Richters Garage: Skulle man byde på auktionen, hvor denne rustne Fiat 695 Abarth sælges?

På dette års Retromobile i Paris bliver hundredevis af klassiske biler solgt på auktion. En af dem er en godt rusten men yderst original Fiat 695 Abarth, som redaktionschefen har forelsket sig i.

4. februar 2020 af Anders Richter

Velkommen til Retromobile i Paris

Hvis du er tosset med klassiske biler, er Retromobile i Paris, en af de begivenheder, du mindst én gang i livet må opleve. For mig eget vedkommende bliver det oplevet på afstand i år, men derfor kan man da godt drømme alligevel. Selve Retromobile er en udstilling af klassiske biler af alle mærker, men med fokus på de franske mærker. Det, som er allermest interessant, er dog de bilauktioner, som bliver afholdt i Paris i de samme dage. 

Bonhams, Artcurial og RM Sothebys er nogle af de store spillere på markedet, og i Richters Garage har jeg lavet en ret lang overspringshandling med at gennemgå alle katalogerne, for at finde den bil, jeg drømmer om at byde på. Og det blev en lille og lidt mærkelig en af slagsen. 

Udseendet snyder

Denne Fiat 500 ser lidt trist ud fra afstand, men den gemmer altså på et par fine hemmeligheder. Fælgene og en stribe andre små detaljer afslører nemlig, at dette er en tunet Abarth 695-variant. Når du ser sådan én, vil den i ni ud af ti tilfælde være en replika – men ikke i dette tilfælde. 

Original Abarth 695 fra ny

Bilen her har chassisnummer 1060634, og var en af de kun 1.000 eksemplarer, som blev bygget fra ny i Abarth 695-trim. For at gøre den endnu mere unik, blev den leveret fra ny til sin første ejer i Georgia, USA, hvilket både kan dokumenteres i de papirer, der følger med, men også med et klistermærke fra den amerikanske Fiat-importør i USA dengang, som sidder på døren.

Original ned i mindste detalje

Bilen har endda sit originale interiør, og det er tydeligt, at selv om den ydre lak ser lidt slidt ud, så fremstår denne bil i ekstremt original stand, og måske det er derfor, jeg er så hooked på den... Fra ny i 1966 og til i dag har den kun haft fire ejere, og de har alle sammen haft fokus på at holde bilen så original som muligt. 

Hovedrenoveret motor

Motoren er netop blevet hovedrenoveret, og der er udelukkende brugt de originale Abarth-dele, som er med til at gøre denne bil så værdifuld som den er. En 695 Abarth EsseEsse yder i standardtrim 30 hk. Bilen på auktion er endda udstyret med et særligt Gruppe 2-topstykke, som hæver ydelsen yderligere – uden dog at gå i detaljer med effekten. 

Kig selv kataloget igennem

Selv om bilen kun måler 297 cm i længden, så skal du stadig have den store pung frem for at byde med, når RM Sotheby's inviterer til Retromobile-auktion i Paris. 400.000 kr. lyder vurderingen, og hvis du spørger os, er de ikke helt forkert på den. Alene at finde en Fiat 695 Abarth, som er original, og hvor der er tydelig dokumentation på det, er svært. At finde en, der er blevet holdt så originalt som denne, er nærmest umuligt. Og selv om de små overfladiske rustpletter titter frem på den ydre karrosse, så er det bare med til at give bilen den særlige patina, som ikke kan købes for penge. Og bilen er endda på auktion uden mindstepris, så det kunne være man var heldig.

Mens jeg savler videre, og har fat i banken for at høre, om ikke det vil være en megafed idé at låne mig penge til en Fiat fra 1966 (der bliver nok en kort samtale set i lyset af, at jeg endnu ikke har fortalt dem, at jeg skal bruge en fin pose guld på at renovere min Porsche 944 Turbo...), kan du selv dykke ned i auktionskataloget hos RM Sotheby's Paris-auktion og drømme videre, men skynd dig, for auktionen starter i morgen, onsdag. 

Hvad er Richters Garage?


Bloggen er skrevet af redaktionschef på Bil Magasinet, Anders Richter. Her handler det om ældre køretøjer, investeringsbiler og livet i selskab med en privat vognpark, der pt. består af to (!?!) Porsche 944 Turbo, en Porsche 996 Turbo, en BMW 750i E32 og en Volvo V70 GLT til det daglige arbejde.

Følg Richters Garage og Bil Magasinet på Instagram for daglige opdateringer.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...