Vi kører en sidste tur i AMG's 12-cylindrede med 1.000 Nm

Mercedes' AMG-afdeling vinker farvel til sit største kraftværk. Richters Garage snupper nøglerne og kører en sidste tur langs USA's vestkyst i en Mercedes-AMG S65 Cabriolet.

20. september 2019 af Anders Richter

Farvel til AMG's 12 cylindre

Biludstillingen i Genève er i fuld sving, og gemt væk på Mercedes-standen står en diskret limousine. Den bærer et S65-logo, og et "Final Edition" på dens nummerplade. Topmodellen i AMG's modelprogram er nemlig på vej på pension. Dens store hjerte er blevet for stort til verden. 

Motoren er en 6-liters V12 med biturbo, og AMG mener ikke længere, det giver mening at producere så store maskiner. Det er sørgeligt men sandt. Heldigvis nåede jeg for et par måneder siden at tage et sidste ridt i Mercedes' måske mest vanvittigt model – i hvert fald når vi kigger på teknikken: AMG S65 Cabriolet. 

Bedre end en lejebil...

I slutningen af sidste år havde jeg en arbejdstur til USA (jep, i know. Vi har verdens bedste job på Bil Magasinet!). Der var lidt køretid mellem de forskellige steder, hvor jeg skulle lave artikler, så jeg tænkte, at jeg ligeså godt kunne se, om jeg kunne teste en bil på turen. 

Mercedes var med på idéen, og de stillede et køretøj klar. Faktisk var det først, da jeg stod med fødderne solidt plantet i den californiske muld, at jeg fik en mail omkring, hvilken model, jeg så skulle køre i: En AMG S65 Cabriolet. Whaaaat!!! Det måtte da være løgn. Men nej. Jeg kneb mig selv i armen hele den første time, i mens jeg sad fast i myldretidstrafikken i Los Angeles. Jeg elskede hvert sekund! 

Mercedes-AMG S 65 Cabriolet på roadtrip 

USA er vel nok også det eneste sted, hvor man kan køre i en V12-motoriseret bil uden at blive lagt for had. Faktisk virkede V12'eren nærmest økonomisk i sammenligning med deres vognpark af pickuptrucks og enorme SUV'ere. Mercedes'en føltes ved flere lejligheder nærmest lille, når du parkerede ved siden af en Dodge Ram pickuptruck, der var blevet hævet nogle tommer i undervognen. Nå, tilbage til Mercer'en. 

Jeg havde bilen til rådighed i et par uger (send gerne hademails til [email protected]), og det var ca. samtidig, at AMG's øverste chef meldte ud, at det i fremtiden ville være slut med 65-modellen. Modellen ville som sådan nok blive erstattet, men den ville aldrig få en V12-motor igen. 

Hvis man er bare lidt bilentusiast, er det en forfærdelig besked at modtage. For en amerikaner er det som at høre i radioen, at Elvis nu endelig er konstateret død – altså sådan rigtig død. Mest fordi at V12-motoren nærmest har mytisk status i bilkredse. Det er den mest vanvittige motor, som typisk sidder i de mest vanvittige biler. Den er så kompliceret og så smuk på én og samme tid. Det er bilindustriens kronjuvel, hvis du spørger mig, og derfor virkede det som et privilegium at få lov til at starte S65'eren dag efter dag, rulle stoftaget ned og bare køre. 

Alle døre åbner sig i en V12'er

Jeg nåede at opleve alt muligt bag rattet af den bil. Vi var til adskillige Cars and Coffee-arrangementer i Californien (absolut nogle af de bedste biltræf, jeg har været til), og ved flere af dem, blev vi endda inviteret til at holde i rækkerne sammen med de udstillede biler. 

Folk fik store øjne, når de spottede "V12 Biturbo"-logoerne på siden, og det indgød dyb respekt fra bilfolket. Flere gange blev vi også stoppet på tankstationer af folk til en bilsnak (amerikanerne elsker at snakke...), og det var bare sjovt at møde så megen åbenhed, når man i Danmark godt kan blive mødt af en lidt anden kultur, hvis man er ude og køre i en meget dyr testbil. 

Den røde løber ruller ud

Vi prøvede også at føre os frem med lånte fjer i Long Beach syd for Los Angeles hvor mange af de eksklusive bilforhandlere lå. Og opskriften virkede hver gang. Rul op foran indgangen til en Lamborghini- eller Ferrari-forhandler, og så kan det ellers nok være, at den røde løber bliver foldet ud hurtigere, end receptionisten kan nå at bestille en cheeseburger i en McDrive. 

"Welcome sir, what can we do for you today", var den mest brugte frase, når vi kiggede på biler. Det var ret sjovt, hvordan en bil kan sætte tankerne i gang hos folk. 

Uhlala, sådan ser hjertet ud!

"Kom nu tilbage på sporet Richter, og fortæl os noget om motoren!", vil de fleste bilnørder nok sige lige nu. Så gerne!

V12'eren er intet mindre end fantastisk. På en god dag går den 6,0 km/l. På en dårlig lå vi omkring 4,0 km/l. Kræfterne er enorme. Her er 630 hk og 1.000 Nm. Du mangler aldrig nogensinde kræfter – aldrig. Automatgearkassen er kalibreret, så det hele ikke går op i røg. Først i andet gear kommer der virkelig tryk på turboerne, og så accelererer den som en smaragdgrøn hval, der bliver klasket bagi af en endnu større hval. 4,1 sekunder tager det at ramme 100 km/t, og husk lige på at bilen vejer 2.255 kg...

Lyden om morgenen, når motoren er kold, er intet mindre end episk. Her lyder den brutal, og specielt når du parkerer i et p-hus med lavt til loftet. Det gav ståpels HVER morgen. Episoden blev typisk efterfulgt af en tur til den nærmeste Shell-tank. Oh well...

Farvel til V12-motoren

Jeg vil ikke gå dybere ind i en diskussion, om det er rigtigt eller forkert af Mercedes' AMG-afdeling at droppe V12'eren. Jeg forstår dem til dels godt. Det er en kompliceret motor at udvikle, og hvis man kun sælger en håndfuld om året, giver det mindre økonomisk mening. Omvendt har V12'eren for mig også stået som en teknisk milepæl indenfor biler, og det er på en måde lidt trist, at bølgerne nu begynder at gå den anden vej. Heldigvis er der stadig flere af de konkurrerende bilmærker, som holder fast i V12'eren – lidt endnu.

Når alt det er sagt, at jeg dog glad for, at jeg nåede at opleve den sidste Mercedes-AMG S65 på tætteste hold og I så mange dage, at jeg lige et kort sekund troede, at det var min – bare lige. 

Til de interesserede kan jeg fortælle, at den ville koste 4,7 mio. kr. på danske plader. Gisp!

Mercedes-AMG S65 på Highway 1 = himlen!

Et af de bedste minder var en køretur fra Malibu nord for Los Angeles, hvor vi kørte langs Highway 1 helt ude ved kysten. Vejret var diset, men det gjorde ikke noget. V12'eren summede afsted op mod den ekstremt hyggelige kystby Carmel-by-the-Sea, hvor vi slog lejr for natten. Der var ikke en bekymring i sigte, kun en V12-motor med 630 hk og 1.000 Nm, der fragtede os sikkert afsted. Det var en fed oplevelse, som jeg aldrig i mit liv vil glemme.

Hvad er Richters Garage?

Bloggen er skrevet af redaktionschef på Bil Magasinet, Anders Richter. Her handler det om ældre køretøjer, investeringsbiler og livet i selskab med en privat vognpark, der pt. består af en Porsche 944 Turbo, en Porsche 996 Turbo, en BMW 750i E32 og en Volvo V70 GLT fra år 2000 til det hårde arbejde.

Følg Richters Garage og Bil Magasinet på Instagram for daglige opdateringer.

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...