VW T1 Samba 23 window

Richters Garage: Så meget "Folkebus" får du for 1,2 mio. kr.

På en bilauktion i Scottsdale, Arizona faldt hammeren ved 1.247.206 kr. for en ganske særlig VW. Læs mere om, hvorfor det lige præcis er, at du skal betale en formue, for hvad der engang var en bil til folket.

19. januar 2019 af Anders Richter

Folkevognen, der blev guld værd

I disse dage er der skruet helt op for rampelyset, når byen Scottsdale i amerikanske Arizona, danner rammen for de årlige klassiske bilauktioner. Det her er stedet, du kommer, hvis du gerne vil købe eller sælge din klassiske perle. Jeg fulgte Bonhams' auktion live på YouTube, og en af de helt store overraskelser kom i form af denne VW T1 23-ruders Sambabus fra 1963, som blev solgt for 1.247.206 kr. Er det bare mig, eller har det taget totalt overhånd med priserne på de gamle Folkevogne? Lad mig venligst uddybe...

VW T1 Samba 23 window

VW T1, arbejdsvognen til et krigshærget Europa

VW T1 blev præsenteret i 1949 og ramte markedet for alvor i 1950. Det var en arbejdsbil, der var tiltænkt, at den skulle hjælpe det krigshærgede Tyskland med at komme på fode igen. Resten af Europa havde dog også brug for en billig transporter og USA kom også hurtigt med på vognen. VW T1 kunne nemlig noget. Den var simpel og praktisk. Se bare interiøret på billedet. Der er kun lige præcis det, du har brug for. Et rat, et speedometer, en gearstang og noget at sidde på. Og når den endelig gik i stykker kunne du skifte hele motoren på et par timer. Det var simpelt, smart og det blev en succes.  

VW T1 Samba 23 window

Tæt på 2 mio. producerede VW T1

Nedenfor er listet produktionstallene for VW's T1-model efter årgang, bare så du har en idé om, hvor mange biler, der egentlig blev produceret:

  • 1950 – 8.059 styk
  • 1951 – 12.003 styk
  • 1952 – 21.665 styk
  • 1953 – 28.417 styk
  • 1954 – 40.199 styk
  • 1955 – 49.907 styk
  • 1956 – 62.500 styk
  • 1957 – 91.993 styk
  • 1958 – 101.873 styk
  • 1959 – 121.453 styk
  • 1960 – 139.919 styk
  • 1961 – 168.600 styk
  • 1962 – 180.337 styk
  • 1963 – 189.294 styk
  • 1964200.325 styk
  • 1965 – 189.876 styk
  • 1966 – 191.373 styk
  • 1967 – 162.741 styk

Kort fortalt er der altså produceret tæt på to mio. eksemplarer af VW T1. Men hvorfor er det så lige, at du kan få over 1,2 mio. kr. for et eksemplar i dag? Det virker jo som det glade vanvid.

VW T1 Samba 23 window

39 hk bagi Sambabussen...

Den pågældende bil, der blev solgt på auktion er fra 1963, som er et af de produktionsår, hvor der blev solgt allerflest biler. Det, som gør den relativt sjælden, er, at det er en såkaldt Sambabus med 23-vinduer. Sambabussen var busvarianten til folket, og det var typisk den, der blev solgt i færrest eksemplarer – lige med undtagelse af ambulance-udgaven (jep, der var en produktionsambulance-udgave...). 

Samba'en var en "luksuriøs" bus, med tre sæderækker og 23 vinduer, du kunne kigge ud af. Der fandtes også en udgave med 21 ruder, men det er typisk den 23-ruders, der koster mest på auktion. 

Motoren var en luftkølet boxermotor med 39 hk. Så alt foregik naturligt nok i et adstadig tempo. 

VW T1 Samba 23 window

Klondike-stemning i VW-land

Bilen, der solgte på auktion for over 1,2 mio. kr., blev oprindeligt solgt i Tyskland fra ny, men til en amerikansk sergent, der var udstationeret. Da han kort tid efter rejste hjem, tog han bilen med tilbage til USA, hvor den har levet lige siden. 

I nyere tid har den gennemgået en omfattende restaurering, der tog fire år. Motoren er på et tidspunkt blevet udskiftet, og derfor passer motornummeret ikke længere med resten af bilen, hvilket er meget normalt på disse folkebiler. 

Og nu tilbage til min forbavselse over, hvordan dette "Rugbrød" kan koste 1,2 mio. kr. Var en T1 sjælden fra ny, nej. Kan du bruge den til særligt meget i dag, nej! Er den hurtig, nej! Er dette et unikum, nej! Jeg forstår godt, den er sjov og ekstremt charmerende (min far har en luftkølet T3, som er megafed at trille til Klitmøller i på en sommerdag...), men stadigvæk.

Jeg ser mig selv som en stor bilentusiast, men nogle gange kan guld også købes for dyrt. Og hvis du spørger mig, så er der gået Klondike-stemning i den i de tyske modeller, som engang var skabt til folket. 

VW T1 Samba 23 window

Hvad er Richters Garage?

Bloggen er skrevet af redaktionschef på Bil Magasinet, Anders Richter. Her handler det om ældre køretøjer, investeringsbiler og livet i selskab med en privat vognpark, der pt. består af en Porsche 944 Turbo, en Porsche 996 Turbo samt en BMW 750i E32.

Følg Richters Garage og Bil Magasinet på Instagram for daglige opdateringer.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.