På tysk roadtrip i en brugt bil til 28.000 kr. – galt eller genialt?

Richters Garage er taget på den første udlandstur i den nyindkøbte Volvo, men giver det overhovedet mening at køre udenfor landets grænser i en bil, som mange vil betegne som værende ovre sidste salgsdato?

2. juni 2019 af Anders Richter

På langtur i Sølvræven

For et par måneder siden indkøbte jeg det seneste køretøj til Richters Garage. Det blev en 19 år gammel Volvo V70 GLT, som du kan læse meget mere om i det et tidligere indlæg.

Siden indkøbet har det været småt med langture, men endelig fik Volvo'en, som nu er døbt "Sølvræven", lov til at trække i arbejdstøjet, da familien og jeg havde planlagt en tur til Berlin. 

Vejhjælp vil nok være en god idé...

Tanken var at køre fra København til Gedser. Hoppe på færgen og køre det sidste stykke mod Berlin. Efter et par dage med shopping, gåture og en lille afstikker til Classic Remise, kunne vi så køre retur til Danmark men i stedet den lange vej over Jylland. En tur på samlede 1.184 km.

Dette vil være den perfekte mulighed for at få lidt km under hjulene i Volvo'en, og det er jo netop på sådanne ture, at man virkelig lærer sit køretøj at kende. Inden vi tog afsted, forberedte jeg mig dog en smule – eller det er måske så meget sagt:

Håndbremsen virkede nærmest ikke, så jeg indkøbte nye bremsebakker til den. Da jeg havde baghjulene afmonteret, prøvede jeg istedet at justere håndbremsen, og det løste problemet. Jeg kan se bagskiverne er nye, så det lader til, at de har glemt at justere håndbremsen efter udskiftningen. Så jeg gemmer bremsebakkerne til en anden gang. Herefter tjekkede jeg olie og vand. Det var nærmest kedeligt, for den havde ikke drukket en dråbe af hverken det ene eller det andet, og motoren var nyserviceret, da jeg overtog den, så olie er heller ikke klar til udskiftning.  

Aftenen inden afgang dukkede, selvfølgelig, et nyt problem op – lampen til bagklappen lyste, selv om den var lukket. Jeg fik smurt låsemekanismen, og så virkede den igen... Hvis det er problemer i den størrelse, tyder det godt for ejerskabet.

På trods af de små problemer kunne jeg alligevel ikke dy mig for at anskaffe et Dansk Autohjælp-abonnement, der også dækker i udlandet. At holde i nødsporet på Autobahn med en skrigende unge på bagsædet og en tvær kæreste, virkede som et reelt scenarie i en brugt bil til 28.000 kr. 

Fra København til Gedser

Første del af turen, som foregik i Danmark gik perfekt, selv om jeg hele gik lyttede efter, om der skulle være dukket en mærkelig lyd eller andet op – men nej. Tror meget af min frygt bunder i, at jeg gav 28.000 kr. for bilen, hvilket jeg ikke føler er nogen overpris. Derfor sidder jeg hele tiden med følelsen af, at lige om lidt finder jeg ud af, hvorfor den var så billig – men det er ikke sket endnu, og vi nåede endda færgen i god tid. 

Her kunne den netop opstrammede håndbremse også stå sin prøve, hvilket den klarede med bravur. 

V-Power, ja tak!

Vel ankommet til Rostock startede vi ud med at finde en Shell-tank, så vi kunne få noget V-Power i dunken. Måske det kunne slippe alle de 170 svenske elge løs, når vi ville ramme Autobahn kort efter. 

Indrømmet, Volvo'en er ikke indkøbt for at være nogen topfartsrytter, og når man pludselig har sit afkom sidden i en autostol bagi, er det også som om, man tager det hele lidt mere stille og roligt. Men jeg vil da stadig gerne have så mange kræfter som muligt til rådighed under overhalinger, og derfor fik den lige et skud 100 oktan. 

Vindretningen er ikke uvæsentlig

På motorvejen fandt Volvo'en en fin cruisinghastighed ved omkring 150 km/t på stykkerne med fri fart. Som Volvo-ejer finder man ret hurtigt ud af, at vindretningen spiller en vigtig rolle i ens evne til at indtage ydersporet. I modvind kan du tydeligt mærke, at den store herregårdsvogn skal kæmpe hårdere, mens medvind nærmest giver dig turbo-kræfter. De kantede former er praktiske, når der skal fyldes en barnevogn ind bagi, men i modvind fandt jeg altså bagsiden af medaljen. 

To af de ting jeg hurtigt satte pris på på vores første stint i Tyskland, var den velfungerende fartpilot og det ligeså velfungerende klimaanlæg, som kunne holde en anstændig temperatur. Er det kun mig, eller er det vildt at have fået både fartpilot og klimaanlæg for 28.000 kr? 

Vel ankommet til Berlin

Volvo'en ankom i fin stil til Berlin, og faktisk var både jeg selv og min kæreste overrasket over, hvor komfortabel turen havde været. De 170 hk fra GLT-motoren er til den lille side, hvis man vil blande sig med ydersporets hær af hurtige Audi'er. Den 5-benede motor er ikke så momentstærk ved lave omdrejninger, så den skal have stryg for at præstere, men det er ikke nødvendigvis skidt. De fem cylindre lyder nemlig fantastisk, når den rammer 6.000 o/min, så det går nok. 

Hotellet, vi ankom til i Berlin, havde heldigvis en ledig plads i deres parkeringskælder – vi skulle jo nødig have parkeringsridser eller buler i 28.000 kroners-Volvo'en...

300 brugte Volvo'er eller én Rolls?

I parkeringskælderen var det dog sidemanden, som stjal alt opmærksomheden. En matgrå Rolls-Royce Wraith er intet mindre end et imponerende stykke vogntøj. Og nu tænker du sikkert: Hvor mange brugte Volvo V70 GLT'ere kan jeg få, for det samme som en Rolls-Royce Wraith vil koste i Danmark? Svaret er 300 styk!?! 

Hurtigt stop i klassiker-himlen

Efter et par dage, hvor Volvo'en kunne hygge sig sammen med den mastodontiske brite i parkeringskælderen, var vi klar til at køre videre. Vi tog et lille stop hos Classic Remise i udkanten af Berlin, og herfra gik det nordpå mod Jylland, hvor vi havde næste stop i Kolding. 

Svenskeren brager derudaf!

Turen på Autobahn gik lige efter bogen, og faktisk har Volvo'en ikke gjort en eneste ting forkert. Det virker som om, de 170 elg-hypper fint er tilstede, og der er ingen mislyde eller andet. Dækkene blev inden afgang skiftet til et sæt Vredestein Sportrac 5, som netop har fået fem stjerne i FDM's dæktest, og det undrer mig ikke. De har enormt godt greb samtidig med, at de giver dig et lavt støjniveau. Samtidig absorberer dæksiden også fint de små bump, så du stadig har en høj grad af komfort. Mere om dækkene i et fremtidigt nummer af Bil Magasinet.

Efter nogle timers kørsel i adstadig tempo nåede vi den danske grænse, og selv om jeg faktisk havde frygtet, om svenskeren ville klar turen, klarede den det uden problemer. Så autohjælpen kan godt afbestilles igen. 

Du kan faktisk købe en bil til 28.000 kr. 

Jeg har hørt fra flere sider, at denne generation af Volvo V70 er en af de mest stabile, der findes, og det er noget, jeg langsomt er ved at få øjnene op for. Jeg er også stille og roligt ved at opdage, at det muligvis kan lade sig gøre, at købe en familiebil til 28.000 kr., som du faktisk kan bruge til noget, også selv om mange mennesker virker mistroiske overfor det. For skal man partout ud og bruge flere hundrede tusinde kr. på en kedelig familiebil bare fordi, man har fået en baby? 

Det er en påstand, jeg har tænkt mig at modbevise. Og første kryds i bogen har været under feltet "Langtur", som Volvo'en bestået til et 12-tal. Så må vi se, hvad jeg kan finde på som den næste opgave til Sølvræven. 

Hvad er Richters Garage?

Bloggen er skrevet af redaktionschef på Bil Magasinet, Anders Richter. Her handler det om ældre køretøjer, investeringsbiler og livet i selskab med en privat vognpark, der pt. består af to (!?!) Porsche 944 Turbo, en Porsche 996 Turbo samt en BMW 750i E32.

Følg Richters Garage og Bil Magasinet på Instagram for daglige opdateringer.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.