VW Golf A59

Glem R32, GTI og VR6! Dette er kongen af VW Golf, og den hedder A59!

I 90'erne arbejdede VW på et hemmeligt projekt med en såkaldt "Super-Golf". Resultatet blev denne A59, som er udstyret med en hårdpumpet turbomotor og firehjulstræk.

12. august 2020 af Anders Richter

Mød "Super-Golf'en"!

Du er tilgivet, hvis navnet Golf A59 ikke siger dig noget. Den åndelige efterfølger til VW Golf G60 Rallye fik aldrig grønt lys af VW-boss Ferdinand Piëch, og kun to prototyper blev bygget. Baggrunden var den samme som med den tidligere G60 Rallye – nemlig at VW ønskede at gøre comeback i rallysporten.

En stribe prototyper blev bestilt af VW's Research and Development-afdeling. Tanken var, at bilen skulle kunne bruges i WRC-rally i Gruppe A. 

VW Golf A59

A59 blev bygget af Schmidt Motorsport

Opgaven med at konvertere koncernens dengang helt nye Golf III blev lagt ud til specialisterne hos Schmidt Motorsport (SMS), som også stod bag Audi’s V8-motoriserede DTM-racere, som dominerede racerbanerne totalt i 1990 og 1991.

SMS smed VW’s egen underkvadratiske (slaglængde større end boring) 2-liters motor ud og udskiftede den med en 1.998 cm3 motor med identisk boring og slaglængde for at øge omdrejningsvilligheden.

VW Golf A59

Motoren havde 275 hk

Med en turbo sneg ydelsen sig op på solide 275 hk og 367 Nm. Syncro-firehjulstræk var utilstrækkeligt og blev udskiftet med et nyt system, der minder om de moderne Haldex-transmissioner. 

Firehjulstrækket var computerstyret, og du kunne låse både et midterdifferentiale og bagdifferentialet, når asfalten blev udskiftet med grus og mudder.

Tophastigheden var omkring 270 km/t.

VW Golf A59

Mere racerbil end gadebil

I kabinen var det også tydeligt, at A59 havde mere at gøre med en racerbil end en egentlig gadebil. Her var indbygget et bur, en fuld digital instrumentering, racerskålsæder og et indbygget brandslukningsanlæg.

Uden på blev skærmene udbygget og både bagklap, bagrude og de bageste sideruder blev udført i plastik, mens fronthjelmen blev udført i glasfiber.

VW Golf A59

2.500 styk

Havde projektet overlevet starthalvfemsernes finanskrise, ville VW have været nødsaget til at producere 2.500 gadebiler af homologeringshensyn.

Der er ingen tvivl om, at A59 ville følge traditionen fra G60 Rallye og blive vanvittigt dyr. Men den ville også endegyldigt have jaget en pæl igennem Golf III’erens image som den magelige Golf. 

Selv om det forlyder fra VW selv, at der kun blev produceret en enkelt prototype af Golf A59, går rygterne i VW-kredse om, at Schmidt Motorsport lavede mere end bare én. Og en nyere video fra firmaet viser netop, at der findes mere end blot én VW Golf A59. Se videoen under artiklen og bedøm selv.

Og hermed blev du lidt klogere på din VW Golf-historie. Husk at følge med på bilmagasinet.dk i morgen torsdag, hvor vi kører første tur i den helt nye generation af VW Golf GTI.

Hvad er Richters Garage?

Bloggen er skrevet af redaktionschef på Bil Magasinet, Anders Richter. Her handler det om ældre køretøjer, investeringsbiler og livet i selskab med en privat vognpark, der pt. består af to (!?!) Porsche 944 Turbo, en Porsche 996 Turbo, en BMW 750i E32 og en Volvo V70 GLT til det daglige arbejde.

Følg Richters Garage og Bil Magasinet på Instagram for daglige opdateringer.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...