Richters Garage: Porsche'n har været på wellness-ophold

Bilerne i Richters Garage pakkes langsomt ned for vinteren. Inden skal den store Porsche 911 Turbo dog lige have en polering som tak for en fantastisk sæson.

27. oktober 2018 af Anders Richter

Efter sommer følger vinter-wellness

Sommeren har været god ved mig i år. Jeg har nemlig haft nøglerne til min 420-hestes Porsche 911 Turbo i lommen og nummerplader både for og bag. Bilen har ikke fået lov til at stå stille i denne sæson, hvor det faktisk blev til 10.000 kørte kilometer – læs mere om, hvordan det gik hér!

Solen er dog forlængst forsvundet, og det er ved at være tid til at pakken 911'eren ned for vinteren. Inden det kom så langt, ville jeg dog gerne gøre noget godt for den. Inspireret af den artikel vi lavede om klargøring tidligere på året i Bil Magasinet, vidste jeg godt, hvem jeg skulle ringe til for at få den fornødne hjælp. 

Foto: Mathias Brandt
Foto: Mathias Brandt

Afsted til Horsens

Jeg greb fat i Lars Oxholm ved Carcare by Oxholm, fordi han er nørdet omkring lak og polering på et plan, jeg ikke har mødt før. Et par andre opgaver i Jylland passede lige med, at jeg kunne aflevere bilen hos ham i Horsens, hvor han har sin virksomhed, og jeg skulle tilbage på de kanter ugen efter, hvor jeg så kunne afhente. Inden da skulle vi dog lige gennemgå bilen. 

Foto: Mathias Brandt
Foto: Mathias Brandt

102.000 km sætter sine spor

Lars hev straks sit grej frem, og vi gennemgik bilen og ikke mindst lakken sammen. Porsche'n har 102.000 km på samvittigheden fra ny, hvoraf de 10.000 km er blevet kørt i denne sæson af min far og jeg. Bilen er både før og i vores ejerskab blevet passet, plejet og vedligeholdt, men den havde alligevel en del vaskeridser og et par enkelte steder, var de også dybere end som så. 

Den sølvgrå kulør skjuler dog meget. Fra afstand ser den rigtig fin ud, selv om den har et par fejl hist og her. Men igen, hvis det bliver brugt, kommer der stenslag osv., og det må man tage med. Alligevel begyndte jeg at glæde mig til at se, hvor fin den kunne blive. 

Interiøret var grundlæggende pænt, så vi aftalte, at det fik en mindre tur med lidt læderpleje, rens af kunststof og en grundig støvsugning. 

Jeg afleverede trygt nøglerne i Lars' hånd, og herefter skulle jeg kun sove syv gange, inden jeg ville blive genforenet med min tyske drømmebil. 

Foto: Kasper Bøttern, bøtternfilm.dk
Foto: Kasper Bøttern, bøtternfilm.dk

Trommehvirvel!...

Endelig kom dagen, hvor jeg var tilbage i Horsens, og Lars åbnede porten til værkstedet. Hold nu k... hvor var den blevet flot. Lakken står superskarpt, og det er tydeligt, at den har fået den store tur. 

Her får I lige et oprids af nogle af de ting, der er udført på bilen:

  • Grundig vask, affedtning/rens samt tørring af hele bilen.
  • Dybderens af stof og bundmåtter. 
  • Rens af læder og herefter påføring af plejemidler.
  • Til sidst en grundig støvsugning.


Foto: Kasper Bøttern, bøtternfilm.dk
Foto: Kasper Bøttern, bøtternfilm.dk

Særlig Porsche-voks

Lakken er et helt kapitel for sig. Først er den blevet renset helt i bund for tjære og flyverust. Herefter er lakken blevet poleret for at fjerne vaskeridser. De dybere ridser er blevet tacklet én af gangen. De fleste af dem, kunne heldigvis reddes undtagen et par enkelte, der var lidt dybere. Disse er nu maskeret bedre, så man ikke lægger mærke til dem på samme måde som før. 

Herefter har den fået en højglanspolering og til sidst en forsegling af lakken med Swissvax Zuffenhausen (nu bliver det max nørdet!), som er en voks, der er skabt til netop Porsche's lakeringer fra 911 G-modellen og frem til og Cayenne og Panamera. Mindre kunne nok også gøre det, men det viser meget godt, hvordan Lars Oxholm går i detaljen. Og der er altså ikke noget bedre end at arbejde med folk, som går op i deres job med liv og sjæl.  

Foto: Kasper Bøttern, bøtternfilm.dk
Foto: Kasper Bøttern, bøtternfilm.dk

Fælge med coating

Vi gik rundt om bilen en halv times tid, hvor jeg fik alle detaljerne om klargøringen. Bl.a. er fælgene nu blevet coatet, hvilket jeg glæder mig til at prøve. Coatingen lægger en klar og stærk hinde over fælgene, og angiveligt vil det gøre dem mere modstandsdygtige overfor skidt, snavs og ikke mindst bremsestøv. Jeg synes i forvejen, at bremseklodserne sviner ret meget, så jeg glæder mig til at teste, om coatingen hjælper. Mere om det en anden gang. 

Foto: Kasper Bøttern, bøtternfilm.dk
Foto: Kasper Bøttern, bøtternfilm.dk
Foto: Kasper Bøttern, bøtternfilm.dk
Foto: Kasper Bøttern, bøtternfilm.dk

Porsche'n skinner, som da den var ny

Efter en kop kaffe, gik turen mod Sjælland med bilen. Jeg havde det helt dårligt med at køre ud under åben himmel med en bil, der stod så flot, men hjem til garagen skulle jeg altså. Vel ankommet kunne jeg lige hygge mig en times tid med at vaske rejsestøvet af bilen. Herefter gjorde jeg den klar til en lang vintersøvn. Det virker som om, Porsche'n er glad for at have været på wellness-ophold i det jyske. Den har i hvert fald aldrig skinnet så meget, som den gør lige nu. 

Hvad er Richters Garage?

Bloggen er skrevet af redaktionschef på Bil Magasinet, Anders Richter. Her handler det om ældre køretøjer, investeringsbiler og livet i selskab med en privat vognpark, der pt. består af to (!?!) Porsche 944 Turbo, en Porsche 996 Turbo samt en BMW 750i E32.

Følg Richters Garage og Bil Magasinet på Instagram for daglige opdateringer.

Du kan få mange flere gode historier i Bil Magasinet, som udkommer hver måned. Få de første 6 numre af Bil Magasinet direkte ind gennem brevsprækken. Prisen er kun 199 kr. Du sparer 220 kr. Læs mere om det gode tilbud lige her.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.