Kan helårsdæk erstatte dine vinterdæk? Vi undersøger sagen

Der bliver talt mere og mere om helårsdæk, men spørgsmålet er, om der reelt kan findes en type fodtøj til bilen, som kan bruges året rundt? Vi undersøger i øjeblikket sagen.

4. november 2019 af Anders Richter

Vi tester helårsdæk

I Richters Garage bliver der altid afprøvet nyt gear og gadgets til bilen, og i øjeblikket står den i dækkets tegn. På Bil Magasinet vil vi nemlig afprøve nogle af de såkaldte helårsdæk for at se, om de kan det navnet antyder? Nemlig være et dæk, du kan bruge hele året. 

Testvinder i tyske Autobild

Til opgaven har vi derfor skaffet et sæt helårsdæk. I dette tilfælde fra Vredestein. Modellen hedder Quatrac 5, som skulle være et af de bedre på markedet. Det har så sent som i år vundet en test af helårsdæk til SUV'er i det tyske Autobild, hvor det fik fine ord med på vejen, og kom foran Michelin CrossClimate på andenpladsen og Continental AllSeasonContact, der fik en tredjeplads. Så dem monterer vi på redaktionens pt. største (og ældste) Volvo i form af min V70 GLT også kaldet "Sølvræven" – og det giver faktisk god mening. 

Forskel på sommer- og vinterdæk

Jeg kører faktisk ikke forfærdeligt mange km i Volvo'en hvert år, og hvis jeg skulle have både et sæt vinter- og et sæt sommerdæk liggende ville de blive for gamle, før de ville være slidt op. Derfor kunne det jo være rart, om bare man havde ét sæt dæk, som sad på bilen konstant. Samtidig har jeg mulighed for at bruge offentlige transportmidler, hvis Danmark blev dækket af sne. Omvendt har jeg ikke lyst til at køre i de lave vintertemperaturer med sommerdæk monteret. Men man kan jo sjældent både blæse og have mel i munden samtidigt – og heller ikke i dette tilfælde. 

Et sommerdæk er skabt til at yde masser af vejgreb i varmere temperaturer, mens et vinterdæk er lavet til at yde samme vejgreb bare ved lave temperaturer, og specielt når der er sne og sjap på vejen. Derfor har et vinterdæk en blød gummiblanding samt en masse lameller i mønsteret, mens sommerdækket typisk har en lidt hårdere gummiblanding og langt færre lameller. 

Findes den gyldne middelvej?

Helårsdækket lander, som du nok har regnet ud, midt i mellem de to – og på Vredestein Quatrac 5 er det helt tydeligt. Den inderste del af dækket er groft sagt et vinterdæk, mens den yderste del er markant mere sommerligt med færre og mere lige lameller. 

Jeg har diskuteret emnet med helårsdæk med flere kloge folk på området, og mange pointerer, at reelt burde man køre med sommerdæk om sommeren og helårsdæk om vinteren. Grunden til det er, at vores danske vintre typisk er meget milde, og det gør, at du de fleste dage vil få mere ud af at køre med et helårsdæk end med et reelt vinterdæk. Det bliver en påstand, som vi vil prøve af på redaktionen denne vinter. 

Første indtryk af Vredestein Quatrac 5

Indtil videre er dækkene blevet monteret på bilen på et sæt fælge, der måler 17". Dækkenes præcise størrelse er 205/45R17. Et par langture har gjort, at de nu er kørt til, inden vinteren er kommet. Nye dæk skal nemlig lige rulle nogle km, før de er klar til at gribe maksimalt i asfalten. Indtil videre har jeg bemærket følgende om dækkene, som indtil videre er blevet kørt ved 10+ grader i både tørt og vådt føre:

  • Komfortmæssigt føles de bløde som vinterdæk i dæksiden. Det vil sige, at de fint absorberer de små ujævnheder i asfalten, så du ikke mærker dem i kabinen. Det er godt for komforten men mindre godt, hvis du gerne vil have en skarp følelse med hjulene rundt i sving.
  • De støjer overraskende lidt. Jeg havde forventet, at helårsdækkene ville støje mere end de gamle sommerdæk, der sad på, men det er ikke tilfældet. Støjniveauet i kabinen føles som før, hvor den kørte med sommerdæk. Dækbredden er ens på de to (selv om helårsdækket på testbilen er vokset en tomme i diameter), så de bør være sammenlignelige.
  • Grebet på tør vej i plusgrader er lidt mindre end sommerdæk, men forskellen er meget lille efter min mening – og slet ikke så stor, som den plejer at være, når du kører på vinterdæk i tocifrede plusgrader. 

Så snart temperaturen for alvor begynder at falde, og der også kommer lidt sne til Danmark, kommer selvfølgelig en fortsættelse på artiklen, så vi kan blive klogere på, om du faktisk kan nøjes med ét sæt dæk til din bil, eller du fortsat skal skifte mellem sommer- og vinterdæk. 

Hvad er Richters Garage?

Bloggen er skrevet af redaktionschef på Bil Magasinet, Anders Richter. Her handler det om ældre køretøjer, investeringsbiler og livet i selskab med en privat vognpark, der pt. består af en Porsche 944 Turbo, en Porsche 996 Turbo samt en BMW 750i E32 og en godt brugt Volvo V70 GLT.

Følg Richters Garage og Bil Magasinet på Instagram for daglige opdateringer.

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...