Richters Garage: Tør du købe et 12-cylindret slagtilbud fra Audi?

I løbet af ugen har Richters Garage dagdrømt om en helt særlig Audi A8 med 12-cylindre, der står til salg i Danmark. Nu er det så spørgsmålet, presser sig på: Ville man turde købe den?

12. januar 2019 af Anders Richter

Dagdrømmer om W12-motorer...

Ugen i Richters Garage er gået med at rydde op i min kælder og kigge på nyt køkken. Begge dele kæmper hårdt om førstepladsen, som værende det kedeligste jeg nogensinde har prøvet. I de ledige momenter i løbet af ugen, har jeg heldigvis haft min telefon ved min side, hvor jeg kunne lede efter brugte biler. En overspringshandling jeg tyer til en del i øjeblikket, da jeg skal være far lige om lidt og stadig ikke har fundet den ideelle bil til opgaven. 

Pludselig ramte jeg en bil, som virkelig tændte en gnist i mig. En Audi A8 fra 2001 udstyret med den sjældne W12-motor, der kom samme år. Bilen har kun kørt 124.000 km, og står til (trommehvirvel) 139.800 kr.! Er det bare mig, eller lyder det som årtiets slagtilbud?

Du kan se annoncen på billedet herunder, eller læse mere på dette link. 

Da A8 kom med i det fine selskab

I Årets Biler fra 2002 bliver modellen beskrevet med følgende tekst: "Med introduktionen af den nye 6-liters W12-motor på 420 hk er A8 blevet medlem af det fine selskab, hvor konkurrenterne hedder BMW 760Li og Mercedes-Benz S 600."

Og det kostede altså en hel del at blive medlem af det selskab. Nyprisen i Danmark for en A8 6,0L W12 var nemlig over 2,2 mio. kr., og det er endda prisen uden ekstraudstyr. Tyg lige på den... 

Findes også i VW og Bentley

Motoren, der ligger i snuden, er en W12. Den består grundlæggende af to VR6-motorer, som er lagt sammen, hvilket gør maskineriet ekstremt kompakt. Denne motor, blev senere brugt mange steder i VW-koncernen. Den kom både i VW Phaeton og Touareg samt alle Bentley's modeller. Jo, den koster da en smule at holde kørende, men det gør det jo, hvis du vil køre med 12 cylindre under motorhjelmen. Tro mig, jeg holder selv 12 tyske cylindre kørende, bare med et BMW-logo i snuden i stedet for de fire ringe...

Bygget i aluminium

Grundlæggende er jeg bare forbavset over, at du kan få så meget luksusbil for 139.800 kr. Jo, det er en 18 år gammel bil, men den er bygget bedre end de fleste, og med det meste af bilen bygget i aluminium, er det heller ikke rusten, du bør frygte. Jeg er vild med tanken om at indtage førersædet i den tyske skude, gribe om den store gearstang, smide den i "Drive", og køre mod solnedgangen indtil jeg ikke har råd til mere brændstof. Jeg når nok ikke så langt, for den er kun opgivet til at gå 6,6 km/l. Men hvorfor stryger jeg så ikke bare ud og køber den med det samme? Hmmm...

14.220 kr. i ejerafgift...

Der er fire ting, der holder mig tilbage:

  1. Jeg har allerede en 12-cylindret bil i garagen, som jeg endda gerne vil af med, da jeg får den brugt for lidt.
  2. Hvis der går noget galt på motoren eller noget andet, vil jeg blive ruineret. Én ting er timeprisen for fejlfinding, noget andet er reservedelene, som koster det samme som til en Bentley. 
  3. Den sidste ting er den årlige ejerafgift, som beløber sig til 14.220 kr... Den lader jeg lige stå et øjeblik. 
  4. 139.800 kr. er noget over det budget, jeg egentlig havde sat med for, og med en regning til det førnævnte køkken (verdens kedeligste indkøb) må jeg hellere lige slå koldt vand i blodet, hvis ikke min bankrådgiver skal give mig en opsang.

Jeg tør altså ikke begive mig ud i dette W12-eventyr, men derfor skal du jo ikke afskrækkes, så nu er tippet sendt videre til alle jer. Er ikke i tvivl om, at der er en eller anden derude, der godt kunne tænke sig at blive kongen af ydersporet og komme på fornavn med din lokale tankpasser. Og imens leder jeg videre efter en mere "fornuftig" familiebil

Hvad er Richters Garage?

Bloggen er skrevet af redaktionschef på Bil Magasinet, Anders Richter. Her handler det om ældre køretøjer, investeringsbiler og livet i selskab med en privat vognpark, der pt. består af en Porsche 944 Turbo, en Porsche 996 Turbo samt en BMW 750i E32.

Følg Richters Garage og Bil Magasinet på Instagram for daglige opdateringer.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.