© Søren Juul5. Porsche 911 3,2 Carrera Cabriolet WTL
Af en eller anden grund ser gamle Porsche 911'ere bare bedst ud, når de fotograferes med et vidvinkelobjektiv. Dette er mit favorit-911-foto fra 2018. Den udtværede hæk i baggrunden og en relativt lang lukkertid skaber fart i billedet, selvom kamerabilen ikke kører mere end 40 km/t. Billedet er taget oppe fra et åbent soltag, hvilket er et brugbart trick, hvis man gerne vil undgå at trække kamerabilen helt over i den modsatte vejbane.
Kamera: Canon EOS 5D Mark IV
Objektiv: EF16-35mm f/4L IS USM
Brændvidde: 34 mm
Lukkertid: 1/15 sek.
Blænde: f/7.1
ISO: 100

VW Amarok V6 for fuld gas på en pløjemark
© Søren Juul6. VW Amarok V6 i marken, BM1806, juni 2018
Der er altid sjovt at teste og fotografere firehjulstrækkere, når man kan finde noget terræn at køre i. Det lykkes i forbindelse med en test af en VW Amarok V6 og en Mercedes X-klasse, der fik lov at boltre sig på marker og skov omkring et gods på Vestsjælland. Her ses den V6-motoriserede VW få fuld gas i mudderet.
Kamera: Canon EOS 7D Mark II
Objektiv: EF70-200mm f/2.8L IS II USM
Brændvidde: 70 mm
Lukkertid: 1/100 sek.
Blænde: f/5.6
ISO: 250

VW Up GTI jagter den originale VW Golf GTI på vejen op til Munkebjerg Casino
© Søren Juul7. VW Up GTI og Golf GTI på Munkebjergvej, BM1806, juni 2018
VW's mikro-GTI matcher nogenlunde den originale Golf GTI på effekt og vægt, så vi besluttede at teste dem begge og finde den sjoveste på den snoede vej, der går fra Vejle fjord og op til Munkebjerg Casino.
Artiklen blev afsluttet med dette billede, hvor den gamle Golf GTI kører forrest. Kameraet er monteret på Up'en med sugekopper og udløses med en fjernbetjening. En lang lukkertid giver fart i billedet, selvom bilerne kører omkring 20 km/t.
Kamera: Canon EOS 5D Mark IV
Objektiv: EF16-35mm f/4L IS USM
Brændvidde: 16 mm
Lukkertid: 1/8 sek.
Blænde: f/20.0
ISO: 200

Giulia Q, RS5 og C63S på en blind landevej udenfor Silkeborg
© Søren Juul8. Alfa Romeo Giulia Q, Audi RS5 og Mercedes-AMG C63S i Silkeborg, BM1805, maj 2018
Af og til falder vi over fotolokationer, der er usædvanligt velegnede til bilbilleder. En af dem ligger udenfor Silkeborg i form af en øde landevej, der er blind i den ene ende.
Der er plads til at placere flere biler sikkert side om side - og de lokale giver dig arbejdsro, hvis du kører pænt. Vi har været der flere gange - sidste gang i snevejr med tre hurtige biler fra Audi, Alfa Romeo og Mercedes-AMG.
Kamera: Canon EOS 5D Mark IV
Objektiv: EF24-105mm f/4L IS II USM
Brændvidde: 27 mm
Lukkertid: 1/20 sek.
Blænde: f/13.0
ISO: 100

BMW M240i foran Den blå planet.
© Søren Juul9. BMW M240i Coupé foran Den blå planet, BM1805, maj 2018
Billedet er ikke just raketvidenskab, men en påmindelse om, at der er et nemt, sjovt og billigt alternativ til et flash-kit, hvis du skal fotografere biler i mørke. Med et fotostativ, en fjernbetjening og en LED-lampe kan du "lysmale" din bil og få billedet i kassen uden at skulle lave den store efterbehandling i Photoshop. Her er ét af en BMW M240i Coupé, der er parkeret foran Den blå planet på Amager en sen aftentime.
Kamera: Canon EOS 5D Mark IV
Objektiv: EF24-105mm f/4L IS II USM
Brændvidde: 24 mm
Lukkertid: 12 sek.
Blænde: f/6.3
ISO: 100

Toyota Yaris GRMN på to hjul på Roskilde Racing Center
© Søren Juul10. Toyota Yaris GRMN på Roskilde Racing Center, BM1807, juli 2018
Der kan laves fart i bilbilleder på flere måder. Enten ved at manipulere med lukkertiden, fuske i Photoshop, men jeg foretrækker den autentiske metode: ved at give bilen nogle klø. Min kollega Frederik T. Frey er ekspert på det område.
Under en test af den aggressive Toyota Yaris GRMN på en karting-bane i sommers, lykkes det næsten for godt at lave fart i billedet, da den lille, stivbenede GTI røg på to hjul efter en svingkombination. Det ser dog mere dramatisk ud end det var. Hjulene snittede en curb og slap kortvarigt asfalten, men den mistede aldrig fodfæstet og hverken undervogn eller fælge fik en skramme.