5 ting vi har lært efter at have købt en brugt Volvo V70 til kun 28.000 kr.

Bil Magasinets redaktionschef købte sidste år en Volvo V70 GLT for 28.000 kr. Her kommer en status på, hvordan projektet kører, og hvad der er godt – men også hvad der er mindre godt... Læs med!

24. marts 2020 af Anders Richter

Her i Richters Garage er det næsten en dødssynd at købe en ny bil. Jeg har det meget bedre med en godt brugt, hvor en anden har taget afskrivningen, og hvor jeg så i stedet må få lidt olie på fingrene for at holde den kørende. Senest ankomne bil i min garage er en Volvo V70 GLT fra 2000, som jeg har døbt "Sølvræven". 

Hvis du har brug for lidt forhistorie kan du læse mere om, da jeg købte bilen hér! 

I dette indlæg vil jeg i stedet kigge på 5 ting jeg har lært omkring bilen, efter lige over et års ejerskab. Vil du hellere vide, hvilke udgifter, der har været på bilen, så tjek videoen i bunden af artiklen. 

1. Service er overraskende nemt – og billigt!

Lige inden nytår lavede jeg stort service på Volvo'en med frisk olie til motoren, gearkassen, nyt oliefilter, luftfilter og fem nye tændrør. Og siden må jeg indrømme, at jeg ikke har åbnet motorhjelmen for andet end at tjekke oliestanden, som ikke er faldet så meget som en millimeter. 

Det tog kun omkring 2 timer at lave service fra start til slut, og det var endda på gulvet med en donkraft, hvilket plejer at gøre det hele lidt langsommere. Prisen lød på 1.287 kr. for reservedele inkl. moms og arbejdslønnen stod jeg så selv for. 

2. Mange problemer løser sig selv...

Jeg har ikke det store kørselsbehov, men i øjeblikket i disse corona-tider, er den blevet brugt en hel del mere, da vi har kørt på tværs af Danmark nogle gange mellem vores bopæl i Hovedstaden og vores sommerhus i Thy. Det har tydeligvis været godt for den at komme lidt i gear. Inden da havde den stået stille i næsten en måned, og da jeg kørte første tur, var det som om den knirkede og knagede fra alt plastikken i kabinen. Efter 1.000 hurtige km over den sidste uges tid, er knirkeriet forsvundet. 

Den har også to andre mærkelige fejl: Låsepalen til førerdøren går helt vildt langsomt op, hvis bilen har stået i lang tid, og man bruger den fjernbetjente centrallås. Mens kontakten til bagklappen også har det med at sætte sig, når bilen har stået ude i koldt vejr. Sidstnævnte fejl kommer og går lidt. Har prøvet at smøre låsen, men det har ikke hjulpet nævneværdigt. 

Følg med i livet med redaktionens egne køretøjer i Bil Magasinet hver måned. Start dit abonnement i dag. Så er du sikker på, ikke at gå glip af noget!

3. Den hader modvind!

De mange km har også givet et par stop på tanken, og det gør, at jeg kan afsløre, hvad sådan en basse går på literen. Men svaret er ikke så ligetil. Jeg har mange forskellige biler, men Sølvræven er den første, hvor det virker som om vindretningen spiller en overraskende stor rolle for bilens brændstoføkonomi.  

I modvind og med en lidt tungere speederfod går den lige omkring 10 km/l på motorvejen. Når du har vinden i ryggen, kan du faktisk få den op på 12 km/l, hvilket jo egentlig er ok. 

Ovenstående er dog ikke noget jeg har målt helt eksakt på, så det er tal fra bilens egen forbrugsmåler som ikke altid er lige præcis i alle biler. 

4. Dørsiderne går op i limningen...

Da jeg købte bilen, kunne jeg godt se, at dørsiderne så lidt mærkelige ud. Det var som om, den lim, der holder indtrækket på plads havde trukket sig, hvorefter stoffet var begyndt at flagre. Ved føredøren havde man dog tydeligvis prøvet at lime det med en halvdårligt resultatet. Jeg troede egentlig bare problemet sad på min V70, men en hurtig søgning gjorde mig opmærksom på, at dette er noget, der rammer de fleste V70'ere fra disse årgange...

... Derfor holdt jeg øje med dba.dk, og pludselig kom der fire dørsider i samme farve til salg, som ikke led af fejlen. Disse så ud som ny, og sættet kostede kun 250 kr. Så næste projekt er at få monteret de "nye" dørsider. 

5. Selv lortebiler skal have skiftet tandrem...

Volvo'en er fra 2000, og den har en tandrem, der skal skiftes hvert 10. år. Sidste gang var i 2010, og næste gang er altså i år. Fordi det er en bil, som er købt til kun 28.000 kr. er det vigtigt, at holde sig for øje, hvor mange penge bilen kan "bære" at få postet i sig. Havde bilen haft 300.000 km på tælleren eller mere, tror jeg faktisk bare, jeg ville have kørt videre med den nuværende tandrem. Men fordi den "kun" har 160.000 km på tælleren, har jeg en fornemmelse af, at denne Volvo vil kunne holde i mange år frem, hvis bare jeg passer nogenlunde på den. 

Så næste projekt er altså at finde et godt Volvo-værksted, som kan skifte tandrem og vandpumpe på den, og hvis jeg ikke kan finde det, så må jeg på autobutler og finde en god mekaniker. Et site jeg har brugt før på bilen med stor succes

Følg med i livet med redaktionens egne køretøjer i Bil Magasinet hver måned. Start dit abonnement i dag. Så er du sikker på, ikke at gå glip af noget!

Hvad er Richters Garage?

Bloggen er skrevet af redaktionschef på Bil Magasinet, Anders Richter. Her handler det om ældre køretøjer, investeringsbiler og livet i selskab med en privat vognpark, der pt. består af to (!?!) Porsche 944 Turbo, en Porsche 996 Turbo samt en BMW 750i E32.

Følg Richters Garage og Bil Magasinet på Instagram for daglige opdateringer.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...