Mercedes c63 amg coupe drifting bilmagasinet
© Bil Magasinet

Juuls billedblog: Kvikguide til et sikkert kør-sidelæns-foto

En baghjulstrækker, et godt sving og en dygtig chauffør er nogle af de ingredienser, der skal til for at få et drifting-foto i kassen - uden at komme galt afsted.

10. december 2017 af Søren Juul

De er en kliché i bilblade men billedet af en baghjulstrækker, der kommer fejende gennem et sving med dækrøg ud af skærmkasserne, er et herligt actionmættet motiv, som også er sjovt at lave. Det er enkelt nok at tage selve billedet men kræver en del forholdsregler, hvis det skal gøres sikkert. På Bil Magasinet plejer vi at gøre således:

BMW M6 bilmagasinet V8 panoramastrasse jacob dalby

BMW M6 og Bil Magasinets svar på The Stig: Jacob Dalby

© Bil Magasinet

Bilen skal være egnet til formålet, så helst en baghjulstrækker med nok motorkraft til at løsne baghjulenes greb uden de store problemer. Bag rattet skal sidde en chauffør, der ved hvad han/hun laver, for man har IKKE lyst til at stå i vejen for en løbsk sportsvogn, der render af asfalten. 

På redaktionen findes flere dygtige chauffører, men bedst til at køre sidelæns foran et kamera på kommando er vores egen Jacob Dalby. Med en fortid som racerkører har han nemlig helt styr på at placere en bil præcis samme sted i sving hver gang, mens bagvognen er helt ude og danse.
  
På den måde minimeres antallet af gennemkørsler før billedet er i kassen. 

Det handler også om at finde et passende sving. Det skal være skarpt og ligge øde. Den optimale lokation er naturligvis en racerbane, hvor man kan arbejde i fred uden at møde andre trafikanter. Der er bare det problem, at det kan være svært at få tid og plads på en racerbane, hvis man kun har en testbil til rådighed en eller to dage. 

Som bilentusiaster gør ude i den virkelige verden, tester vi også bilerne på roadtrips. Her støder vi af og til på nogle fantastisk sving, der er perfekte til et godt kør-sidelæns-foto. Men vi tager altid visse forholdsregler. 

Ved at være på pletten tidligt om morgenen - helst på en hverdag - minimerer vi risikoen for at møde andre trafikanter på de gode køreveje. 

Hvis ikke chaufføren selv har fuldt udsyn gennem hele svinget, har vi et par mand stående til at holde med og lytte efter andre trafikanter før og efter svinget. På den måde sikrer vi os, at der er fri bane. 

Selve billedet er ret nemt at tage. Jeg plejer at bruge en 70-200 mm telelinse, der giver mig en vis sikkerhedsafstand, når bilen kommer kørende gennem svinget i høj fart. Skal bilen fotograferes bagfra, er der ikke det store at være bekymret over, da bilen typisk vil bevæge sig væk fra kameraet, når baghjulene spinner. Forfra er sagen lidt anderledes. 

Det fornuftige valg er at fotografere fra indersiden af svinget, hvor der er lav  risiko for at blive ramt af en bil på afveje. Hvis du står på ydersiden af svinget og fotograferer en bil på vej ud af det, så sørg for at stille dig i sikkerhed bag et autoværn.

Sæt kameraets autofokus på kontinuerlig (Canon: AF servo), vælg lukkertidsprioriteret eksponering og sæt lukkertiden til f.eks. 1/250 sek. Så kan du et skud i kassen, som dette nedenfor.

BMW M6 drifting bilmagasinet jacob dalby alperne

Dalby slipper kræfterne løs i en BMW M6 på en bjergvej i Alperne

© Bil Magasinet

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, så snart du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.