Udseendet snyder på Abarth 695
Denne Fiat 500 ser lidt trist ud fra afstand, men den gemmer altså på et par fine hemmeligheder. Fælgene og en stribe andre små detaljer afslører nemlig, at dette er en tunet Abarth 695-variant. Når du ser sådan én, vil den i ni ud af ti tilfælde være en replika – men ikke i dette tilfælde.

Original Abarth 695 fra ny
Bilen her har chassisnummer 1060634, og var en af de kun 1.000 eksemplarer, som blev bygget fra ny i Abarth 695-trim. For at gøre den endnu mere unik, blev den leveret fra ny til sin første ejer i Georgia, USA, hvilket både kan dokumenteres i de papirer, der følger med, men også med et klistermærke fra den amerikanske Fiat-importør i USA dengang, som sidder på døren.

Original ned i mindste detalje
Bilen har endda sit originale interiør, og det er tydeligt, at selv om den ydre lak ser lidt slidt ud, så fremstår denne bil i ekstremt original stand, og måske det er derfor, jeg er så hooked på den... Fra ny i 1966 og til i dag har den kun haft fire ejere, og de har alle sammen haft fokus på at holde bilen så original som muligt.

Hovedrenoveret motor
Motoren er netop blevet hovedrenoveret, og der er udelukkende brugt de originale Abarth-dele, som er med til at gøre denne bil så værdifuld som den er. En 695 Abarth EsseEsse yder i standardtrim 30 hk. Bilen er endda udstyret med et særligt Gruppe 2-topstykke, som hæver ydelsen yderligere – uden dog at gå i detaljer med effekten.

Solgt for 320.000 kr.
Selv om bilen kun måler 297 cm i længden, så skal du stadig have den store pung frem. Bilen blev nemlig solgt tidligere på året i Paris af RM Sothebys, hvor den blev budt op i 320.000 kr., før hammeren faldt. Det er mange penge for hvad, de fleste tror er en standard Fiat 500. I min verden er det dog en rimelig pris for en yderst sjælden og ikke mindst smukt patineret klassiker.
Alene at finde en Fiat 695 Abarth, som er original, og hvor der er tydelig dokumentation på det, er svært. At finde en, der er blevet holdt så originalt som denne, er nærmest umuligt. Og selv om de små overfladiske rustpletter titter frem på den ydre karrosse, så er det bare med til at give bilen den særlige patina, som ikke kan købes for penge.
Læs flere fede bilartikler i Bil Magasinet, som udkommer hver måned. Start dit abonnement på Bil Magasinet i dag ved at klikke lige hér! Du kommer ikke til at fortryde det...

Hvad er Richters Garage?
Bloggen er skrevet af redaktionschef på Bil Magasinet, Anders Richter. Her handler det om ældre køretøjer, investeringsbiler og livet i selskab med en privat vognpark, der pt. består af to (!?!) Porsche 944 Turbo, en Porsche 996 Turbo, en BMW 750i E32 og en Volvo V70 GLT til det daglige arbejde.
Følg Richters Garage og Bil Magasinet på Instagram for daglige opdateringer.