Se hvad 13 af fremtidens klassikere røg for på auktion i Essen

RM Sothebys har netop afholdt en af årets mest spændende auktioner. Vi var med og har udvalgt 13 af de fedeste biler, og her kan du se, hvad de blev solgt for.

14. april 2019 af Anders Richter

Bil Magasinet er taget til Techno Classica i Essen, og i år er ekstra særligt, da auktionshuset RM Sotheby's har valgt at afholde en auktion på messen. Det betyder masser af hammerslag, og masser af bilnørderi. Richters Garage tog kameraet og blokken med, og her i artiklen har han udvalgt 13 biler, som røg under hammeren og vigtigst af alt, hvad de blev solgt for. 

Mercedes 500 TE AMG – solgt for 1.073.000 kr.

En af mine personlige favoritter er denne bistre familiebil, som du kan læse meget mere om hér. 

Lancia Delta HF Integrale "Martini 5" – solgt for 896.000 kr. 

Der er virkelig sket noget med priserne på Lancia Delta, og specielt når de er iført det legendariske Martini-kostume. 

Wiesmann GT – solgt for 858.000 kr.

En af mine personlige favoritter var denne Wiesmann GT, som er en tysk letvægtscoupé udstyret med en 4,8-liters V8-motor fra BMW. Den er lynhurtig og kører vanvittigt godt. 

Ferrari 430 Scuderia – solgt for 1.159.000 kr. 

Man kunne ikke undgå at bemærke denne skriggule Ferrari 430 Scuderia. Standen var fin, og km-tallet lød på 24.000 km. 

BMW M3 E30 – solgt for 386.000 kr. 

Denne BMW M3 E30 med 77.000 originale km på tælleren lignede faktisk lidt af et røverkøb. 386.000 kr. er i hvert fald yderst fair, for bilen var tysk fra ny og stod i en ekstremt flot stand. Priserne på E30 M3 er steget markant i de senere år. 

Mitsubishi Starion – solgt for 146.000 kr. 

En af de absolut billigste biler på auktionen var denne Mitsubishi Starion. Jep, det er en bil, der deler vandene, men personligt er jeg ret vild med dens udbyggede skærme og generelle 80'er-stil. Eksemplaret her havde kun kørt 9.230 miles. 

Renault 5 Turbo 2 – solgt for 515.000 kr.

Den franske turbo-bombe er blevet populær, og det kan ses på priserne. Denne Turbo 2 var i meget fin stand, og opnåede en pris på over en halv mio. kr. Det er dog de tidlige Turbo 1'ere med deres unikke interiør og lavere produktionstal, som er mest populære og dermed også dyrest. 

Lancia Delta S4 – solgt for 7.760.000 kr.

Stjernen i showet var uden tvivl denne Lancia Delta S4, som blev solgt til en hel del over dens estimat. Over syv mio. kr. skulle du have op af lommen for at kunne tage denne Delta S4 med hjem. Det er mange penge, ja, men jeg forstår godt hypen. Det er en ekstraordinær bil, som er en del af den legendariske Gruppe B-rallyhistorie. Bilen under hammeren var ekstra speciel, da den kun havde kørt 2.200 km fra ny. 

Porsche 968 CS – solgt for 584.000 kr.

Denne speed-gule Porsche 968 Club Sport strøg op i pris. Det skyldtes dels dens udstyr og farve og dels dens ekstremt flotte og originale stand. 

Mercedes E36 AMG Cabriolet – solgt for 240.000 kr. 

Der er kun lavet 68 eksemplarer af denne sjældne AMG-model, men det faktum var ikke nok til at få prisen til at stryge mod nord. Faktisk lød dette til at være en virkelig god handel, hvis du gerne vil køre sommeren i møde i en åben og ikke mindst ekstrem sjælden AMG-model. 

BMW M5 V10 man. – solgt for 223.000 kr.

Dette er en BMW M5 V10, og det er i sig selv ikke så sjældent. Det, der gør denne bil speciel, er, at den er udstyret med en manuel gearkasse, hvilket kun var en mulighed på det amerikanske marked. For BMW-tosser er den derfor yderst eftertragtet, da den i Europa anses lidt som den hellige gral indenfor M-biler. Underligt nok var der bare ikke mødt nogen BMW-entusiaster op for at byde, for prisen stoppede allerede ved 223.000 kr. Med 63.100 km på tælleren lød det som et godt tilbud. 

Range Rover – solgt for 189.000 kr.

Denne Range Rover fra 1995 havde kørt 42.000 miles, og den er jo bare indbegrebet af coolness. Jeg kunne i hvert fald godt trille rundt i den til daglig, hvis jeg hverken skulle bekymre mig om værksteds- eller benzinregninger. 

BMW M3 CSL – solgt for 730.000 kr.

Sidste bil vi kigger på i dag, er en af mine helt store favoritter, når det kommer til fremtidens klassikere. CSL-varianten af BMW M3 E46 er udstyret med 360 hk og en indsugning i kulfiber, som giver den en motorlyd, du aldrig glemmer. Du bliver nærmest afhængig af at høre den lyd igen, og igen, og igen. 

Og det var så den sidste bil, vi valgte at kigge på. Du kan dog selv dykke ned i auktionsresultaterne på RM Sotheby's egen hjemmeside, hvis du gerne vil vide endnu mere. Go' fornøjelse.  

Hvad er Richters Garage?

Bloggen er skrevet af redaktionschef på Bil Magasinet, Anders Richter. Her handler det om ældre køretøjer, investeringsbiler og livet i selskab med en privat vognpark, der pt. består af en Porsche 944 Turbo, en Porsche 996 Turbo, en BMW 750i E32 og en Volvo V70 GLT fra år 2000 til det hårde arbejde.

Følg Richters Garage og Bil Magasinet på Instagram for daglige opdateringer.

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...