Det blev en Volvo – en V70!
Jeg har købt ny bil. Og det er en (trommehvirvel.......) brugt Volvo V70 fra år 2000. Den har kørt 153.000 km fra ny, og det har taget forbavsende lang tid at finde netop denne bil, og nu skal du høre hvorfor.

En barnevogn fylder jo som en færge
Tidligere har jeg på denne blog ytret, at jeg blev nødt til snart at købe en familiebil eftersom jeg snart skulle være far. Nu er min datter endelig kommet til verden, og da jeg pludselig måtte fragte hende hjem fra hospitalet i en DriveNow-delebil, begyndte jeg at mærke uroen skælve i mine ben. Vi blev simpelthen nødt til at finde en familiebil – og det skulle helst have været i går!
Helt galt gik det, da jeg prøvede at stoppe en barnestol, en barnevogn diverse pakkenelliker samt min kæreste og jeg ind i en spritny Tesla Model 3-testbil. Det var ikke fordi, det ikke kunne lade sig gøre. Det var bare vildt bøvlet. Barevognen skulle skilles ad i atomer, og hvor det førhen har taget få sekunder at pakke bilen, blev nu til en større begivenhed. Så jeg intensiverede jagten på familiebilen, som jeg i samme sekund blev mere og mere klar over, hvad det skulle være.

Den gule turbo-drøm er slukket – for nu
Jeg havde tidligere tænkt, at vi sagtens kunne leve med en hatchback eller en sedan. De to idéer blev droppet. Vi skulle have en stationcar, og den skulle have masser af plads. Eller det blev jeg i hvert fald enig med mig selv om. Jeg kender mig selv godt nok til, at jeg ikke gider skille vores barnevogn ad i atomer, hver gang vi skal på tur.
Tidligere på bloggen har jeg skrevet om, at min tanke var at finde en Volvo 850 T-5R herregårdsvogn – helst i gul. Men efter flere måneders søgen har jeg opdaget to store problemer med den tanke: De fleste eksemplarer har simpelthen kørt så langt, at jeg ikke vil røre ved dem. Og hvis ikke de har kørt langt, så koster de en mindre formue, fordi de er endt i gruppen af "upcoming classics" – og med god grund. Det er nemlig en fed bil.

Det gik jeg efter
I stedet udvidede jeg min søgning til følgende krav:
- Det skulle være en Volvo
- Det skulle være en herregårdsvogn
- Det måtte ikke være en V40
- Den skulle have gået under 200.000 km
- Hvis det blev en tidlig V70 måtte det ikke være en 2,0 med 126 hk, da den er for slap.
Jeg oprettede flere søgeagenter både i Danmark og Sverige, men der skete stort set intet. Folk er åbenbart så glade for deres store Volvo'er, at de med glæde kører 200, 300, 400 og 500.000 km, før de skifter dem ud. Det er godt for dem men skidt for mig. Så jeg ventede, hvad der føltes som en evighed, indtil der pludselig var bid.

Endelig dukkede Volvo'en op
På dba.dk, dukkede der pludselig en annonce op, og bilen der var til salg kunne sætte kryds ved samtlige af mine krav. Den havde kørt under 200.000 km (153.000 km for at være helt eksakt), det var en herregårdsvogn, fuld servicehistorik, pæn stand og prisen var helt rimelig. Jeg greb knoglen, fik lavet en aftale, og næste dag var bilen købt, betalt, omregistreret og ikke mindst afhentet.
Prisen afslører jeg i næste nummer af Bil Magasinet (der skal jo være en grund til at købe bladet...) men resten af bilen, vil jeg gerne gennemgå.
Standen er generelt rigtig pæn. Interiøret er ekstremt velholdt, og det er tydeligt, at dette er en af de få V70'ere, der ikke har været brugt af børn. Bagsædet og bagagerummet ser endda helt ubrugt ud, og det samme gør forsæderne. Udenpå er der ingen buler eller ridser af betydning. Det eneste er, at højre forskærm har en lidt spøjs lakskade. Det ligner, at den er blevet omlakeret, og at lakken ikke har kunnet få ordentligt fat, hvorfor der er kommet luft ind mellem lak og metal. Har dog allerede købt en anden forskærm ind i samme kulør, så jeg det bør være et nogenlunde let skift, selv om der kan komme en lille farveforskel. Det kan jeg godt leve med.

170 svenske elg-hypper
Bilen er en V70 GLT, hvilket betyder, at den har en 2,4-liters sugemotor med 20 ventiler og 170 hk. Maskineriet er beskidt, men den er serviceret efter bogen, og har netop fået service, så den skal jeg ikke pille ved lige foreløbig. Tandremmen skal først skiftes i slutningen af år 2020, så indtil videre holder jeg mig fra klaveret.
Det jeg dog skal have fikset med det samme er forhjulslejerne, som synger fælt. Jeg havde egentlig tænkt, at få en mekaniker til at fikse det og oprettede en sag på autobutler.dk – smart system forresten. Du beskriver din reparation, og så kan tre værksteder byde ind med en pris. De ville dog alle tre have minimum 5.000 kr. for at skifte de to forhjulslejer, hvilket jeg synes, lød lidt i overkanten. Alle skulle kun bruge mellem to og tre timer på operationen, så det var i sig selv rimeligt nok, men de tog 3.500 kr. for reservedelene, og det virkede til den stejle side. Så jyden kom op i mig.
Nu har jeg bestilt to SKF-forhjulslejer hjem, hvilket kostede mig 1.000 kr., dernæst købte jeg en Haynes værkstedsmanual til 200 kr., og så går jeg selv i gang med projektet. Hvor svært kan det være? Dernæst er der lidt små felter med overfladerust et par steder i nogle inderskærme, som skal slibes ned og have noget behandling. Bagefter overvejer jeg kraftigt, at give bilen en undervognsbehandling – noget den aldrig har fået. Den har dog holdt i garage indtil i dag, så det er ikke fordi, der er de store problemer.

Følg med på bloggen og i bladet
Selv om det ikke blev til en Volvo 850 T-5R i denne omgang, er jeg faktisk stadig kisteglad for købet. Mest fordi, jeg ikke har flere midler bundet i bilen, end hvad godt er (ja, det er spændende, hvad prisen er. Køb et abonnement og find ud af det...). Samtidig har jeg allerede forelsket mig i den enorme plads, der er i bagagerummet. Her er 750 liter med sæderne oppe, så vi kan stort set køre barnevognen ind i fuld størrelse.
Den 5-cylindrede motor har også et episk lydspor. Det er som om, den kæler for øregangen, når du prøver at finde det maksimale moment, der først optræder ved 4.800 o/min. Den skal altså have nogle pisk for at levere, men det er det hele værd.
På trods af, at den seneste bil i garagen er det mest praktiske og fornuftige køretøj, jeg nogensinde har ejet, har jeg ikke endnu ikke følelsen af, at jeg har solgt (helt) ud af mig selv. Jo, en Volvo V70 er måske det indlysende valg for en bilentusiast, der grundlæggende set er en sparsommelig jyde, der ikke er bange for at skrue selv, men det finder jeg fred med.
Følg med her på bloggen og ikke mindst i magasinet, for at finde ud af, om det så er fornuftigt i det lange løb at holde en herregårdsvogn kørende.

Hvad er Richters Garage?
Bloggen er skrevet af redaktionschef på Bil Magasinet, Anders Richter. Her handler det om ældre køretøjer, investeringsbiler og livet i selskab med en privat vognpark, der pt. består af en Porsche 944 Turbo, en Porsche 996 Turbo, en BMW 750i E32 og en Volvo V70 GLT fra år 2000 til det hårde arbejde.
Følg Richters Garage og Bil Magasinet på Instagram for daglige opdateringer.