Volvo 850 T-5R

Richters Garage: Jagten på den perfekte brugte familiebil snævres ind

Der har været læserstorm i Richters Garage, hvor der er kommet utallige bud på, hvilken brugt familiebil, der skal indkøbes. Og nu begynder vi at nærme os en egnet brugtvognskandidat.

1. december 2018 af Anders Richter

Jagten på den perfekte brugte familiebil

Min mailindboks har været rødglødende den seneste tid. Grunden til det er, at jeg for et par uger siden skrev et blogindlæg, hvor jeg gennemgik fem mulige kandidater, som jeg overvejede at indkøbe til min private garage. Grunden dertil er, at jeg skal være far, og derfor har brug for en mere praktisk bil, som gerne må være af ældre dato. Hvis du gik glip af den, kan du læse den hér. Læste du med, kan du fortsætte: 

Der kom vildt mange mails fra jer læsere (tusind tak! Det varmer indeni at mærke, hvordan der stadig findes masser af entusiaster derude, som sætter pris på gammeldags teknik frem for en ny mikrobil), hvor I bød ind med mulige kandidater, og her kommer lige nogle få af dem, I nævnte: 

  • Volvo 740 GLE
  • Saab 900 Turbo
  • BMW 7-serie E23
  • Citroën CX
  • Mercedes E-klasse W124
  • Volvo 850 

Og specielt én af dem, satte sig i min bevidsthed...

Volvo 850 T-5R

Da Volvo 850 T-5R var kongen

Jeg kan ligeså tydeligt huske, hvordan min far engang tog mig med til Bilernes By, Silkeborg. Det må have været i 1996. Vi besøgte Sand Jensen, som stadig i dag, lever af at sælge eksklusive biler, og de havde fået noget helt særligt på lager: En Volvo 850 T-5R stationcar i mørkegrønmetallic. T-5R var en specialvariant lavet i forbindelse med, at Volvo deltog i standardvognsrace med netop en 850 stationcar. Bilerne kunne fås i tre farver. En helt særlig gul, sort og så grønmetallic. 

De mørke 17" hjul, farven, duften af det tykke læder blandet med Alcantara, synet er det mørke træ på det kasseformede instrumentbræt og så det hårde ydre design, var noget, der blev siddende i min bevidsthed. Jo, den var kantet, men hold nu op, hvor har en mursten aldrig været mere sexet end en 850 T-5R. Det var i mange år drømmebilen! Desværre forblev det ved drømmen, og dengang måtte køre væk fra Silkeborg i min fars brune Volvo 240 GL.

Volvo 850 T-5R

T-5R – Fremtidens klassiker

Vi skal frem til 2012, før jeg igen tænkte på Volvo 850 T-5R. Under et redaktionsmøde på Bil Magasinet foreslog jeg, at vi skulle lave en klassiker artikel med netop en T-5R – i gul! Jeg husker tydeligt, hvordan jeg måtte overbevise vores chefredaktør, Mikkel Thomsager, for han var ikke helt enig i dens klassiker-potentiale. 

Men jeg satte mig for at bevise, at han tog fejl. Jeg fandt en bil ved Esbjerg, tog fotograf Søren Juul under armen, og herefter skød vi en fotoserie, som blev til en artikel i bladet. En senere læserundersøgelse viste, at I læsere var vilde med artiklen om den gule Herregårdsvogn, selv om jeg måtte sande overfor Mikkel Thomsager, at en 850 T-5R ser bedre ud, end den reelt kører. At den er hurtig, kan ingen dog tage fra den.

Volvo 850 T-5R

Praktisk nyklassiker

Og nu begynder Volvo'en igen at spøge i mit indre. For det er jo den perfekte familiebil. Bagagerummet er stort nok til at sluge et køleskab, så en barnevogn er jo ingen sag. Den har et fint bagsæde. Den er holdbar, nogenlunde nem og billig at skrue på, og så tænder den altså en eller anden gnist i mig – i hvert fald, når der står T-5 og gerne et "R" bagpå. Jo, den er måske ikke fyldt med airbags som en ny Volvo, men det er en svensk kampvogn, og jeg vil stadig hellere køre galt i en Volvo 850 end en Toyota Aygo. 

Volvo 850 T-5R

5 cylindre brummer under hjelmen

Motoren er en stor del af charmen ved en Volvo 850. De er alle sammen 5-cylindret, hvilket fremtryller en helt særlig rumlen, som jeg elsker. De fås både med og uden turbo. T-5R er topmodellen, og den yder 240 hk. Senere kom afløseren kaldet 850R, som havde en effekt på 250 hk. Der findes også to mindre T5-udgaver. En 2,0 liters med 210 hk og en 2,3-liters med 225 hk. Senere kom også en 2,5T med 193 hk. Volvo 850 findes også uden turbo – men jeg ville altså helst have lidt trykladning under hjelmen. 

Volvo 850 T-5R

Jagten er indsnævret. Det skal være en Volvo 850!

Og hvorfor fortæller jeg så alt det her? Jo, fordi jeg tror, at jeg ved, hvilken brugt bil, jeg har brug for. Det skal være en (trommehvirvel...) Volvo 850 stationcar! Det er en af de hverdagsbiler, jeg altid i smug har drømt om, og i dag er de nede i en pris, hvor alle kan være med.

Det behøver ikke nødvendigvis være en T-5R, mindre kan også gøre de, men den måtte da gerne have en turbo. En 2,5T som minimum. Allerhelst en T5 2,3, og hvis man kunne finde en T-5R til en rimelig pris eller alternativt den senere 850R, som ikke virker helt så hypet, som dens gule forgænger, vil jeg kunne blive verdens mest lykkelige familiefar. 

Samtidig vil jeg kunne bevise, at det faktisk kan lade sig gøre at kombinere praktisk hverdagsbil med noget, der har en bilhistorik, og som nogle entusiaster i hvert fald kan tænde på. 

Volvo 850 T-5R

I læsere er mere end velkommen til at hjælpe mig i jagten og I har allerede hjulpet med at få snævret feltet ind til én bil. Derfor må I meget gerne komme med tips og bud på, hvor den rigtige bil kunne gemme sig. Det kunne være den aldrende nabo, som har en velplejet 850 stående i garagen (og kig gerne lige efter det T-5 skilt på bagsmækken og den firkantede rørhale). Det kunne være en gut fra bridge-klubben, der altid ankommer til kortspil i en T-Gul 850 T-5R (der er nok mindre sandsynligt, men you get the point...).

Der er ikke så mange krav, og så alligevel lidt:

  • Det skal være en Volvo 850 stationcar
  • Bilen skal være pæn og vedligeholdt
  • Ingen rust. Hader rust.
  • Helst ikke over 200.000 km – men lidt over kan godt gå an...
  • Gerne manuelt gear
  • Helst en T5 – eller en rimeligt prissat T-5R 
  • Alternativt den senere 850R

Det gør mig ikke noget, at importere bilen fra Sverige eventuelt. Så hvis nogen kender til biler i det svenske, så sig endelig til. Jeg siger aldrig nej til et importeventyr. 

Hvis du ved, hvor den rigtige bil står, så send dit tip til [email protected] Hvis tippet fører til en gennemført handel, falder der også 1 års abonnement på Bil Magasinet samt 1 eksemplar af Bil Revyen 2019 og Brugte Drømmebiler 2018 af til dig. Så kom ikke og sig, at der ikke er smidt noget i puljen...

Kryds fingre for mig, og jeg skal nok lave en status, når der er nyt i jagten på den svenske herregårdsvogn.


Hvad er Richters Garage?

Bloggen er skrevet af redaktionschef på Bil Magasinet, Anders Richter. Her handler det om ældre køretøjer, investeringsbiler og livet i selskab med en privat vognpark, der pt. består af en Porsche 944 Turbo, en Porsche 996 Turbo samt en BMW 750i E32.

Følg Richters Garage og Bil Magasinet på Instagram for daglige opdateringer.

Giv Bil Magasinet i julegave

Giv Bil Magasinet i julegave til en du holder af. Vi har gjort det nemt og hurtigt at give gode julegaver. På Magasinetgaver.dk kan du nemlig nemt og hurtigt få julegaven i hus. Du bestemmer selv, om det skak være 5, 8 eller 12 måneders abonnement på Bil Magasinet. Læs mere om julegaven her

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.