Kommentar: Afgifter tryner familiebiler

Få en mikrobil næsten uden afgifter - og betal kassen, hvis du har brug for en større bil, der kører lige så langt på literen. Bilafgifterne er baseret på Jantelov i stedet for miljø og sikkerhed, mener Christian Richter

21. september 2014 af Christian Richter

Et eller andet er bare helt galt med registreringsafgiferne i det her land. De fleste med bare en snert af interesse for biler er enige om, at afgifterne har været alt for høje i alt for mange år. Men faktisk er det ikke helt sandt længere. For i dag er der visse biler, der får lov til at slippe gennem afgiftsnettet næsten helt uden at betale registreringsafgift.

Det er naturligvis Danmarks klart mest solgte biler. De biler, som ingen får ondt i bagdelen over: Ja, du gættede rigtigt: Det er mikrobilerne. De små æsker, som hele familier må klemme sig ind i, mens oppakning må placeres med samme omhyggelighed som brikkerne i et spil Tetris. Alt sammen i et forsøg på at slippe så billigt rundt om afgifterne som muligt.

Og hvem kan bebrejde dem, der vælger denne løsning, for det er ganske enkelt det eneste logiske at gøre på det danske bilmarked. Køber man en af mikrobilerne til under 100.000 kr. er du i mange tilfælde helt nede og betale en afgift på godt 20.000 kr. Det skyldes, at de første 80.500 kr. af en bils grundpris “kun” får lagt 105 procent afgift på, hvilket mange af de små biler holder sig indenfor.

Kludetæppe af fradrag
Herefter betales der 180 procent af resten. Men som i enhver anden dansk lov, der vedrører skatter og afgifter, så er der naturligvis også fradrag at hente. Således rummer kludetæppet fradrag for sikkerhedsudstyr som ESC, ABS og airbags. Der er endda et fradrag for fem stjerner i EuroNCAP, selv om det kun siger noget om, hvor sikker en bil er, hvis du kører ind i en bil af samme størrelse.

Derudover er der 4.000 kr. i rabat for hver kilometer, en bil kører over 16 km/l. Og det er naturligvis beregnet ud fra de fuldstændig illusoriske brændstofforbrug, som nye biler kan opnå i EU’s laboratorietest. Og det gælder ikke mindst småbilerne, der kan være ganske langt fra EU’s optimistiske tal. I virkelighedens verden skal man virkelig tænke sig om, når man kører mikrobil og vil over 20 km/l.

180 procent afgift på familiebil. Hvorfor?
Alle disse fradrag er naturligvis lige for alle biler, men er altså med til at udhule afgiften helt på billige biler, mens de er en dråbe i havet for større biler, der er oppe i den tunge 180-procents sats. For at illustrere med et eksempel, så koster den nye Citroën C1 med fem døre og laveste udstyr 90.990 kr. herhjemme. I Sverige koster en tilsvarende bil lige over 81.000 danske kroner omregnet. Der er altså ikke den helt store forskel.

Ser man på en BMW 316i Touring, hvor der trods alt er noget bedre plads til en familie, så koster den 477.300 kr. i Danmark, mens den i Sverige kan erhverves for godt 230.500 danske kr. inkl. moms. Og her taler vi altså blot om en mellemstor benzindrevet familiebil, der er opgivet til at køre hæderlige 16,9 km/l. Vælger du istedet den mest økonomiske diesel, kører en 320d faktisk 23,3 km/l, hvilket er det samme som en C1 med 82-hestes motor.

Det, der undrer mig ved alt dette, er, at når man som dansker har været på arbejde, er kommet hjem og har betalt sin skat, som i øvrigt stiger procentuelt, jo mere man tjener, hvorfor er det så, at man også skal betale flere procent, fordi man gerne vil have en bil, hvor der er plads til hele familien? Jeg mener, når vi taler faktisk benzinøkonomi ude på vejene, kan der ikke være den store forskel på, hvad de to biler kører på literen. BMW’en er sikkert den mest tørstige, når man kører i byen, men læs C1’eren op og smæk en tagbagagebærer på taget til alle dine ting og kør den på motorvejen med 130 km/t, så vil jeg vædde på, at forskellen mellem de to bilers brændstoføkonomi er forsvindende lille. Og så er der hele det sikkerhedsmæssige aspekt, for den tungeste bil vinder i et direkte sammenstød trods airbags, ABS og ESC.

Hvorfor skal vi straffes for at have en familie?
Tilbage står altså, at en stor bil kan være lige så brændstoføkonomisk som en lille. Den er ganske afgjort mere sikker, og den er langt mere praktisk for langt de fleste familier. Så hvorfor er det, at politikerne vil tvinge skatteborgerne ind i disse små gryder? Og hvorfor er det, at når man allerede har betalt en stor mængde skattekroner af sin løn, og vælger at bruge restsummen på at købe en bil, familien kan være i eller bare en bil, der er lidt dyrere og sjovere end gennemsnittet, så får man lige pludselig skattehammeren at føle?

Det må være Janteloven, der skinner igennem, for fornuft er det i hvert fald ikke.

Denne klumme stammer fra Bil Magasinet nr. 277, oktober 2014

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...