Debat: Gratis for elbiler over Storebælt? Det skal være gratis for alle!

Venstre og Radikale lever på en anden planet, hvor alle har råd eller brug for en elbil, mener redaktionschefen, der har en helt anden holdning til deres seneste politiske udspil.

12. februar 2020 af Anders Richter

Kommentar fra redaktionschefen på Bil Magasinet, Anders Richter

I øjeblikket prøver politikerne at overgå hinanden i lovforslag om ting, de tydeligvis ved meget lidt om. I sidste uge havde vi debatten, om ikke staten bare skulle have lov til at konfiskere biler fra vanvidsbilister ligegyldigt, hvem der ejede køretøjet. Så var der fiskerne, der skulle videoovervåges for i snit at have 1.200 gram fisk ombord på deres kutter, som de ikke kunne gøre rede for. Suk...

En ny uge er ankommet og et endnu et ufærdigt forslag er på bordet – denne gang med venlige hilsner fra Venstre og Radikale Venstre. De vil gøre det gratis for elbiler at krydse Storebælt – fedt! Når noget er gratis, plejer jeg at hylde det. Man er vel fra Jylland, hvor selv smagsprøverne i supermarkedet snildt kan kaldes for en frokost. Alligevel er der noget her, som klinger hult og decideret dumt. 

Som det ser ud nu, vil Storebæltsbroen være betalt tilbage i år 2032, hvis trafikken fortsætter, som den plejer, og folk ellers betaler den heftige sum af 245 kr. for en normal personbil. Forslaget afføder efter min mening fire store problemer, som jeg vil beskrive herunder.  

1. Alle skal da være med til at betale lånet, ikke?

Al vedligehold og tilbagebetaling af lån på Storebæltsbroen betales af brugerne. Hvis dette forslag skulle blive til virkelighed, vil alle de brugere, som kører i en benzin- eller dieselbil i stedet ende med regningen for gildet. Når der samtidig er færre til at betale, fordi folk hopper over i elbiler, vil løbetiden for lånet stige, og så kan det være, broen først er betalt tilbage i 2050. Og det er sket før. Da regeringen svingede den grønne kniv i 2009 med den poltiske aftale "En grøn transportpolitik", steg tilbagebetalingstiden med 5-6 år. Det skal være gratis for alle eller også slet ikke.

2. Ikke alle bør køre elbil

Jeg har selv lige været på langtur i en elbil. Transportmidlet var en Mercedes EQC, og destinationen hed Berlin. Turen gik ikke uden forhindringer, hvilket du kan læse meget mere om her! Min konklusion på turen var, at bilkunderne i dag skal vælge biltype ud fra personens behov. Er du kørende sælger og triller 40-50.000 km om året, er en dieselbil stadig det eneste rigtige. Har du et begrænset kørselsbehov, som mest foregår i byen kan du godt leve med en elbil. Er dit kørselsbehov sværere at spå om, vil jeg stadig anbefale en klassisk benzinbil eller alternativt en hybrid, hvis du mener, at det kan give dig en grøn glorie over hovedet. 

Elbiler er stadig en biltype, som passer til nogle enkeltes kørselsbehov, men fordi den er udråbt af politikerne til at være løsningen på alle vores problemer, skal den partout skubbes frem foran alle andre. Hvis du kører elbil skal alt være gratis. Ja, du betaler jo ikke engang nogen afgift af betydning, og i flere af storbyerne har du fra nytår nu også haft muligheden for at parkere gratis. 

3. Hvad med dem, der ikke har råd?

Der er en hel gruppe af bilejere, som ikke har råd til at købe en fabriksny elbil, bare så vi kan besøge familien i Jylland uden at betale brobillet. Hvis du skal have en elbil, som bare nogenlunde kan rumme en børnefamilie, skal du smide omkring 300.000 kr. på bordet. Og hvad hvis du har tre børn, som skal sidde i hver sin autostol. Her er eneste mulighed en Tesla Model X. Men ok, sådan en basse koster også kun 716.000 kr. Det er vel også til at betale på en politikerløn.

Men selv om politikerne ikke helt har fødderne plantet i den danske muld, så kommer her en åbenbaring til jer. Det er altså ikke alle, der lige kan betale sådanne beløb. Elbiler er samtidig en af de biltyper, hvor der pt. er størst udvikling. Det gør også, at værditabet bliver svært at spå om. Du køber altså en lodseddel. Kan du huske da mobiltelefonerne kom frem? Hvem gad eje en Nokia 3210, da først 3310'eren var på markedet? Det samme kan siges om elbiler pt. 

Kig på de tidlige generationer af BMW i3 med de mindste batterier? De er pænt svære at sælge, fordi de allerede er dybt forældede og svarer omtrent til den Motorola klaptelefon min far stolt hentede nede i Fona engang i de tidlige 90'ere. Men ok, så er der da nogle elbiler, til dem, der ikke har råd til en ny. Problemet er så bare, at en tidlig BMW i3's rækkevidde reelt er på omkring 100 km. Hvis du kører fra hovedstaden, når du ikke engang Odense, før du er skakmat, og det fører os videre til næste problem.  


4. Ladestandere, fint! Men hvilke?

Venstre og Radikale vil så også montere ladestandere på alle rastepladser langs motorvejene. Det er fint nok, men det afføder to nye problemer: Hvem skal betale den regning? Jeg var til et foredrag med nogle elbilseksperter, som vidste en hel del om infrastruktur til elbiler, og i følge dem koster det lige over en halv mio. kr. at montere en såkaldt lynlader. Og tro mig, vi har brug for lynladere – og mange af dem, hvis vi alle pludselig kører i elbiler. Men hvem skal betale? Lur mig om ikke E.on, Clever eller Ionity, som er de store strømudbydere til elbiler, får æren af at betale den regning. Men intet i verden er gratis. De skal også have en forretning til at køre. Det har Ionity netop bevist ved at sætte prisen på 1 kWh op til 6,20 kr. Husk på, at når du bruger 1 kWh i din private husholdning er snitprisen 2,25 kr. Det er altså næsten 3 gange så meget!

Det minder mig om, at vi i næste nummer af Bil Magasinet netop undersøger, hvilket ladeabonnement, der er billigst. Bestil et abonnement på bladet lige hér!

Der skal bruges mange kWh i en elbil, og til den pris er det langt billigere at betale din Storebæltsbillet til fuld pris, fylde tanken med diesel og køre afsted. Puf! Og der forsvandt det økonomiske incitament til at køre elbil.

Konklusion

Misforstå mig ej: Jeg kan godt li' elbiler, og jeg synes, de fungerer fantastisk til en lang række behov. På Bil Magasinet tester vi alle de nyeste elbiler (hvilket da lige minder mig om, at du bør tegne et abonnement. Og nej, det er ikke gratis, hvis du har en elbil. Det koster 99 kr. for 3 blade, og den pris er ens for alle!) og der er masser af dem, som har imponeret os. På nogle punkter og til nogle behov overgår elbiler endda de klassiske biler med benzin eller dieselmotor, men jeg er endnu ikke så elbilshellig, at jeg vil prædike, en elbil passer til alle. For det gør den ikke. Bare spørg Jan Gintberg, som ikke ligefrem elsker livet bag rattet af sin Audi e-tron, han har købt i dyre domme

Omkring spørgsmålet om elbiler generelt og de gratis brobilletter har jeg den holdning, at det frie marked er vores ven. Derfor er mit forslag følgende: Fjern bilafgifterne på ALLE biler. Sæt dem fri fra vores vanvidsafgiter, som vi har levet under alt for længe! Lad forbrugeren selv vælge, hvilken biltype der giver mest mening i deres hverdag. Og gør det samtidig nemmere for os at betale afgifter efter, hvor meget vi kører, og hvor meget CO2 vi udleder, så dem der belaster vejnettet – og atmosfæren – mest, også er dem, der er med til at betale gildet. Og i 2032, når Storebæltsbroen er betalt af, så lad os alle sammen køre over den kvit og frit. Alt andet vil være unfair.

Hvad er Richters Garage?

Kommentaren er skrevet af redaktionschef på Bil Magasinet, Anders Richter. Her handler det om ældre køretøjer, investeringsbiler og livet i selskab med en privat vognpark, der pt. består af to (!?!) Porsche 944 Turbo, en Porsche 996 Turbo, en BMW 750i E32 og en Volvo V70 GLT til det daglige arbejde. Han overvejer dog at købe en Ellert bare for at kunne kalde sig elbilsejer...

Følg Richters Garage og Bil Magasinet på Instagram for daglige opdateringer.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...