Seat blog

Annonce:

Velkommen til Bil Magasinets Seat Blog.

Sociedad Española de Automóviles de Turismo, forkortet S.E.A.T., som siden blot blev Seat, blev etableret da den spanske stat besluttede at støtte op om en stribe private virksomheders initiativ til en spansk bilproduktion. S.E.A.T. blev etableret den 9. maj 1950, efter at der var indgået en kontrakt om licensproduktion af biler.

Med Seat Blog går Bil Magasinet i detaljen med Seat i samarbejde med mærket selv. Med udgangspunkt i nutiden graver vi flere gange om måneden i fortiden. Seat Blog er sponseret af Seat, men produceret af Bil Magasinets redaktion. 
Se mere på www.seat.dk


Seat overtager produktionen af Audi A1

Det er ikke nogen hemmelighed, at Audi, Skoda, VW og Seat har ret meget til fælles. Det bliver nu endnu engang understreget af, at Seat skal varetage produktionen af den nye Audi A1 på deres fabrik i Martorell, Spanien. Det ikke første gang, at det sker – Audi Q3 bliver nemlig ligeledes produceret i Spanien.

Den gamle Audi A1 blev produceret på Audi’s fabrik i Bruxelles.

Bygges på samme platform 

At man har valgt at flytte produktionen af Audi A1 til samme fabrik som producerer Seat Arona, skal ses som et forsøg på at optimere og skabe synergi i produktion og udvikling. Den nye Audi A1 bliver baseret på MQB A0-platformen, som Seat Arona og Ibiza også er bygget på.

At Audi har valgt at lægge dele af deres produktion hos Seat's fabrik, kommer også til at smitte af på Seat. Audi kommer med en stor viden og erfaring, som medarbejderne bliver trænet op i, og derved kan videreføre til Seat-produktionen.

500 nye medarbejdere 

Fabrikken i Martorell lige udenfor Barcelona er den bilfabrik i Spanien, som producerer flest biler, og det skal Audi A1 sørge for, at den bliver ved med. Den store produktion sikrer også, at fabrikken hele tiden bliver effektiviseret og kan følge med konkurrencen.

Alene i 2018 har fabrikken ansat over 500 nye medarbejdere med faste kontrakter, og den udvikling håber Seat kommer til at fortsætte til fordel for hele Catalonien.

Salget af Seat buldrer frem

Seat har igennem tiden levet en lidt omtumlet tilværelse, med svingende salg og et lidt trist modelprogram. Men de tider er forbi, og Seat står stærkere end nogensinde. Det viser sig også på salget. Den tysk/spanske bilproducent leverede 289.900 biler på verdensplan i første halvdel af 2018. Det er det bedste resultat Seat nogensinde har præsteret. Sammenlignet med sidste år er salget steget med 17,6 pct. Sidst Seat satte salgsrekord var tilbage i år 2000, hvor det lykkedes dem at sælge 278.500 biler.

Seat’s vicepræsident for Salg og Marketing, Wayne Griffiths, peger på, at Seat Arona kan tage meget af æren for det flotte salg. Forventningerne til andet halvår af 2018 er også høje. Dette skyldes specielt Seat’s nye satsning på et selvstændigt Cupra-mærke og ikke mindst Seat Tarraco, som er Seat’s svar på en VW Tiguan. Seat Tarraco bliver præsenteret for offentligheden den 18. september. Derved har Seat nu et fuld SUV-program, som består af Arona, Ateca og Tarraco. Navnet Tarraco blev i øvrigt bestemt gennem en afstemning, hvor over 140.000 afgav deres stemme, på bilens nye navn.



 

Fuld gas for spanske performance-biler

Cupra er basalt set det samme for Seat, som M GbmH er for BMW.

Antonino Labata, Director of Strategy for Cupra, står i spidsen for Seat’s nye Performance-mærke. Vi møder ham for at blive klogere på tankerne bag den nye satsning.

Hvad er formålet med at gøre Cupra til sit eget brand?

"Det er at tage Cupra til næste niveau. Vi har mange gode folk i firmaet med passion og racererfaring, som giver os mulighed for at skabe noget helt særligt. Men den mest relevante årsag er, at der er et hul i markedet mellem masseproduktion og premiumbiler, hvor vi kan skabe en ny idé omkring sport og individualisering. Dét skal være Cupra."

Hvad er planen?

"Cupra Ateca er vores første model. Vi introducerer syv nye modeller, som vil være mere Cupra med større forskellighed fra de almindelige modeller – det er en proces. Vi kalder det Cupra-rejsen. Men Cupra Ateca er interessant, fordi du bliver meget overrasket, når du kører den. Ikke kun i form af hestekræfter, men også kombinationen af undervogn og gearskift. Den er meget, meget… du kan nyde den. Det er en bil, der overrasker. I kabinen vil der være andre syninger og endnu flere Cupra-detaljer, og efter lanceringen kommer eftermarkedsdele som skålsæder, komponenter i kulfiber og bremser."

Hvordan vil I skille jer ud fra performancebiler fra Volkswagen og Audi?

"Vi vil ramme tidens sportslige tendens og være tæt på de mennesker, der føler sig specielle ved at køre Cupra. Vi vil være et sted for kunder med interesse for racing og konkurrence og tilbyde dem et specialiseret distributionsnetværk og dedikeret erfaring. Cupra er et fællesskab, en klub, som du kan vælge at være medlem af."

Ser du Cupra som en eksklusiv klub?

"Ja, jeg tror, eksklusiv klub er det rigtige udtryk. Det er en klub, du skal ønske at være medlem af."

Vil I kunne tiltrække nye kunder?

"Ja, absolut. Vi vil have en konverteringsgrad på 18 procent – det er en meget høj grad af kunder i butikken, der ender med at købe en bil. Det er også en af grundene til, at vi starter med en SUV, der er et populært og voksende segment lige nu. Det giver en unik salgsposition med 300 hk i Ateca Cupra, for sådan en model er der ikke på markedet. Alle andre starter et nyt sportsbrand med en tredørs hatchback med aggressivt design. Men vi åbner festen med en SUV."

Seat gik utraditionelt til værks, da de skulle finde navn til deres nye SUV.

Det er vist ikke gået nogens næse forbi, at Europa de seneste år, har oplevet en regulær tsunami af nye SUV-modeller. Det betyder selvsagt, at de europæiske bilproducenter udvikler nye SUV’er i flæng - Seat er ingen undtagelse.

Men der hvor Seat går mere utraditionelt til værks, var da de skulle finde et navn til modellen. Her havde Seat udvalgt fire navne, som de ikke kunne blive enige om. Derfor brugte de deres loyale fans til at finde frem til navnet, der blev besluttet efter 146.124 Seat-fans verden over deltog afgav stemmer til hhv. Alboran, Aranda, Avila og Tarraco.

Stemmerne fordelte sig således:

Tarraco: 35,52 %

Avila: 28,74 %

Aranda: 26,91%

Alboran: 8,83 %

Navnet Tarraco stammer fra en gammel romersk by, i den catalanske del af Spanien, som også er hjemsted for Seat’s hovedkontor.

Den nye SUV lanceres senere på sommeren og Seat’s testkørere er i fuld gang med at finpudse de sidste detaljer på den nye Tarraco. Spionfotografer har fanget billeder af Tarraco, mens den udsættes for hårdt testarbejde på Nürburgring.

Den nye Tarraco bliver Seat’s største SUV og placerer sig over over Ateca og Arona, som er Seat’s nuværende familie-SUV’er. Den nye Tarraco bliver en 7-personers SUV, hvor bagagerummet kan omdannes, til to ekstra siddepladser.

Forlygterne har Seat’s særprægede LED-design og den får en mere skarp og aggressiv front sammenlignet med Ateca og Arona. Kølergrillen lader ligeledes til at være mere fremtrædende og lodret, end vi har set tidligere.

Priser og yderligere detaljer kendes ikke endnu, men opdaterer så snart de offentliggøres. 

 

Ibiza Cupra er et oplagt trackday-våben

Om du er en erfaren trackdayhaj eller fuldstændig grøn indenfor disciplinen, så er Seat Ibiza Cupra en oplagt bil til formålet.

Det danske udlejningsselskab EVN Ringrental, der holder til ved Nürbrugring, er gået specifikt efter Seat Ibiza Cupra, som deres foretrukne udlejningsbil til køreoplevelser på "Ringen". De har fire biler, som stort set kører med standardopsætning, på nær nye fjedre og semi-slick-dæk for optimalt greb.

“Vores primære målgruppe er turister, og når man besøger Nürburgring for første gang, så får de fleste en anden uventet respekt for banen. Vi sætter sikkerhed øverst, og derfor besluttede vi, at vores begynderbiler ikke have mere end 200hk, og samtidigt skulle de være forholdsvis tilgivende ved under- og overstyring.” forklarer Frank Thin, ejer af EVN Ringrentals.

Den store Nürburgring Nordschleife, er 20,8 km lang og rummer intet mindre end 73 sving. Herfra er rundt regnet 65 af dem blinde.

Det gør det utrolig svært, for førstegangskøre at beregne hastigheder og hvordan hvert enkelt sving skal angribes. Derudover er der mere end 300 meters højdeforskel på det laveste og højeste sted på banen. EVN Ringrentals gik derfor efter at få en en bil, der ikke var så omdrejningsafhænging for at yde, men i stedet havde det godt bundtræk.

Her kommer den 1,8-liters turbomotor virkelig til sin ret. Med 192 hk og et drejningsmoment på 320 Nm, der allerede er til stede ved 1.450 o/min, er der fint med kræfter til at blive trukket gennem svingene, også selvom man ikke fik valgt det optimale gear.

“Et stift chassis og gode køreegenskaber var også et must i vores søgen. På den måde er vi ikke tvunget til at lave for store og dyre forandringer på bilerne, inden de skal ud og køre” tilføjer Frank Thind, som også har set på andres af Seat’s modeller.

“Vi har planer om efter første sæson at købe nogle Leon Cupra’er, så vi får nogle lidt hurtigere biler til de kunder, der vælger at komme igen og som dermed har fået lidt erfaring.”

Der er ikke lanceret en Ibiza Cupra i den nyeste generation af Seat Ibiza, men for omkring 180.000 kr kan du få et fint brugt eksemplar. Alternativt skal du overveje den nye Seat Ibiza FR med en 1,5 EVO TSI-motor med 150 hk. som fås spritny fra 198.620 kr.

Seat Arona hædres for sit design

Den nye Seat Arona vinder den prestigefyldte Red Dot Award for bedste produktdesign 2018. Med denne pris fremhæver juryen Seat Arona’s friske og samtidig dynamiske formsprog. Afgørende for sejren var det gennemtænkte design – både indvendigt og udvendigt - samt de mange individualiseringsmuligheder, der er muligt via Arona’s udstyrsliste.

Hvad er ’Red Dot Awards’

Siden 1954 har Red Dot Award været en af de mest prestigefyldte designkonkurrencer, der giver en høj grad af international anerkendelse og særligt honorerer kvalitet og innovation. Red Dot Award’s Produkt- og design jury består af 40 eksperter fra hele verden.

Den nye Seat Arona imponerede i særdeleshed juryen med sit gennemtænkte design og de dynamiske køreegenskaber. Om prisen udtaler Seat’s Designchef Alejandro Mesonero-Romanos: 

“Vi er utrolig stolte af den prestigefyldte pris til SEAT Arona. Vores mål var at skabe en unik mini-SUV med et modigt, men samtidig funktionelt design.”

Foruden Red Dot Award for bedste produktdesign 2018 kan Seat Arona også kalde sig Årets Bil i Danmark 2018.