Historien om Porsche's ikoniske Speedster
Vanddråben rammer min pande. Et koldt gys går gennem min krop og spreder sig på et splitsekund helt ud til fingerspidserne. Jeg kigger op. Mørke skyer glider ind over os og skygger for solen – hurtigt. Jeg sidder i en af de ultimative åbne sportsvogne: En original Porsche 356 Speedster, og i det rystende bakspejl kan jeg lige præcis ane forlygterne fra den kridhvide Porsche 964 Speedster. Disse biler er altså ikke skabt til at køre i regnvejr, så der er ikke andet at gøre end at stikke af.
Jeg griber den delikate og spinkle gearstang i midten, som mangler lidt af den præcision, vi eftersøger i nyere sportsvogne, og sender den et par gear ned. Lidt mellemgas får mekanikken til at glide lettere, og med andetgearet lagt ind åbner jeg op for gasspjældene i de to Zenith-karburatorer, som er monteret på den luftkølede 1,6-liters boxermotor. Effekten er beskedne 75 hk, men overraskende nok føles det af meget mere. Boxermotoren er villig til at arbejde for føden, og derfor glider nålen i omdrejningstælleren hurtigt op.

En hæst brøl fra boxermotoren
Et hæst brøl breder sig bagfra som en storrygers morgenhoste efter, han har fortæret dagens første grønne Cecil. I tredje gear finder vi yderligere lidt fart, og det er som om, vi lige præcis kan holde regndråberne på afstand. Igennem et par kurver får jeg lov til at mærke styretøjet, som faktisk leverer mere føling og morskab, end jeg umiddelbart havde forestillet mig, når du tænker på, at den her bil snart er 60 år gammel. 356’eren læner sig ud på sine høje dæksider og klarer sig gennem sving i et ret godt tempo. Den sorte juvel er også hjulpet godt på vej af en egenvægt på kun 835 kg. Men pludselig sker der noget uventet.
Jeg ved, at der ligger en tankstation kun få kilometer væk, hvor både jeg og den hvide Porsche 964 Speedster, som ligger bag mig, kan komme i tørvejr, men det kræver, at vi tager et højresving. Et højresving, som sender os lige ind i regnvejret, som nu har spredt sig yderligere. Jeg laver korsets tegn, bremser en smule, griber det hvide bakelit-rat og laver et herresving mod højre. Og nu gælder det om at få fart på, hvis ikke den lille åbne Speedster skal laves om til verdens dyreste fyldte badekar.

Magien i Speedster-navnet
Der er et eller andet magisk over Speedster-begrebet – og specielt når det bruges i sammenhæng med Porsche-navnet. Sådan er det, og sådan har det været lige siden 1954, hvor den første Porsche 356 Speedster blev født.
I 50’erne var Porsche stadig et relativt ungt bilmærke, som endnu ikke havde fået ordentligt fodfæste på andre markeder end det tyske hjemmemarked. Der var dog store muligheder i det lille sportsvognsmærke, som indtil videre kun havde en enkelt model på programmet. Bilen hed 356 og var udstyret med en 4-cylindret luftkølet boxermotor placeret bagi. Den begrænsede mængde hestekræfter blev til dels opvejet af en let konstruktion. Derfor kunne en Porsche 356 sagtens følge med langt kraftigere sportsvogne, så snart vejen begyndte at sno sig. Og det fik rigtig mange folk øjnene op for – bl.a. den østrigskfødte Max Hoffman, der havde slået sig ned i USA, hvor han levede af at importør europæiske biler.

Hvem var Max Hoffman?
Hoffman havde en sjælden set evne til at se, hvad kunderne ville få brug for flere år inden, de rent faktisk havde behovet. Det fik Mercedes at føle, da han midt under et møde i Stuttgart bestilte 500 eksemplarer af 300 SL Gullwing vel vidende, at sådan en model slet ikke eksisterede. Gullwing blev en succes, og kort tid efter fik også Porsche hans unikke evner at føle.
Max Hoffman solgte en hel del Porsche 356’ere, men salgstallene kunne ifølge ham selv sagtens være langt højere. Modellen var for dyr til at ramme bredt, og derfor foreslog han fabrikken, om ikke de ville skrælle en masse udstyr væk, for så at sænke prisen en smule? Specielt på USA’s vestkyst behøvede folk ikke det store udstyr. Det vigtigste var egentlig, at taget kunne pilles af – så kunne resten være ligemeget.

17 eksemplarer af America Roadster
Fabrikken lyttede, og det fik dem til at lave en model kaldet America Roadster. Den blev dog en kæmpe fiasko. Faktisk solgte de kun 17 eksemplarer af modellen i 1951, og de satte endda penge til på hver og én af de 17 biler. Det meste af fiaskoen lå i, at de havde lavet karrosseriet i aluminium, hvilket gjorde det hele meget dyrere. Hoffman forlangte dog stadig en bil, som levede op til hans krav, og da han stod for at sælge en tredjedel af den samlede 356-produktion, var det en mand, de blev nødt til at lytte til. I 1954 kom løsningen endelig.
Tidligere på dagen skinnede solen ivrigt, da flere af redaktionens medlemmer mødtes på en lille p-plads et sted i Danmark for at samle to helt særlige biler. I min verden har Porsche Speedster-modellen altid været toppen, og da jeg fik muligheden for endelig at afprøve to af dem på samme tid og sted, kunne jeg ikke sige nej.

Præcis som den var Beverly Hills 90210
Speedster-betegnelsen er blevet synonym med nogle af de mest sjældne Porsche’r, men i virkeligheden betyder det egentlig bare, at de er skabt til at køre åbent. Af samme grund bygger en Speedster videre på en Porsche-grundform, men typisk vil forruden samt foldetaget være lavet om, så ruden bliver kortere, og taget får en større krumning.
Den oprindelige 356 Speedster, som står foran mig, ligner en tro kopi af den sorte Speedster, Dylan McKay kørte i tv-serien fra 1990’erne, Beverly Hills 90210. Selv dengang var en original 356 Speedster en sjælden og dyr bil, og det er kun blevet værre siden.
I dag skifter fine eksemplarer hænder for et godt stykke over to mio. kr. Overfor står en af modellens åndelige efterfølgere i form af en Porsche 964 Speedster, som faktisk er endnu mere sjælden end den oprindelige. Der er bygget 2.922 eksemplarer af den originale 356 Speedster, mens det kun blev til 936 eksemplarer af den senere 964 Speedster. Nok snak, nu må vi hellere komme ud at køre, mens solen skinner.

Speedster med Tiptronic
Jeg starter i den kridhvide 964 Speedster, som med sine hvide hjul ikke er til at slippe udenom. Den 3,6-liters motor starter ivrigt og tilbyder 250 hk, så snart jeg får brug for dem. I stedet for at bede om dem alle sammen fra starten, lægger jeg roligt ud. Egentlig passer den afdæmpede kørestil også lidt bedre til denne bil, som er udstyret med Porsche’s dengang helt nye Tiptronic-automatgearkasse. Med kun fire trin til rådighed går det hele i et adstadigt tempo – altså lige indtil jeg vælger at klampe speederen i bund, hvor jeg rammer kickdown-knappen, og så bryder motoren ellers ud i en decideret boxersymfoni.
Hvis du er forvirret over, hvorfor jeg ikke kalder denne bil en 911, så er det egentlig for at vise, at dette er tredje generation af Porsche’s ikoniske sportsvogn. Ser vi på modellen generelt, kalder vi dem selvfølgelig 911, men når vi begynder at dykke ned i de specifikke årgange, bliver vi nødt til at være lidt mere specifikke. Og derfor kalder vi denne for en 964.

936 eksemplarer af 964 Speedster
Denne generation af 911 kom til i 1989, og selv om silhouetten var den samme, så var det meste af bilen ny. Modellen kom både som den baghjulstrukne Carrera 2, den firehjulstrukne Carrera 4 og så selvfølgelig kongen af ydersporet på Autobahn: 964 Turbo. En af de mest sjældne var Speedster-varianten.
Grundformen og den 250-hestes motor deler den med en standard Carrera 2, men den øverste del af bilen er lavet helt om. Forruden er kortere og kalechen er gemt under et hårdt cover i bilens farve. Desværre kom bilen til verden på et skidt tidspunkt. Egentlig havde Porsche tænkt sig at producere 3.000 eksemplarer, men tiden var ikke lige til dyre sportsvogne i 1992, hvor en økonomisk krise rasede, og markedet stod stille. Af samme grund blev der kun lavet 936 eksemplarer af 964 Speedster.

1.171 eksemplarer af 356 Speedster
Tilbage i 50’ernes USA var sportsvognsmarkedet i fuld flor, og Max Hoffman havde endelig en bil, han vidste, ville blive en storsællert. Porsche havde lavet en skrabet model, som var baseret på en standard model 356. I interiøret var al luksus fjernet, så der kun var et sæt skålsæder samt en omdrejningstæller tilbage. Radio, speedometer eller varmeapparat skulle bestilles som ekstraudstyr. Forruden var samtidig lavere og mere simpel. Det gjorde også, at du kunne fjerne forruden helt, hvis du eksempelvis ville køre racerløb i din 356 Speedster.
En standard Porsche 356 Super Convertible kostede i 1954 den nette sum af 4.584 dollars. Til sammenligning kostede en 356 Speedster “kun” 2.995 dollars. Det var simpelthen et røverkøb til de penge, og ganske som Max Hoffman havde forudset, kom der pludselig gang i salget. Modellen blev specielt i den sydlige del af Californien et hit blandt de smarte unge med lidt penge på lommen, og alene i 1957 blev der produceret 1.171 eksemplarer af den skrabede Speedster. I 1958 begyndte salgstallene at falde igen, og modellen blev erstattet af en ny kaldet Convertible D, som var en hel del mere praktisk og hverdagsduelig.

Den lave forruderamme
Jeg gør mig klar. Og så kommer regnen. Jeg har prøvet at køre fra regnvejret, men hvis jeg skal helt i sikkerhed, bliver jeg nødt til at køre direkte ind i orkanens øje. Den sorte Porsche 356 Speedster virker dog ret frisk på en udfordring, og det er som om, motoren pludselig virker mere villig.
Den lave Speedster-forruderamme sidder lige midt i synet på mig, og min første tanke om, at regndråberne bliver fanget af fartvinden og stryger hen over hovedet på mig, er desværre forkert. Dråberne rammer mine øjne som små projektiler. Jeg må knibe dem sammen som en svagtseende pensionist, alt i mens jeg prøver at krumme min ryg så meget som muligt. Mit våde hår blafrer i fartvinden, og situationen virker ærligt talt ikke specielt sjov. 356’eren virker ligeglad og vrikker ivrigt med sine vinduesviskere, der virker præcis, som da modellen kom frem i 1954 – elendigt. I stedet får jeg en følelse af, at den sorte Speedster er glad, så længe den kører, og ligeglad med, om den bliver våd eller ej. Pludselig er det som om, jeg begynder at forstå den her bil bedre og bedre. Og jeg begynder også at kunne forstå, hvad Max Hoffmans vision egentlig var.

Sportsvogn til folket
Det, han dengang bad om, var en sportsvogn til folket. Smart udstyr og plads til fire personer kunne jo være ligemeget, hvis folket ikke havde råd til at købe den. Og når du fjernede alt udstyret, skar du også en masse vægt fra, hvilket i sidste ende gav bedre køreegenskaber. I sidste ende er det jo det, som giver den ultimative køreglæde, og hvis du går op i biler, så er det jo netop det, det hele handler om.
Når vi i dag bestiller en sportsvogn, som er strippet for udstyr og skåret helt ind til benet, så får vi lov til at betale en endnu højere pris. Det giver ikke helt mening, men sådan er det. For i dag er kunderne villige til at betale store summer for at få et glimt af den køreglæde, som var tilstede i fortiden.

2 Speedster'e er samlet
Endelig kommer det gule Shell-logo i sigte, og jeg svinger 356’eren ind på p-pladsen og direkte videre ind i en forladt vaskehal, hvor der også bliver plads til den hvide 964 Speedster, som ikke har forladt mit bakspejl på noget som helst tidspunkt. Vi slukker de to boxermotorer og kan vi endelig slappe af i tørvejr, mens regnen pisker ned udenfor.
De to biler klæder hinanden, og det er også tydeligt at se, de deler samme DNA. Egentlig havde jeg gået og forberedt mig på, at 356’eren ville blive en skuffelse, mens 964’eren ville tage mig med storm. I virkeligheden er det lige omvendt. En Porsche 356 Speedster er indbegrebet af køreglæde og alt det, vi higer efter som bilentusiaster. Samtidig er den skåret helt ind til benet. Der findes ikke en ting i den bil, som ikke har en god grund til at være der – alt andet er fjernet. Dét er svært ikke at blive forelsket i.

Speedster-modeller er meget eftertragtet i dag
356 Speedster er en af de mest eftertragtede samlerbiler i dag. Derfor skal du af med fra 2,2 mio. kr. for at skaffe et eksemplar, og historien er ikke meget anderledes med den hvide 964 Speedster. På grund af det lave produktionstal og det efter min mening skønne design, er priserne også gået op på netop den model, der koster fra 1,2 millioner kroner.
Inden du skynder dig ud og brænder din livsformue af, så skal du dog nok lige tænke dig om. For du bliver nødt til at sætte flere penge af, hvis du vil udleve den fuldfede Speedster-drøm. Et sommerhus under sydlige og mere solrige himmelstrøg er et must, hvis du vil køre i en Porsche Speedster. Til dét duer Danmark simpelthen ikke.

Porsche 356 Speedster 1600 Super
- Pris fra 2.200.000 kr.
- Motor B4, 1.582 cm3, 8V
- Ydelse 75 hk ved 5.000 o/min, 117 Nm ved 3.700 o/min
- Topfart 175 km/t
- 0-100 km/t 13,9 sek.
- Vægt 835 kg

Porsche 964 Speedster tiptronic
- Pris fra 1.200.000 kr.
- Motor B6, 3.600 cm3, 24V
- Ydelse 250 hk ved 6.100 o/min, 310 Nm ved 4.800 o/min
- Topfart 256 km/t
- 0-100 km/t 6,6 sek.
- Vægt 1.310 kg
