Seat blog

Annonce:

Velkommen til Bil Magasinets Seat Blog.

Sociedad Española de Automóviles de Turismo, forkortet S.E.A.T., som siden blot blev Seat, blev etableret da den spanske stat besluttede at støtte op om en stribe private virksomheders initiativ til en spansk bilproduktion. S.E.A.T. blev etableret den 9. maj 1950, efter at der var indgået en kontrakt om licensproduktion af biler.

Med Seat Blog går Bil Magasinet i detaljen med Seat i samarbejde med mærket selv. Med udgangspunkt i nutiden graver vi flere gange om måneden i fortiden. Seat Blog er sponseret af Seat, men produceret af Bil Magasinets redaktion. 
Se mere på www.seat.dk


Cupra E-Racer er snart klar til ræs

Der bliver mere og mere af det – elektrisk motorsport. Den spanske bilproducent, Seat har udviklet et nyt separat bilmærke, som er blevet døbt Cupra. Deres første model er netop kommet til Danmark og er en 300 hestes Cupra Ateca.

Men Cupra har også andre mål. De har nemlig udviklet en ny Cupra e-racer, som er en 100 procent elektrisk racerbil. Det er planen, at den skal lanceres og være ræs-klar i starten af 2020.

Bilen er udstyret med en 450 kg tung batteribakke der består af 6.072 battericeller. Det udgør en tredjedel af hele bilens vægt. Derfor har udviklingsteamet bag bilen også været meget opmærksomme på, hvordan de placerer batterierne. For at holde tyngdepunktet så lavt som muligt er alle batterierne placeret i bunden af bilen.

Der er masser af kræfter i batteriet som svarer til intet mindre end 9.000 mobiltelefon-batterier. Det sikrer, at bilens fire elmotorer kan yde sine maksimale 680 hk. Det er nok til at sende bilen fra 0-100 km/t på 3,2 sek. og give den en topfart på 270 km/t.

Selvom Cupra E-Racer er en 100 procent banebil, kommer denne teknologiske udvikling også morgendagens Seat’er til gode. Cupra forventer at være klar til at deltage i den nye løbsserie E-TCR (electric touring car racing) i 2020.

 

Seat og Segway udvikler fremtidens løbehjul

I takt med at byerne bliver større og større og folk bor tættere end nogensinde, er effektiv mobilitet et vigtigt problem at få løst.

Seat er mere end bare en traditionel bilproducent – de arbejder med mobilitet på tværs af forskellige transportformer.

Seneste eksempel er deres samarbejde med det amerikanske firma, Segway. Segway kender vi primært for de to-hjulede elektriske vogne, der transporterer turister rundt på sightseeing i København. Men Segway er også en af de førende spillere på markedet for fleksibel eldreven mobilitet.

Seat og Segway har i samarbejde udviklet Seat eXS, som er perfekt til at løse mikro-mobilitet i byer. Seat eXS er designet af Seat, og benytter gennemprøvet teknologi fra Segway’s eget løbehjul, der hedder ES2. Takket være store 8” hjul og affjedring på baghjulene har Seat eXS en behagelig komfort.

Seat eXS kan køre top til 25 km/t og alt afhængig af forhold køre op til 45 km på en opladning. Den har fastmonterede LED-for- og baglygter samt en lille LED-skærm, så du kan holde styr på rækkevidde og batterikapacitet.

Seat eXS bliver lanceret i starten af 2019, og kan købes hos din lokale Seat-forhandler. Prisen ender på omkring 4.500 kr.

Seat og Amazon lancerer kunstig intelligens i bilen

Forestil dig, at du kan stille din bil spørgsmål, mens du kører, hvorefter den finder svaret og læser det højt for dig.

Vi skal ikke mere end 10 år tilbage, før dette kun hørte til i en sci fi-film, men det bliver virkelighed, når Seat udvider samarbejdet med Amazon Alexa i Europa.

England og Tyskland har indtil videre fungere som testlande. Nu udvider Seat med Spanien, Frankrig og Italien, som også skal agerere testlande, inden Alexa skal udvides til flere lande i Europa.

For Seat handler det om sikkerhed, og fokus på kørsel. Amazon Alexa kan hjælpe dig med finde svar på alt, lige fra hvad der er den nemmeste rute til din destination, læse nyhederne højt for dig, sætte musik på og meget mere. Chaufføren behøver ikke engang løfte hænderne fra rattet, for med et enkelt tryk på multifunktionsrattet, får du adgang til Alexa.

Det er muligt at få systemet i Ibiza, Arona, Leon, Ateca samt den nye Tarraco. Det sker via Android Seat Media Control og Amazon Alexa appen.

Seat vil gerne være først, når det gælder lancering af nye informationsteknologier i biler. Det spanske bilmærke var først til at lancere google ‘Waze’ i deres navigation - waze er en live opdatering om trafikforhold, ligesom det også er muligt, at bruge musikgenkendelses-app’en Shazam i Seat, til både Android og iPhone.

Hvornår Amazon Alexa kommer til Danmark, er desværre ikke fastlagt endnu.

Seat overtager produktionen af Audi A1

Det er ikke nogen hemmelighed, at Audi, Skoda, VW og Seat har ret meget til fælles. Det bliver nu endnu engang understreget af, at Seat skal varetage produktionen af den nye Audi A1 på deres fabrik i Martorell, Spanien. Det ikke første gang, at det sker – Audi Q3 bliver nemlig ligeledes produceret i Spanien.

Den gamle Audi A1 blev produceret på Audi’s fabrik i Bruxelles.

Bygges på samme platform 

At man har valgt at flytte produktionen af Audi A1 til samme fabrik som producerer Seat Arona, skal ses som et forsøg på at optimere og skabe synergi i produktion og udvikling. Den nye Audi A1 bliver baseret på MQB A0-platformen, som Seat Arona og Ibiza også er bygget på.

At Audi har valgt at lægge dele af deres produktion hos Seat's fabrik, kommer også til at smitte af på Seat. Audi kommer med en stor viden og erfaring, som medarbejderne bliver trænet op i, og derved kan videreføre til Seat-produktionen.

500 nye medarbejdere 

Fabrikken i Martorell lige udenfor Barcelona er den bilfabrik i Spanien, som producerer flest biler, og det skal Audi A1 sørge for, at den bliver ved med. Den store produktion sikrer også, at fabrikken hele tiden bliver effektiviseret og kan følge med konkurrencen.

Alene i 2018 har fabrikken ansat over 500 nye medarbejdere med faste kontrakter, og den udvikling håber Seat kommer til at fortsætte til fordel for hele Catalonien.

Salget af Seat buldrer frem

Seat har igennem tiden levet en lidt omtumlet tilværelse, med svingende salg og et lidt trist modelprogram. Men de tider er forbi, og Seat står stærkere end nogensinde. Det viser sig også på salget. Den tysk/spanske bilproducent leverede 289.900 biler på verdensplan i første halvdel af 2018. Det er det bedste resultat Seat nogensinde har præsteret. Sammenlignet med sidste år er salget steget med 17,6 pct. Sidst Seat satte salgsrekord var tilbage i år 2000, hvor det lykkedes dem at sælge 278.500 biler.

Seat’s vicepræsident for Salg og Marketing, Wayne Griffiths, peger på, at Seat Arona kan tage meget af æren for det flotte salg. Forventningerne til andet halvår af 2018 er også høje. Dette skyldes specielt Seat’s nye satsning på et selvstændigt Cupra-mærke og ikke mindst Seat Tarraco, som er Seat’s svar på en VW Tiguan. Seat Tarraco bliver præsenteret for offentligheden den 18. september. Derved har Seat nu et fuld SUV-program, som består af Arona, Ateca og Tarraco. Navnet Tarraco blev i øvrigt bestemt gennem en afstemning, hvor over 140.000 afgav deres stemme, på bilens nye navn.



 

Fuld gas for spanske performance-biler

Cupra er basalt set det samme for Seat, som M GbmH er for BMW.

Antonino Labata, Director of Strategy for Cupra, står i spidsen for Seat’s nye Performance-mærke. Vi møder ham for at blive klogere på tankerne bag den nye satsning.

Hvad er formålet med at gøre Cupra til sit eget brand?

"Det er at tage Cupra til næste niveau. Vi har mange gode folk i firmaet med passion og racererfaring, som giver os mulighed for at skabe noget helt særligt. Men den mest relevante årsag er, at der er et hul i markedet mellem masseproduktion og premiumbiler, hvor vi kan skabe en ny idé omkring sport og individualisering. Dét skal være Cupra."

Hvad er planen?

"Cupra Ateca er vores første model. Vi introducerer syv nye modeller, som vil være mere Cupra med større forskellighed fra de almindelige modeller – det er en proces. Vi kalder det Cupra-rejsen. Men Cupra Ateca er interessant, fordi du bliver meget overrasket, når du kører den. Ikke kun i form af hestekræfter, men også kombinationen af undervogn og gearskift. Den er meget, meget… du kan nyde den. Det er en bil, der overrasker. I kabinen vil der være andre syninger og endnu flere Cupra-detaljer, og efter lanceringen kommer eftermarkedsdele som skålsæder, komponenter i kulfiber og bremser."

Hvordan vil I skille jer ud fra performancebiler fra Volkswagen og Audi?

"Vi vil ramme tidens sportslige tendens og være tæt på de mennesker, der føler sig specielle ved at køre Cupra. Vi vil være et sted for kunder med interesse for racing og konkurrence og tilbyde dem et specialiseret distributionsnetværk og dedikeret erfaring. Cupra er et fællesskab, en klub, som du kan vælge at være medlem af."

Ser du Cupra som en eksklusiv klub?

"Ja, jeg tror, eksklusiv klub er det rigtige udtryk. Det er en klub, du skal ønske at være medlem af."

Vil I kunne tiltrække nye kunder?

"Ja, absolut. Vi vil have en konverteringsgrad på 18 procent – det er en meget høj grad af kunder i butikken, der ender med at købe en bil. Det er også en af grundene til, at vi starter med en SUV, der er et populært og voksende segment lige nu. Det giver en unik salgsposition med 300 hk i Ateca Cupra, for sådan en model er der ikke på markedet. Alle andre starter et nyt sportsbrand med en tredørs hatchback med aggressivt design. Men vi åbner festen med en SUV."