Techno Classica blev i år (ligesom stort set alle andre fede bilarrangementer) aflyst pga. Covid-19. Det er megaærgerligt, for alle os, som har brug for at få deres klassiske bilfix. Heldigvis har vi som altid en god og simpel løsning her på Bil Magasinet: Derfor genudgiver vi vores fotoreportage fra Techno Classica 2019, hvor vi rendte rundt med et kamera. Yes, vi ved godt, at det er intet mindre end genialt at genudgive gamle artikler, så selv tak!
Årets fest for klassiske biler
Bil Magasinet er taget til Essen for at deltage i årets største fest for klassiske biler. Techno Classica hedder showet, som samler hundredetusindvis af biltosser fra hele verden. Her kan du købe, sælge eller bytte dig til din næste klassiker. Hvis du ikke når derned i år, så frygt ej, for Richters Garage har skudt en stribe fotos, som gør, at det er (næsten) lige så godt, som at være der selv.

Porsche i lange baner
Ikke overraskende er der masser af Porsche'r. Her ses en 996 GT2 Gen. II og bagved en 964 Carrera RS 3,8, som endda er en af de originale prototyper.

BMW M1 på auktion
Coys afholder en auktion, og en af deres stjernebiler er denne BMW M1, som fra ny blev ombygget for at deltage i et rekordforsøg. Siden er der ingen, som har passet på den, og i dag står den til en total restaurering. Spørgsmålet er, om det egentlig kan betale sig, for standen var virkelig dårlig.

En bus fylder år
VW's T3-model fylder i år 40, og det blev fejret på VW's klassiker stand med at fremvise to af museets fineste eksemplarer. Til venstre ses en helt tidlig luftkølet T3, mens den til højre er en af de sidste, som blev vandkølet.

Rekordbilen fra Nardo
Hvis du hellere vil have fart på, havde VW også medbragt det gamle Nardo-koncept, som var udstyret med en W12-motor med 600 hk. Den satte en hastighedsrekord på Nardo-banen i Italien, hvor den kørte 322 km/t i snit over 24 timer.

En Mercedes med wankelmotor
Mercedes fejrede i stedet et jubilæum for deres specielle C111-modelserie. Bilerne var tænkt som udviklingsbiler, der skulle prøve ny teknik af – bl.a. wankelmotoren.

RM Sotheby's auktion
Et af tilløbsstykkerne i år var uden tvivl den store RM Sotheby's auktion, som for første gang foregår samtidig med Techno Classica. Det fungerede som et fint afbræk til resten af messen, hvor man kunne sætte sig ned og følge med i buddene. De fleste biler under hammeren, var en del af "The Youngtimer Collection", som vi tidligere har skrevet lidt om her i Richters Garage. Bl.a. en bister familie-Mercedes, en lækker Alpina B7 Turbo, og en skarptskåren Mitsubishi.

Vi ses til næste år – NOT!!!
En af mine personlige favoritter på messen stod til salg under åben himmel. Det var en perfekt restaureret VW Golf GTI i første generation. Hold nu op, hvor stod den skarpt. De vidste dog godt, hvad de ville have for den. 275.000 kr.!?! Jeg tror, jeg pænt takker nej. Men jeg kommer dog gerne tilbage igen til næste år, for at se, om man kunne finde et godt tilbud.
Vi ses i Essen i 2020! Den tager vi lige igen: Vi ses forhåbentlig i Essen i 2021!

Hvad er Richters Garage?
Bloggen er skrevet af redaktionschef på Bil Magasinet, Anders Richter. Her handler det om ældre køretøjer, investeringsbiler og livet i selskab med en privat vognpark, der pt. består af to (!?!) Porsche 944 Turbo, en Porsche 996 Turbo, en BMW 750i E32 og en Volvo V70 GLT til det daglige arbejde.
Følg Richters Garage og Bil Magasinet på Instagram for daglige opdateringer.