Seat blog

Annonce:

Velkommen til Bil Magasinets Seat Blog.

Sociedad Española de Automóviles de Turismo, forkortet S.E.A.T., som siden blot blev Seat, blev etableret da den spanske stat besluttede at støtte op om en stribe private virksomheders initiativ til en spansk bilproduktion. S.E.A.T. blev etableret den 9. maj 1950, efter at der var indgået en kontrakt om licensproduktion af biler.

Med Seat Blog går Bil Magasinet i detaljen med Seat i samarbejde med mærket selv. Med udgangspunkt i nutiden graver vi flere gange om måneden i fortiden. Seat Blog er sponseret af Seat, men produceret af Bil Magasinets redaktion. 
Se mere på www.seat.dk


Seat Arona hædres for sit design

Den nye Seat Arona vinder den prestigefyldte Red Dot Award for bedste produktdesign 2018. Med denne pris fremhæver juryen Seat Arona’s friske og samtidig dynamiske formsprog. Afgørende for sejren var det gennemtænkte design – både indvendigt og udvendigt - samt de mange individualiseringsmuligheder, der er muligt via Arona’s udstyrsliste.

Hvad er ’Red Dot Awards’

Siden 1954 har Red Dot Award været en af de mest prestigefyldte designkonkurrencer, der giver en høj grad af international anerkendelse og særligt honorerer kvalitet og innovation. Red Dot Award’s Produkt- og design jury består af 40 eksperter fra hele verden.

Den nye Seat Arona imponerede i særdeleshed juryen med sit gennemtænkte design og de dynamiske køreegenskaber. Om prisen udtaler Seat’s Designchef Alejandro Mesonero-Romanos: 

“Vi er utrolig stolte af den prestigefyldte pris til SEAT Arona. Vores mål var at skabe en unik mini-SUV med et modigt, men samtidig funktionelt design.”

Foruden Red Dot Award for bedste produktdesign 2018 kan Seat Arona også kalde sig Årets Bil i Danmark 2018.

 

Seat sætter ’turbo’ på modeludviklingen

Der er for alvor kommet gang i Seat, der igen i år leverede et af sine bedste økonomiske resultater nogensinde. Den økonomiske fremgang har vækket optimismen hos spanierne, som nu er klar til at lancere fire nye modeller frem mod 2020. De første to biler vil være Seat Tarraco, som er Seat’s svar på Skoda Kodiaq og så Cupra Ateca, der får 300 hk og firehjulstræk. Disse to modeller kommer allerede på markedet fra slutningen af 2018.

Allerede til næste år vil den nye generation af Seat Leon lande hos forhandlerne og den kommer i to varianter. Præcis som en den nuværende generation kommer den nye i en 5-dørs hatchback og i en stationcar. I 2020 lancerer Seat sin første fuldelektriske bil, der er bygget på VW koncerns MEB-platform. Den kommer til at få en rækkevidde på 500 km. Sidst men ikke mindst tilføjes for første gang en CUV (Crossover Utility Vehicle) til Seat’s modeludvalg.

Den nye modeloffensiv kommer som et resultat af de største investeringer siden opførelsen af fabrikken i Martorell i 1992. Sidste år afsatte Seat 962 mio. euro til investeringer og udgifter til forskning og udvikling, hvilket er 11,6 % mere end i 2016 (862) og 10,1 % af mærkets samlede omsætning. Ud af dette beløb blev 464 mio. euro øremærket udelukkende til forskning og udvikling.

Seat har været i gang med denne udvikling længe, og det betyder også, at de er blandt de bilproducenter med det yngste modelprogram. Seat’s modeller har i gennemsnit kun lige over tre år på bagen – hvilket understreger den dynamiske udvikling mærket har været igennem siden Volkswagen koncernen overtog den spanske bilproducent.

 

 

Seat er snart klar med sit svar på Skoda Kodiaq

På den kommende biludstilling i Geneve får vi med stor sandsynlighed lov at se det nyeste skud på stammen fra spanske Seat. Det bliver en SUV, som deler platform med Skoda Kodiaq og VW Tiguan.

Når de store biludstillinger nærmer sig, er der efterhånden ved at danne sig en tradition blandt producenterne for at vise en såkaldt teaser for de biler, der præsenteres på udstillingen. Det kan være i form af enten en video eller et maskeret billede, hvor Seat har valgt sidstnævnte.

Bilen der bliver vist er en højbenet fætter, hvilket betyder at vi har at gøre med en SUV på størrelse med Skoda Kodiaq og VW Tiguan, som den også vil dele platform med. Dermed får den plads til 5 eller 7 personer med en ekstra sædderække.

På sidste efterårs udstilling i Frankfurt udgav Seat en liste med navne på den nye bil, som folk kunne stemme på, heraf tre bynavne hvor et enkelt skilte sig ud som historisk lokation i det vestlige Middelhav.

150.000 personer afgav en stemme og med 35% af det samlede antal, kommer Seat´s næste familiebil til at hedde Seat Tarraco og navnet er hentet fra en historisk romersk by på den Iberiske Halvø. Byen eksisterer skam stadig i dag under navnet Tarragona.

Det er endnu sparsomt med detaljer vedrørende den nye Seat, men det lyder sandsynligt at den kommer med nogle af de samme motorer, som vi finder i Skoda Kodiaq og VW Tiguan. Det vil bl.a. sige en 1,4-liters TSI med 150 hk og en 2,0-liters TSI med 180 hk. Varianter med diesel kommer formentlig også, og senere får den muligvis følge af en hybridversion.

Seat Tarraco kommer på markedet en gang til efteråret. Priserne er ukendte, men en Skoda Kodiaq fås fra 392.000 kr. i en 5-personers udgave.

Seat’s robotter tilbagelægger 436.000 km på fabriksgulvet

Hver morgen kl. 5 starter arbejdsdagen for 7.000 medarbejdere på Seat’s fabrik i Martorell i Spanien. Gennem de seneste år, har medarbejderne fået selskab af 125 robotter, som har fået en meget central rolle på fabrikken. De transporterer store og tunge dele som motorer, gearkasser, affjedring og karrosseridele rundt på fabrikken, så medarbejderne kan udføre deres arbejde mere effektivt.

Ved hjælp af stregkoder, får robotterne arbejdsopgaverne at vide. Derefter sendes de ud blandt de andre robotter. Med hjælp fra 40 predefinerende ruter, der har en guidestrimmel lagt ned i gulvet, sendes den afsted mod sin destination. Det hele er programmeret således, at det bliver så effektivt og sikkert som muligt. Det er for eksempel ret vigtigt, at robotten sænker farten i sving og ved forhindringer, specielt hvis den kommer kørende med en flere hundrede kg tung motor. Lasere og sensorer holder øje med, hvornår de skal holde tilbage for fabrikkens øvrige medarbejdere. Hver af de 125 robotter, kan transportere op til 1.500 kg ad gangen.

Det kræver kun fem mand at holde styr på de 125 robotter. De har også mulighed for at fjernstyre robotterne, som alle sammen styres via et kompliceret computersystem.

Hvert år tilbagelægger de 125 robotter intet mindre end 436.000 km, hvilket er længere end den afstand, der er mellem jorden og månen. For at kunne være konkurrencedygtige, udvider Seat hele tiden de automatiserede processor, og den udvikling ser ikke ud til at stoppe.

Seat Leon ST vil generobre Nürburgring

Seat Leon Cupra ST

At Seat har været indehaver af rekorden for den hurtigste stationcar rundt på Nürburgring, har uden tvivl betydet en hel del. Med en 280-hestes Cupra ST med forhjulstræk lykkedes det Seat at komme rundt på 7:58.1 min, hvilket i sig selv var vildt imponernede. Men så kom Mercedes-AMG E 63 S, der med sine 612 hk har over dobbelt så mange kræfter og firehjulstræk. Det betød, at den kunne barbere 13 sekunder af Seat’ens rekord. Den kom rundt på 7:45.19 min.

Men som en anden spansk hidsigprop, vil Seat ikke bare ligge sig ned og have ondt af sig selv. Nej, de vil i stedet sadle lidt om. Ifølge Seat’s marketingschef, Wayne Griffiths, er udgangspunktet stadig en Leon stationcar, men kræfterne er skruet op til 335 hk fra den 2-liters turbomotor, og som AMG’en får den firehjulstræk, udstødningen er lånt fra en ekstern tuner, ABT. Der er basalt set tale om en stationcar-udgave af den nyligt lancerede Seat Leon Cupra R, som kun bliver produceret i 400 eksemplarer og har 310 hk.

Det kan umiddelbart virke som et umuligt projekt, eftersom AMG’en stadig har næsten dobbelt så mange kræfter. Men kigger man på vægten, er der måske en smule håb tilbage. For AMG’en vejer 2.070 kg, mens den lille Leon stationcar ”kun” vejer 1.545 kg. Det er vel at mærke for en standard Leon ST Cupra. Vi kender desværre ikke den præcise vægt for den opgraderede udgave, men den bliver næppe tungere. Det vides heller ikke, hvornår de har planer om at udføre et rekordforsøg på ”Ringen”.

 

Bookmakerne tror på Seat-sejr til Årets bil 2018

Seat Arona er blandt de seks finalister, som er med i opløbet om titlen som Året Bil 2018. Nogle af landets bookmakere har offentliggjort hvilke odds de har sat på de seks finalister, og her ligger Seat i front.

Bet-sitet NordicBet har sat sine odds således, at de har Seat Arona som favorit med et odds på 2,30. Lige i hælene kommer VW Polo 2,50, Ford Fiesta giver pengene 5,0 gange igen. Opel Insignia er ifølge Nordic Bet den mindst sandsynlige til at vinde titlen – her får du pengene 15 gange igen, hvis den vinder Årets Bil 2018.

”Både Seat Arona og VW Polo besidder kombinationen af stærke køreegenskaber og overkommelig økonomi, som historisk set er helt afgørende i kåringen af Årets Bil. Derudover klarer Volkswagen-koncernen, som står bag begge biler, sig generelt rigtig stærkt i den danske kåring”, siger NordicBets pressechef Thomas Holm og fortsætter:

”Vi har Arona som svag favorit foran Polo, fordi de såkaldte crossover-modeller har stor medvind i markedet i øjeblikket. Vi tror, det bliver udslagsgivende, når juryen skal afgive deres stemmer.”

Kåringen af Årets Bil 2018 finder sted torsdag 30. november.

Sidste år spåede bookmakerne også, at det ville være Peugeot 3008, som ville løbe med sejren og havde sat et lavt odds på 1,75, hvilket også viste sig at holde stik, da det var Peugeot 3008 som vandt.

Se Anders Richters video af Seat Arona herunder: