Få historien om en ond familie-AMG, der er solgt for en formue

Hvis du var familiefar med masser af gysser på lommen i 1979, kørte du Mercedes 500 TE AMG. Læs med her og find ud af prisen på vidunderet.

2. oktober 2019 af Anders Richter

En AMG til hele familien!

Hvis du har fået nok af mine skriblerier i Richters Garage om gamle Volvo'er med store fælge og lave undervogne, vil jeg fortælle dig om en drømmefamiliebil, jeg er faldet over i den senere tid. Det er denne Mercedes 500 TE AMG, som er blevet solgt på auktion hos RM Sothebys til den store Techno Classica-klassikermesse i den tyske by Essen tidligere på året. Prisen afslører vi i slutningen af artiklen.

Du kan se mere fra Techno Classica 2019 lige hér!

En sort djævel fra AMG

Denne Mercedes 500 TE AMG er noget helt specielt. Mest af alt fordi, den er kommet til verden, dengang AMG var en selvstændig enhed, som ikke havde andet med Mercedes at gøre end, at de brugte deres modeller til at tune på. Senere overtog Mercedes hele AMG, men det er en helt anden historie. Det vigtigste i dag er bilen, du kan se foran dig. 

Endnu er der ikke meget information omkring den, men efter jeg postede et billede af den på min Instagram-profil (uhhhh se mig, jeg har en Instagram-profil ligesom alle de andre bloggere...), kom der en spændende kommentar fra firmaet (Autobahn Vault i Florida, USA), som havde solgt netop denne bil til den seneste ejer. I følge dem, er der kun produceret seks eksemplarer af Mercedes 500 TE AMG, hvilket samtidig gør dette til en af de mest sjældne AMG-modeller i historien.

V8-motor på 5,0 liter

En Mercedes af W123-generationen kunne normalt slet ikke fås med V8-motor. Den største, der fandtes, var 280-modellen, som istedet havde en rækkesekser. Hos AMG-afdelingen var der dog intet problem i at skohorne en 5-liters V8-motor ned under motorhjelmen på den ellers diskrete Mercedes stationcar. Der findes ikke mange informationer om motoren andet end, at den med sikkerhed har et særligt udstødningssystem bygget af AMG samt nogle andre udstødningsmanifolder. Effekten bør derfor ligge på en smule over de 265 hk, motoren havde fra start. 

Kan du huske kassettebånd?

I kabinen diskede AMG op med den helt store luksus. For det første monterede de en stribe ekstra instrumenter hen over luftdyserne i midten, så man hele tiden kunne følge med i, om motoren havde det godt. For det andet monterede AMG et sæt lækre Recaro-sæder, som var elektrisk (!) justérbare. Husk lige på, at vi er i 1979, hvor selv kassettebåndsradio langt fra var standard (og ved du ikke, hvad kassettebånd er, skulle du skamme dig og tvinges til at se denne tre minutter lange YouTube-video om en Kenwood KRC999 Mk. II... 

Som en tredje detalje (og kronen på værket, hvis du spørger mig) installerede de også det særlige AMG-rat fra dengang. Det er ikke kønt, men det er bare så 70'er-agtigt, at det på en måde er ved at blive fedt igen. Jeg kunne i hvert fald godt leve med det til hverdag. 


Vi ruller på 16"!

Og tjek så lige de sutter. Her taler vi dæk i størrelse 225/50R16. I dag kan du få en havetraktor fra Bauhaus med vildere hjulopsætning end dette, men i 1979 var det pænt "gangsta" at rulle på 16", og så endda 225 mm brede. Fælgene er den første type, AMG brugte. De er lavet af firmaet Ronal, og kunne også købes uden AMG-logoer i midten. Det var først senere, at AMG fik fælge i eget design – de såkaldte Monoblock, som også er vanvittigt fede!

Hvis nu jeg vandt i lotto...

Og hvad vil jeg frem til med alt det her snak om tidlige AMG'ere? Kun det faktum, at hvis jeg vandt i lotto, og ikke skulle tænke på noget som helst, havde jeg personligt budt på denne sorte basse på auktionen. For den er i sandhed en af de fedeste stationcars, jeg nogensinde har set, og med en fødselsdato i 1979, må det også være verdens første hurtige stationcar, korrekt? Hvis jeg er forkert på den, så smid mig en mail på [email protected], hvor du kan få lov til at gøre mig til grin med min uvidenhed. 

Og hvad blev den så solgt for?

1.073.000 kr. bum!


Se flere hammerslag fra RM Sotheby's-auktionen i Essen, ved at klikke hér.

Hvad er Richters Garage?

Bloggen er skrevet af redaktionschef på Bil Magasinet, Anders Richter. Her handler det om ældre køretøjer, investeringsbiler og livet i selskab med en privat vognpark, der pt. består af to (!?!) Porsche 944 Turbo, en Porsche 996 Turbo samt en BMW 750i E32.

Følg Richters Garage og Bil Magasinet på Instagram for daglige opdateringer.

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...