Mød den tyske Porsche-legende, som elsker sin hot rod med turbo

Det er svært at nævne navnet Walter Röhrl uden at få gåsehud. Han er en af de store legender indenfor motorsport, og i hans private garage har han en meget unik bil. Se den hér!

28. marts 2020 af Anders Richter

Walter Röhrl er en af de store legender indenfor motorsport. Han har kørt stort set alle de løb, der er værd at deltage i, og han var også en vigtig deltager i en af de mest frygtindgydende racerklasser i historien: Gruppe B-rally. 

Walter er i dag en ældre herre, og noget af det, han bruger sin tid på, er, at være ambassadør for Porsche. Og det er jo ikke det værste at være. Han har dog en oprigtig interesse for mærket, hvilket hans seneste køb helt klart viser.

Walters Porsche 356 hot rod har turbo

Walter Röhrl har en fin lille samling af sportsvogne, som han dog sjældent viser frem, men nu har han gjort et undtagelse. Til det tyske Porsche-magasin Christophorus har han nemlig vist en af sine perler fra samlingen frem. Og den er noget helt særligt. 

Vil du læse flere fede bilartikler, så husk at aktivér dit abonnement på Bil Magasinet i dag. Det tager kun 2 minutter, og kan gøres lige hér!

260 hk gemmer sig bagi

Der er en Porsche 356, som er blevet ombygget med den 3-liters turbomotor fra den senere Porsche 930 Turbo. Set i lyset af, at en Porsche 356 fra ny havde omkring 100 hk afhængig af hvilken variant, vi kigger på, er det noget af et powerboost. 

Den oprindelige 930 Turbo var nemlig udstyret med 260 hk. 

Jeg var lidt modvillig i starten...

Bilen er blevet ombygget af en østrigsk mand ved navn Viktor Grahser, som gik igang med projektet, mens han var bosiddende i Australien. Siden kom bilen til Europa, hvor projektet skulle bygges færdigt. Hr. Grahser døde dog i 2008, og derfor måtte projektet gøres færdigt af andre hænder. Walter Röhrl hørte første gang om bilen i 2018. 

"Da jeg så denne ombyggede Porsche 356 B Roadster monteret med turboteknik var jeg lidt modvillig. Det lignede at, der var blevet ændret for meget ved bilen til, at det kunne blive godt. Så meget desto mere overrasket blev jeg, da jeg oplevede hvor perfekt afbalanceret den føltes lige fra den første testkørsel i bilen. Den lave snude, og den tunge motor bagi med 260 hk. Den kører lækkert, præcist og giver masser af sjov. 

Navnet er Porsche 356 3000 RR

Resultatet står dog ultraskarpt efter vores mening. 356'eren er blevet udstyret med bredere skærme for og bag, hvori der er monteret et sæt Fuchs-fælge. Underlæben på snuden er samtidig hentet med over fra Porsche 911. Lakeringen er den klassiske Porsche-kulør "Slate Grey", mens interiøret er rødt læder. På motorklappen er monteret fire runde emblemer, som symboliserer de fire sejre, som Walter Röhrl har opnået i det legendariske Monte Carlo Rally. 

Bilen er blevet døbt Porsche 356 3000 RR. "3000" står for motorstørrelsen på 3,0 liter, mens "RR" står for "Röhrl Roadster". 

Vil du læse flere fede bilartikler, så husk at aktivér dit abonnement på Bil Magasinet i dag. Det tager kun 2 minutter, og kan gøres lige hér!

Hvad er Richters Garage?

Bloggen er skrevet af redaktionschef på Bil Magasinet, Anders Richter. Her handler det om ældre køretøjer, investeringsbiler og livet i selskab med en privat vognpark, der pt. består af to (!?!) Porsche 944 Turbo, en Porsche 996 Turbo samt en BMW 750i E32.

Følg Richters Garage og Bil Magasinet på Instagram for daglige opdateringer.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...