© Mathias Brandt

Historien om den hemmelige rallybil, Audi gjorde alt for at skjule

Dybt inde i Audi's hemmelige samling af biler, finder vi en af de vildeste rallybiler nogensinde. Desværre eksisterer der i dag kun det ene eksemplar.

28. oktober 2019 af Anders Richter

Sig hej til en vanvids-Audi

Audi'er er måske ikke det mest sindsoprivende i min verden, men en udflugt for et par år siden til Ingolstadt i Tyskland, fik mig til at revidere den holdning. I Ingolstadt, som jo er en slags Audi-by, fik vi nemlig lov til at snuse rundt hos Audi Tradition. Her holder de mærkets historie i live, og det gør de ved at samle de mest spændende Audi'er sammen.

I hjørnet af lokalet faldt jeg nemlig over en mærkelig skabning, som jeg må indrømme, at jeg aldrig nogensinde har set eller hørt om - og jeg prøver ellers at holde mig rimelig godt opdateret på de ældre biler. Det ligner en slags vandmand på fire hjul, og jeg var med det samme klar over, at den var noget specielt. 

I 80’erne red Audi med på rallybølgen i det vilde Gruppe B. Her deltog de med den firehjulstrukne Sport Quattro, men hos Audi vidste de godt, at succesen ikke ville vare ved. Bilen havde faktisk nogle meget nervøse køreegenskaber, som var svære at styre. Derfor blev et tophemmeligt projekt sat i gang af den nu afdøde Ferdinand Piëch, hvor der skulle udvikles en centermotor-rallybil med en god balance - han havde bare lige glemt at fortælle det til ledelsen. Og fordi han gerne ville holde udviklingsarbejdet hemmeligt rykkede hele holdet til, hvad der dengang hed Tjekkoslovakiet.

Alt var tophemmeligt

Billedet ovenfor er noget af en sjældenhed, og det dukkede først op for få år siden. Lokalbefolkningen holdt nemlig tæt med udviklingen af rallybilen, en eller anden borger nåede dog alligevel at snuppe dette foto, hvor du skal lægge mærke til bilen yderst til højre. Luftindtagene viser nemlig, at motoren ligger i midten, og dette er altså en prototype til Audi's nye centermotoriserede rallybil.

Motoren i bilen er den samme 5-cylindrede maskine, der ydede op til ca. 600 hk, som også fandtes i Audi Sport Quattro E2-rallybilen. Men hvor den her lå langt ude i snuden, hvilket gav en helt forkert vægtfordeling, og begrænsede styrevinkel, lå motoren i midten i den nye prototype. En historiker hos Audi Tradition fortalte os endda, at de gamle Sport Quattro-rallybiler havde så store problemer med at dreje, at de måtte bakke i nogle af de snævre hårnålesving, hvilket kostede mange sekunder. 

Den nye Gruppe S-bil havde dog en noget bedre vægtfordeling. Udviklingsteamet fik også fragtet Walter Röhrl til Tjekkoslovakiet, hvor han blev en af de først (og sidste) til at prøvekøre det nye bæst, og han var meget tilfreds med køreegenskaberne, som var markant bedre og mere harmoniske.

En spionfotograf modtog et tip om en testkørsel af bilen, som fik det simple navn "Gruppe S", og da billederne ramte et østrigsk bilblad kort efter, gik det galt. Ledelsen var ikke ligefrem glade for projektet, da meningen var, at der skulle skrues ned for motorsportsaktiviteterne. Derfor blev projektet lukket fra den ene dag til den anden, og alle bilerne blev skrottet - altså undtagen én, som nogle medarbejdere heldigvis gemte. Og bilen kan du se i den pænt dårlige videoe herunder.

Hvad er Richters Garage?

Bloggen er skrevet af redaktionschef på Bil Magasinet, Anders Richter. Her handler det om ældre køretøjer, investeringsbiler og livet i selskab med en privat vognpark, der pt. består af en Porsche 944 Turbo, en Porsche 996 Turbo samt en BMW 750i E32.

Følg Richters Garage og Bil Magasinet på Instagram for daglige opdateringer.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...