Hjælp Richters Garage med at finde ny veteran-familiebil

Hvilken kultbil fra starten af 80'erne, synes du, Richters Garage skal køre rundt i? Læs hvilke biler, der er i spil, og kom gerne med dine egne bud på en brugbar klassiker.

10. november 2018 af Anders Richter

Hvilken bil skal jeg vælge?

Der er familieforøgelse på vej i privaten, og det sætter mig i et fantastisk dilemma, når man er bilentusiast: Hvilken dagligbil skal jeg vælge? Der er den debat, der har kørt rundt i midt hoved de sidste par uger, og jeg er meget i tvivl. Garagen er i forvejen fyldt op med sjove og hurtige biler, der bruges mest om søndagen, og denne gang er det et lidt andet køretøj, jeg har brug for, og derfor kunne jeg godt tænke mig din hjælp. 

Men først får du lige lidt baggrund om, hvilke behov jeg har til en bil:

  • 4/5 døre – Det er første barn, der er på vej, og jeg har fundet ud af, at 4 eller 5 døre er et must. Og så må den gerne have et ok bagagerum, men det skal ikke partout være en stationcar.
  • Veteranbil – Jeg kunne faktisk godt tænke mig at finde en brugbar veteranbil. Det gør, at vægtafgiften er 25 pct., og hverken min kæreste eller jeg har noget i mod at køre i noget specielt, unikt eller sågar mærkeligt. Jeg tænker fra 1976 og frem til 1984 sådan ca.
  • Kvalitet – Selv om jeg elsker at skrue på gamle biler, gider jeg ikke gøre det hver weekend, så det skal være en bil, som er bygget ordentligt (ingen britiske biler tak). 
  • Rust – Jeg hader rust, og jeg hverken kan eller gider svejse. Derfor er det vigtigt, at bilen som udgangspunkt er i god stand. Bilen kommer til at stå indenfor i p-hus til daglig, men den skal kunne bruges hele året. 
  • Budgettet ligger omkring 40.000 kr.-50.000 kr. Spørgsmålet er så, om man overhovedet kan finde noget sjovt til den pris? 

Jeg har selv fundet et par bud på mulige biler, som kommer her...

BMW 5-serie E28 – Freude am Fahren

En af de biler, jeg selv har tænkt på, er en ældre BMW 5-serie af E28-generationen. Der er en af de smukkeste BMW'er i mine øjne, og min faster havde i mange år en 525 eta, som jeg kørte ret meget i. I dag er de svære at finde i god stand, og mange af dem står også til meget høje priser. Men nogle gange kan man jo være heldig. Sådan én kunne jeg altså godt tænke mig – og helst med seks cylindre under hjelmen. Men det kunne måske også være dens storebror, som er 7-serien i E23-generationen. Min far havde engang sådan en, og den var jeg simpelthen så forelsket i. Det var en 735i E23 med automatgear i blå. Sådan en kunne jeg godt rulle tungt i med en autostol omme bagi. 

Audi 100 Avant C3 – Pandekagen

Jeg kan ikke forklare hvorfor, men jeg har altid været vild med Audi 100 i C3-generationen – og gerne som Avant, hvilket er Audi'sk for stationcar. Den er fladmast som en pandekage, men på en eller anden måde er den gået hen og blevet ret cool med årene. Sådan én kunne jeg godt se mig selv sidde bag rattet af. Hvis det kunne blive til den rumlende lyd fra en 5-cylindret rækkemotor, ville jeg kun blive endnu mere glad...

Mercedes 190E W201 – Tyskerstil

"Har man hjerne, kører man stjerne", siges der, men faktisk har jeg aldrig ejet en Mercedes. Det kunne jeg egentlig godt tænke mig at prøve en dag. Har overvejet en E-klasse af W123-generationen, men den bliver næsten for gammel og rustik til min smag. Og så er Vesterbro jo nærmest fyldt op med dem i forskellige grader af forfald. En 190E W201 i flot og original stand er mere sjælden at spotte på gader og stræder. Jeg tænker, at den er bygget i en ordentlig kvalitet, og med et automatgear kunne det være den perfekte lille cruiser til en familie på tre, der ikke afskrækkes af gamle biler. 

Volvo 760 Turbo – Murstenen

Jeg voksede op på bagsædet af en Volvo 240, og siden dengang svor jeg, at jeg aldrig ville køre i Volvo 240 igen. Det var godt nok en trofast bil, men den manglede altså noget charme, hvis du spørger mig – eller en turbo. Modellen havde dog en storebror dengang: Den noget mere luksuriøse Volvo 760 og med et Turbo Intercooler-skilt bagpå, var det noget, der skabte respekt ude foran børnehaven om morgenen. I dag ved de fleste familefædre sikkert ikke, hvad det overhovedet betyder, men det rør mig nu ikke. Så må jeg opfriske deres hukommelse, når jeg trækker fra dem i deres små mikrobiler. 

Jeg kunne også godt fristes af den mindre Volvo 740 enten som Turbo eller måske med den 16-ventilede motor, der kom senere. Men så passer årgang ikke til en veteranbil længere, og så ryger lidt af pointen. Min tanke er nemlig, at bilen ikke nødvendigvis skal køre så mange km om året, da vi ikke har det store kørselsbehov. Derfor er det rart med en bil, som ikke spiser brød til, når den står stille – hvilket er jyde-slang for en bil, der helst ikke skal koste for "møj" i faste omkostninger. 

Peugeot 505 GTi – Franske fornemmelser

Den sidste veteranbil, jeg har overvejet, er nok også en af de mest sjældne. En Peugeot 505 GTi. Lidt ligesom med Audi 100, er det en af de 80'er-biler, jeg altid har syntes så helt vildt godt ud, men som jeg aldrig har kørt en meter i. Det kunne jeg jo komme til, men problemet er lige at finde en 505 GTi på vore breddegrader, som ikke er spist op af rust. 505'eren var Peugeot's sidste baghjulstrækker, og det er noget af det, jeg synes, er rigtig sjovt ved den. Samtidig tror jeg også, at den i modsætning til Citroën's modeller fra den tid, er mere hårdfør rent mekanisk. Jeg indrømmer dog gerne, at jeg også har et svagt punkt for Citroën CX fra den tid, men det er en helt anden historie.

Men hvad ville du vælge?

Nu har du hørt mine bud på en veteranbil, der kan bruges i hverdagen. Men jeg kunne også godt tænke mig at høre dit bud på en tidlig 80'er-bil, og hvorfor man lige præcis skulle vælge den? Jeg er nemlig ikke kræsen, når det kommer til de kantede kasser fra starten af 80'erne.

Ved du samtidig, hvor nogle af disse biler gemmer sig hos private i deres garager rundt om i landet eller til salg hos forhandlere, er jeg mere end interesseret i at vide mere, så jagten på min næste bil kan intensiveres. 

Smid mig en mail på [email protected]

Fortsættelse følger, når der er nyt i jagten...

Hvad er Richters Garage?

Bloggen er skrevet af redaktionschef på Bil Magasinet, Anders Richter. Her handler det om ældre køretøjer, investeringsbiler og livet i selskab med en privat vognpark, der pt. består af en  Porsche 944 Turbo, en Porsche 996 Turbo samt en BMW 750i E32.

Følg Richters Garage og Bil Magasinet på Instagram for daglige opdateringer.

Giv Bil Magasinet i julegave

Giv Bil Magasinet i julegave til en du holder af. Vi har gjort det nemt og hurtigt at give gode julegaver. På Magasinetgaver.dk kan du nemlig nemt og hurtigt få julegaven i hus. Du bestemmer selv, om det skak være 5, 8 eller 12 måneders abonnement på Bil Magasinet. Læs mere om julegaven her

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.