Du skal være mangemillionær for at byde på James Bonds brugte DB5

Auktionshuset RM Sotheby's kommer til at sætte en af verdens mest eftertragtede biler under hammeren. Det er en Aston Martin DB5, der blev bygget til James Bond med alt det lir, der hører til.

22. juni 2019 af Anders Richter

James Bond kører Aston Martin DB5

En af de mest ikoniske biler i verdenshistorien er uden tvivl Aston Martin's DB5, som blev verdenskendt, da den spillede en nøglerolle i James Bond-filmen Goldfinger, og senere også en lang stribe andre Bond-film. Mr. Bond har også kørt i andre biler (bl.a. BMW Z8), men det er DB5'eren, vi allesammen husker. 

Hvis du savler over den Silver Birch-lakering, katapultsædet eller de små maskingevær, der gemmer sig bag positionslygterne, kan du nu få stillet din lyst – hvis du har råd. 

Vurderet til 33 mio. kr. 

Auktionshuset RM Sotheby's sætter nu en ægte "James Bond DB5" under hammeren, når de inviterer til auktion i den amerikanske by Monterey til august. Og du skal have dybe lommer for at byde. Bilen, der får lov til at indtage rampelyset, har nemlig en vurdering med sig på fem mio. dollars, hvilket svarer til ca. 33 mio. kr. Og hvad er det så, du får for de penge?

Fede Q-gadgets

Bilen, der kommer under hammeren, er en ud af fire biler (hvoraf de ene blev stjålet i 1997 og siden da på mystisk vis har været forsvundet. Det er sikkert gjort af en galning, som vil overtage verdensherredømmet, muhahaha!), der blev produceret i 60'erne. De første blev produceret for at blive brugt i Goldfinger-filmen, men denne blev i stedet lavet med et andet formål. 

Efterfølgeren til Goldfinger blev filmen Thunderball, og for at skabe lidt opmærksomhed omkring den næste film i rækken i USA, bestilte produktionsselskabet bag, Eon Productions, to ekstra DB5'ere lavet med de samme gadgets som filmbilerne. Men hvor de forskellige ting i filmbilerne, kun skulle bruges en enkelt gang, hvorefter sekvenserne blev klippet sammen, skulle de nye biler vises frem for film-fans i hele USA, og derfor skulle de forskellige gadgets kunne fungere efter gentagen brug.  

Kompliceret teknik

Det var Aston Martin-fabrikken, der producerede de to biler til James Bond PR-turnéen i USA, og det var derfor også dem, som måtte få alle de små filmgadgets til at komme til live. Noget som kræver en hel del. Tag bare et kig i bagagerummet ovenfor, der er fyldt til randen med alverdens dingenoter, rør og ledninger. 

Navigationssystem anno 1965

En af de fedeste detaljer i bilen, altså ud over katapultsædet, som desværre ikke er fungerende, er bilens navigationssystem, monteret i midterkonsollen. I filmen får man den klare opfattelse, at det er fuldt fungerende. Det kræver dog ikke mange sekunders studier af denne Bond-bil, før man kan se, at det eneste, du kan finde rundt i er området fra Sussex til Essex i England. Filmtricks, tsk, tsk... 

Men hva' ka' den så?

Og hvad kan den ellers? Jo, hvis du åbner midterkonsollen, finder du en stribe af kontakter, som styrer alle de gadgets, der er installeret af afdeling Q. Her er både en røgkanon, muligheden for at sende olie ud på asfaten, så dine fjender kører af vejen. Du kan også skyde kofangerhornene frem for at skubbe til banditterne uden at beskadige den smukke DB5. Maskingevær findes selvfølgelig både for og bag, og nederst sidder vi det, som ligner en elrudekontakt. I virkeligheden er styrer knappen det skudsikre skjold, som kan køres op foran bagruden, så du ikke pludselig får en 9 mm patron i ryggen. 

Fik lov til at samle støv...

Da Thunderball PR-turen var overstået stod denne DB5 og samlede støv hos Eon Productions. I 1969 blev den og en matchende DB5 solgt til privat ejer, som kort tid efter solgt den videre til et bilmuseum i den amerikanske stat Tennessee ved navn Smokey Mountain Car Museum. Her havde den ærespladsen i udstillingen i 35 år, indtil den igen skiftede hænder. 

Dens nuværende ejer har brugt et anseeligt beløb på at få bilen og alle dens gadgets restaureret tilbage til fordums glans. Det betyder, at det ydre skinner, som da bilen var ny, og maskingeværerne skyder, næsten, skarpt.

Hvad skal den koste?

RM Sotheby's mener, at den skal koste fem mio. dollars, hvilket svarer til 33 mio. kr., og de kan meget vel have ret. Aston Martin fabrikken har selv sat gang i en nyproduktion af en begrænset serie af James Bond DB5'ere, hvoraf de første bliver leveret i år 2020. Disse koster ca. 23 mio. kr. stykket. De har dog to bagsider: 

  • For det første er de replika'er og dermed ikke originaler.
  • For det andet kan de ikke få nummerplader på, da de ikke lever op til nutidens krav for sikkerhed osv.  

En DB5, som var med i den meget senere Bond-film, GoldenEye, blev solgt på auktion i 2018 for 16 mio. kr. Og eftersom bilen på billederne bør være noget mere eftertragtet end den og replika-bilerne, er 33 mio. kr. måske ikke helt skævt. 

Går vi helt tilbage til 2010 stod selvsamme auktionshus dog for at sælge en af de to originale filmbiler fra Bond. Altså en af de DB5'ere, der faktisk kom op på det store lærred og som ikke "bare" blev brugt til PR-opgaver. Dengang røg den for 29 mio. kr. Men det er også tæt på et årti siden, så mon ikke priserne er steget lidt siden?

Vi lover jer, at holde jer opdateret på, hvad hammerslaget ender på – imens vil vi nyde en Martini, "shaken not stirred" med tre oliven, tak!

Hvad er Richters Garage?

Bloggen er skrevet af redaktionschef på Bil Magasinet, Anders Richter. Her handler det om ældre køretøjer, investeringsbiler og livet i selskab med en privat vognpark, der pt. består af to (!?!) Porsche 944 Turbo, en Porsche 996 Turbo samt en BMW 750i E32.

Følg Richters Garage og Bil Magasinet på Instagram for daglige opdateringer.

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...