En af de billigste veje til en 12-cylindret Ferrari er denne 365 GT4

Anders Richter testkører en af de få urestaurerede klassiske Ferrari'er med V12-motor. Den ligner langt fra et suttet bolsje, men hvad gør det, når seks Weber-kaburatorer skriger ude foran. Kom med på en episk køretur.

19. oktober 2019 af Anders Richter

En episk tur i Ferrari 365 GT4 2+2

Lyden fra den 4,4-liters Colombo-motor får det til at prikke over hele kroppen. Jeg ved, at Ferrari'en, jeg sidder i, ikke har rørt sig meget i flere år. Alligevel kan jeg ikke modstå fristelsen, og den får nogle stryg.

Bilens stand er ikke ligefrem perfekt, og Ferrari-folket ville himle med øjnene, hvis de så den dårlige lakering, det udtørrede læder eller kasettebåndsradioen fra 80'erne. Alligevel er der et eller andet magisk over bilen, så snart krumtappen snurrer, og de 12 stempler bokser afsted.

Olie- og vandtemperaturmålerne melder alt ok, og jeg begraver den tunge speeder i de nedslidte tæpper. Jeg kan mærke det tørre speedertræk, som åbner gasspjældene. Den 4,8 meter lange Ferrari-skude sætter sig i bagfjedrene, mens de seks Weber-karburatorer brøler om kap med mundene på vid gab.

Jeg glemmer fuldstændig tid og sted, og det eneste, jeg faktisk tænker på, er, at jeg vil have mere! Lyden fra V12-motoren er så vanedannede, at jeg bliver nødt til at bremse op for at accelerere op gennem gearene igen.  

En Ferrari i en sørgelig forfatning

For et par år siden var jeg ude for at lave en klassiker-artikel til Bil Magasinet med en fransk 70'er skønhed, men det var ikke den eneste bil, som stod i ejerens garage.

Så da vi havde fået det første sæt billeder i kassen, gik vi på jagt i bilsamlingen, hvor der i et mørkt hjørne stod en af mine absolutte drømmebiler: En Ferrari 365 GT4 2+2.

Desværre så den umiddelbart ud til at være i en lidt sørgelig forfatning, og jeg bedømte, at selv ikke photoshop kunne hjælpe i dette tilfælde. Men jeg kunne ikke helt slippe den. Modellen har aldrig været specielt elsket af Ferrari-entusiaster, da de hellere er gået op i de langt dyrere Daytona-modeller fra samme æra, men jeg har altid været vild med den 4-personers 365 GT4. De kantede linjer er i manges øjne kiksede, mens jeg derimod synes, at de passer perfekt ind i 70'er-stilen.

Drømmer du om at finde din drømmebil som brugt? Så køb bogen Brugte Drømmebiler 2019. Du får den på specialtilbud lige hér!

Jeg har flere gange overvejet, om man skulle finde netop sådan en model til at have stående i min private garage, men jeg er altid blevet skræmt væk af omkostninger til vedligehold og generel service. Selv om vi ikke kunne lave et fuldt billedsæt til en artikel på glittet papir i Bil Magasinet, tænkte jeg alligevel, at I læsere ikke skulle snydes for at komme den lidt nærmere.

Som sagt så gjort.

Et klaver med 12 cylindre

Vi åbner motorhjelmen på bilen, som gemmer sig i mørket, og det er tydeligt, at der ikke har været en autoriseret Ferrari-mekaniker i gang med maskineriet. Ventildækslerne er på et tidspunkt blevet malet røde, og det er gjort uden at afmontere dem, så der er små, røde malerstænk spredt ud over det hele.

Karburatorerne ser beskidte ud, og jeg bliver i tvivl om, den overhovedet vil starte, når vi kommer så langt? Alt sammen er med til at give et indtryk af, at denne bil aldrig er blevet decideret forkælet. I stedet har den fået lov til at arbejde for føden. 

Når patina er en dyd

Kabinen er også patineret kraftigt. Støvet ligger som en tyk hinde på indersiden af instrumenterne, og det tynde træfiner på midterkonsollen er begyndt at slippe.

Rattet er et uoriginalt sportsrat fra 80'erne, og skummet i sæderne er så småt begyndt at falde sammen. Læderet skriger på noget fedt, mens den runde gearknop troner op i midten blank og flot, som var den fabriksny.

Da vi lukker dørerne, drejer den spinkle nøgle og hører benzinpumpens tikken, forsvinder det hele. Alle de negative tanker om bilens stand forsvinder ud af rudegabet, da startermotoren snurrer en halv omgang, og motoren udsteder en brøl, som gør mine øjne store og mine ører spidse. 

En pletmalet Ferrari

Mens den står og varmer lidt op i tomgang, kan jeg inspicere Ferrari'ens ydre, da den kommer ud i lyset. Også hér halter den. Flere steder er bilen blevet pletmalet, og nogle steder med spraydåse.

Ferrari-klubben ville gøre korsets tegn, hvis de så denne bil, men det er som om, at det faktisk gør mig i godt humør endelig at se en Ferrari, der ikke bare er en show-dronning. Det her er en ærlig Ferrari, som har levet et langt liv, og det er heldigvis ikke slut endnu.  

Den blev bygget 524 eksemplarer

Hjulene med centermøtrik er en detalje, som du kun finder på den første generation af Ferrari 365 GT4 2+2. Senere blev modellen faceliftet, hvor den skiftede navn til 400, og den mistede sine fantastiske "knock-off"-hjul.

Drømmer du om at finde din drømmebil som brugt? Så køb bogen Brugte Drømmebiler 2019. Du får den på specialtilbud lige hér!

Der blev produceret 524 eksemplarer af 365 GT4 2+2 fra 1972 til 1976, og den svarede i modelprogrammet til nutidens Ferrari GTC4 Lusso.

Modellen findes altså både som 365, 400 og den sidste 412 med indsprøjtning. Men det er kun de to første generationer, som kunne fås med karburator, og det er vigtigt i min bog. For en Ferrari V12 med Weber-karburatorer er bare det ultimative!

Nyd den ved at køre den

Efter at have kigget på den sølvfarvede Ferrari i nogle minutter stikker vi ud på landevejene for at skyde et sæt billeder af bilen, når vi nu alligevel har den igang. Det er her, bilen virkelig vinder mit bilhjerte.

Kosmetisk er denne bil i en skidt stand, og det ville kræve hundredevis hvis ikke tusindvis af timer at få den i en stand, hvor den kunne vinde førstepræmien på et Ferrari-træf. Men hvis du tror, den skal det, har du misset pointen. Denne Ferrari skal nydes ved at køre den. For dét kan den til perfektion.

En hingst, der kan give dig et spark bagi

Vi er tilbage bag rattet, hvor motoren går helt perfekt og gearkassen ligeså. Bremserne føles helt friske, og undervognen har stadig masser af liv. Der går ikke lang tid inden, jeg begynder at presse det maskinelle en smule. Omdrejningerne stiger, og det føles som om, motoren bare hungrer efter mere. Jeg nærmer mig det røde felt i den støvede omdrejningstæller flere gange, og det er som om, motoren bare bliver bedre og bedre.

Jo, forkofangeren hænger, lakken ligner noget, de kan lave bedre på et thailandsk replika-værksted, og kabinen har mistet det meste af sin luksusglans. Men det gør ikke noget. For det her er en Ferrari. En klassisk Ferrari med V12-motor og Weber-karburatorer, og den fungerer.

Den giver dig et sus, hver gang nålen i omdrejningstælleren krydser 4.000 o/min, og pludselig føles det realistisk at skulle eje sådan én en dag. For i denne stand må den da være billigere end de polerede eksemplarer, som starter priserne ved en halv million kr.

Hvis det her var min Ferrari, ville jeg i hvert fald ikke røre en finger på den. Bare holde den ved lige og så prygle V12-motoren ved enhver given lejlighed. Det må være det perfekte liv med en klassisk Ferrari. 

Hvad er Richters Garage?

Bloggen er skrevet af redaktionschef på Bil Magasinet, Anders Richter. Her handler det om ældre køretøjer, investeringsbiler og livet i selskab med en privat vognpark, der pt. består af en Porsche 944 Turbo, en Porsche 996 Turbo samt en BMW 750i E32.

Følg Richters Garage og Bil Magasinet på Instagram for daglige opdateringer.

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...