BMW M8 Prototype 1992

I 1992 byggede BMW en M8 i ét eksemplar med 640 hk og fælge i kulfiber

I 1992 blev en af de mest legendariske prototyper i BMW's historie født: M8 E31 blev udstyret med kulfiberfælge og en V12'er med 640 hk, som levede videre i McLaren F1.

22. juni 2020 af Anders Richter

Mød M-modellen, du nok aldrig har set før

Der er travlt på redaktionen i denne uge, og det gør, at det er tid til en af de klassiske overspringshandlinger, som munder ud i en artiklen, hvor der virkelig bliver nørdet igennem. 

Emnet denne gang er en prototype, som har jeg set flere billeder af gennem tiden, men først nu har jeg fået sat mig ned for at undersøge historien om den første BMW M8 Prototype fra starten af 90'erne. 

BMW M8 Prototype 1992

BMW M8 skulle kæmpe mod Ferrari og Porsche

I 1992 var nogle af ingeniørerne hos BMW's M-afdeling gået i gang med at udvikle en superbil, som skulle bide skeer med de vildeste varianter fra både Porsche og Ferrari. Husk på at BMW's M1-afdeling tidligere havde gjort det samme med den oprindelige BMW M1, og nu ville de altså prøve igen. 

Holdet bestod bl.a. af motorspecialisten Paul Rosche og undervognseksperten Gerhard Richter (fedt efternavn BTW.)

Denne gang var dog lidt anderledes, for basis skulle være på mærkets 8-serie, som var den største og mest luksuriøse coupé på programmet. Og den havde flere problemer – bl.a. en relativt høj egenvægt. 

BMW M8 Prototype 1992

Alt blev strippet i kabinen

Noget af det første, der skete, var, at kabinen blev totalt strippet. Ud røg de store og tunge komfortstole samt alt det lækre ekstraudstyr. Et sæt kulfiberstole med 4-punktsseler blev monteret, og alt blev svøbt ind i alcantara. 

Klimaanlægget blev samtidig droppet, og radioen forsvandt også til fordel for en stribe instrumenter, der skulle holde øje med, at det 12-cylindrede hjerte bankede som det skulle. 

En anden vigtig og vægtbesparende detalje er sideruderne, som blev erstattet af nogle andre, som kun kan åbne delvist. 

BMW M8 Prototype 1992

BMW M8 havde fælge i kulfiber

Og der var også en andre vægtbesparende detalje, som virkelig vil få dig op ad stolen. Fælgene var nemlig udført i kulfiber, hvilket jeg mener, bør være den første bil i historien med kulfiber-fælge (og her må I læsere gerne rette mig i kommentarsporet på Facebook, eller ved at smide mig en mail på [email protected]). 

Det er først i nutiden at vi har set den detalje igen bl.a. på Koenigsegg og de heftige varianter af Ford Mustang og Ford GT, og Porsche 911 Turbo.

Alle disse tiltag gjorde at vægten blev skrællet ned fra:

  • BMW 850i Standard – vægt 1,865 kg
  • BMW M8 Prototype – vægt 1.450 kg

BMW M8 Prototype 1992

Farvel til klaplygter

En anden vægtbesparende detalje var, at M8 prototypen mistede sine klaplygter – en detalje som standardbilen ellers var kendt for. BMW siger selv, at de fjernede klaplygterne pga. vægten. Men hvis du kigger på motorrums billedet herunder er det tydeligt, at der simpelthen ikke er plads til dem, da luftfilterkasserne er rykket helt ud i snuden. 

Dørene, bagklap og kølerhjelm blev samtidig lavet i glasfiber for at spare yderligere vægt. 

BMW M8 Prototype 1992

Fra 2 til 4 ventiler pr. cylinder

Det er dog i motorrummet at den oprindelige BMW M8 prototype virkelig bliver interessant. En standard BMW 850i fra dengang var udstyret med en 5-liters V12-motor med 300 hk. I M8 Prototypen var motoren stadig en V12, men effekten var mere end fordoblet. I følge BMW var ydelse dengang 640 hk. 

En af de store forskelle på motoren i M8 Prototypen og en BMW 850i fra dengang er, at sidstnævnte kører med 2 ventiler pr. cylinder, mens prototypen har andre topstykker med 4 ventiler pr. cylinder. Hernæst er der også indsugning, som er helt anderledes, og på prototypen er den udført i kulfiber og med separate gasspjæld til hver cylinder. 

  • Motortype: V12, 6,1 liter (S70/2)
  • Effekt: 640 hk ved 7.500 o/min
  • Moment: 650 Nm ved 5.600 o/min
  • Boring/slaglængde: 86 mm/87 mm
BMW M8 Prototype 1992

S70/2 hedder kraftværket

Og det er så også her, hvor det bliver lidt interessant. For selv om BMW selv kalder motoren i BMW M8 Prototypen for S70/2, hvilket er samme betegnelse som den motor, de leverede til McLaren, da de smed den i hyperbilen F1, så lader det stadig til at være to forskellige kraftværker, i hvert fald hvis du spørger eksperterne over hos DriveTribe.

Der er dog enighed om blandt eksperterne, at BMW brugte sine erfaringer med M8 prototypen til at skabe maskineriet i McLaren F1.

BMW M8 Prototype 1992

M8 prototypen kom aldrig i produktion

BMW M8 prototypen blev produceret i ét eksemplar, og hvis de havde sendt den på gaden i den form, ville den både have slået de daværende konger i klassen (Ferrari F40 og Porsche 959). 

Økonomien i verden så dog i starten af 90'erne omtrent ud, som vores virkelighed i dag, og derfor blev det kun til denne ene prototype, du kan se på billederne. 

Der blev dog lanceret en "light"-version i form af BMW 850 CSI, som havde M-logoer og en opgraderet V12'er, men effekten var på "blot" 381 hk. Læs mere om den hér!

Så er overspringshandlingen officielt slut, hvis du har kommentarer eller idéer til emner i Richters Garage, så smid en mail på [email protected]

Vil du gerne nørde mere om specielle biler, så husk at starte dit abonnement på Bil Magasinet i dag ved at klikke hér!

Hvad er Richters Garage?

Bloggen er skrevet af redaktionschef på Bil Magasinet, Anders Richter. Her handler det om ældre køretøjer, investeringsbiler og livet i selskab med en privat vognpark, der pt. består af to (!?!) Porsche 944 Turbo, en Porsche 996 Turbo, en BMW 750i E32 og en Volvo V70 GLT til det daglige arbejde.

Følg Richters Garage og Bil Magasinet på Instagram for daglige opdateringer.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...