Gak gak hos Skat! Udbetaler kæmpe summer på gamle biler

Klumme: Anders Richter har taget et kig i Skat's system, hvor man kan se, hvad der er blevet udbetalt i eksportafgift på gamle biler, og tallene er chokerende. Derfor har han nu brug for din hjælp!

10. februar 2018 af Anders Richter

Når jeg skal lave overspringshandlinger på arbejdet og ikke mindst i fritiden, så har jeg to tre yndlingsbeskæftigelser:

  1. Tjekke brugtvognsannoncer på biler (jeg ikke har brug for)...
  2. Kigge eBay igennem for gamle reservedele til Porsche 944 Turbo.
  3. Grave i Skat's system for at se, hvad folk har betalt i afgift på gamle og mærkelige biler.

Og det er punkt nummer tre, jeg vil berøre idag. I sidste uge var jeg nemlig inde og tjekke, om der var blevet im- eller eksporteret nogle Porsche 944 Turbo'er til eller fra Danmark for nylig. Grunden til, jeg kigger, er, at det er interessant at følge med i, hvad Skat mener, sådan nogle gamle biler er værd. Jeg nåede dog ikke at kigge mange linjer, før jeg var ved at få kaffen galt i halsen. 


Porsche 944 Turbo Cabriolet

På listen faldt jeg pludselig over en Porsche 944 Turbo Cabriolet, med 126.803 km på tælleren, hvor afgiften udgjorde 441.235 kr. Læs lige det igen: Skat mener, at afgiften på en 944 Turbo Cabriolet fra 1992 er på 441.235 kr. Altså, har de da spist søm? Man kan dog kun få udbetalt 85 pct. er afgiften, men det svarer stadig til 375.049,75 kr., som en glad 944-ejer har fået i hånden.

Afgiften, som jeg har beskrevet ovenfor, fastsættes af bilens handelspris inkl. afgift. Det er en pris, man vurderer, bilen kan koste hos en dansk forhandler inkl. nummerplader. Nu ved jeg ikke, hvor optimistiske de er med salg af brugte biler hos Skat, men hvis du kan få 750.000 kr. i hånden for en Porsche 944 Turbo Cab. med 126.803 km på tælleren, så har vi at gøre med verdens bedste bilsælger. For den pris er ikke bare urealistisk, den er som grebet fra en fjern planet. Tror I ikke på mig? Kig selv, jeg har monteret et screenshot af vurderingen herunder.

Nu vil afgiftsnørderne så pointere: "Men man kan jo aldrig få udbetalt mere i afgift, end der blev indbetalt på bilen i sin tid.", og det er også helt korrekt. Du kan aldrig få flere penge ud, end Skat i sin tid har fået ind, men det ændrer ikke ved, at der ryger flere penge ud af statskassen, end der behøves – langt flere!

En professionel bilsælger, som vil anerkende, at en 944 Turbo Cabriolet med 126.803 km på klokken er en forholdsvis sjælden bil, vil måske sætte den til mellem 350.000 og 400.000 kr. I hvert fald, hvis man vil gøre sig forhåbninger om at sælge bilen indenfor rimelig tid – og selv til den pris, vil der ikke ligefrem være telefonstorm til bilhandleren. Så hvor kommer tallet på de 750.000 kr. så fra, tænker du nok? Det skal jeg fortælle dig...    

Skat starter med at kigge på, om der er nogle salgsannoncer fra det danske brugtmarked, man kan sammenligne med. Nogle gange er der, andre gange er der ikke. Husk på at mange af disse ældre sportsvogne og luksusbiler er sjældne, så det er ikke lige altid, der er nogen til salg på det pågældende tidspunkt. 

Hvis den tilgang slår fejl, hopper de istedet (ligesom man af os andre private) ind på det tyske site Mobile.de, hvor der pt. står syv 944 Turbo Cabriolet til salg. Èn af dem ser du her ovenfor. Et nydeligt eksemplar som står til en pris på 39.800 euro. Den pris, som svarer til ca. 300.000 danske kr., tager Skat så udgangspunkt i, hvorefter de lægger afgiften til bagefter. Afgiften er i runde tal lidt under to tredjedele af handelsprisen, og bum! Så står Skat pludselig med en handelspris i Danmark. 

Problemet med det er, at sådan kan man ikke bare regne. Det er en, efter min og andres mening, meget simplificeret måde at anskue en bils værdi på. Handelsprisen er jo bilens pris hos en dansk forhandler inkl. nummerplader. Det er altså, hvad man kan forvente, en kunde er villig til at give for sådan en bil, og det er på ingen måde 750.000 kr. 

Jeg indrømmer gerne, at jeg ikke er nogen stor økonom, eller besidder en stor viden indenfor tal, men jeg har da min sunde fornuft, og det her er helt galt.  

Regnemetoden giver to store problemer for biler, som falder ned i Youngtimer-klassen. 

  1. Der ryger for mange penge ud af statskassen, når eksemplarer, som har været danske fra ny eller næsten nye, bliver eksporteret.
  2. Omvendt bliver det umuligt at få denne type biler ind i landet, fordi afgiften bliver urealistisk høj. 

Ergo tømmer vi vores lille kongerige for interessante biler, og det er da ærgerligt efter min mening. Det her er ikke biler, som bliver indsat i daglig drift på de danske veje. Det er biler, der bliver brugt sparsomt til weekendkørsel, hvilket sætter et meget forsigtigt aftryk på miljøet. Samtidig skaber det jobs, da biler som disse holder mange flere mekanikere i gang, end man lige skulle tro. Men måske er der håb endnu.

Da jeg kiggede ned over listen af andre 944-afgifter, fandt jeg en anden, som stak ud. Den 1/6-2017 blev der indregisteret en Porsche 944 Turbo, hvor afgiften blev sat til 49.699 kr. Altså nærmest en tiendedel af det tidligere eksempel. 

Ja, bilen var en mindre eftertragtet 944 Turbo Coupé fra 1988 med 214.000 km på tælleren, men stadigvæk. Den fik af Skat en handelspris inkl. dansk afgift på 85.000 kr., hvilket jo igen er helt ude i hampen – nu bare i den anden retning. I læsere må fortælle mig, om er det mig, der er ved at miste forstanden, eller det i virkeligheden er hos Skat, at de er ved at blive gak gak? 

Har du eksempler på lignende im- eller eksportafgifter fra Skat's system, der er helt ude i hampen, så tag et screendump og smid en mail til mig på [email protected]inet.dk. Jeg glæder mig til at se, om det er en enlig svale, eller om der er andre bilmodeller, hvor der foregår det samme hos.

Overspringshandling nummer 1.143 er slut. Tilbage til arbejdet!


Hvad er Richters Garage?

Bloggen er skrevet af redaktionschef på Bil Magasinet, Anders Richter. Her handler det om ældre køretøjer, investeringsbiler og livet i selskab med en privat vognpark, der består af en Porsche 944 Turbo, en Porsche 996 Turbo samt en BMW 750i E32.

Følg Richters Garage og Bil Magasinet på Instagram og få daglige opdateringer.

Ris, ros eller idéer til emner på bloggen modtages gerne på: [email protected]

Måske er du interesseret i...