Drømmebilen i Richters Garage: En BMW 3-serie Compact med V8-motor og 350 hk!

I 1999 skabte den tyske BMW-tuner, Hartge, en ægte "Frankenstein-bil". Det blev kun produceret to eksemplarer, og Richters Garage drømmer om den ene, som nu kommer på auktion...

29. marts 2020 af Anders Richter

Her i Richters Garage er der bestemt én begivenhed hvert år, som jeg glæder mig særligt meget til, og det er den årlige Techno Classica-messe i den tyske by Essen. Det er kort fortalt verdens største messe for klassiske biler, og i de senere år har RM Sothebys også afholdt auktion under messen. Allerede for flere uger siden gennemgik jeg kataloget, og fandt specielt én bil, som virkelig fik mit blod til at pumpe: Nemlig en BMW 3-serie E36 Compact ombygget af tyske Hartge med en 4,7-liters V8-motor under hjelmen. Desværre er Techno Classica blevet aflyst, men derfor kan jeg stadig godt drømme om bilen.  

Hvad er Hartge?

Hartge er et tuningsfirma på lige fod med eksempelvis Alpina, og Hartge har siden 1971 levet af at tune BMW's modeller. I 1985 opnåede de status af bilbygger i Tyskland, hvilket betyder, at de kan producere biler med deres egne unikke stelnumre. Igennem tiderne har de produceret mange vilde kreationer, men én af dem har altid været helt særlig i min verden. 

Compact blev aldrig nogen fotomodel

BMW 3-serie E36 Compact er ikke en specielt køn bil, og den korte hæk gør, at den er udstyret med bagvognen fra den ældre E30-generation, som gør den endnu lettere at køre sidelæns i – hvis du da kan få den til det i længere tid af gangen, for akselafstanden er kort, hvilket gør den bister som en klapperslange på en varm sommerdag. 

Max 170 hk ab fabrik!

Fra fabrikken var den kraftigste Compact en 323Ti med en rækkesekser under hjelmen og 170 hk. Sådan én så min far engang på, da jeg var lille, og jeg fik store øjne, da vi pludselig skulle ud at køre i sådan et apparat. Lige siden har det bare været en af mine favorit-BMW'er, og denne Hartge er den ultimative.

Monteret med gearkassen fra BMW M3

Bilen på billederne er produceret i 1997, og kort tid efter er den ankommet hos Hartge i den tyske my Merzig, hvor den er blevet skilt ad til atomer. Herefter er motoren udskiftet med en tunet 4,7-liters V8, gearkassen er en 6-trins manuel hentet fra en BMW M3, undervognen er fuldt justerbar og leveret af Bilstein, et nyt Hartge bagtøj med spærredifferentiale, udstødning, fælge, bodykit og meget andet. 

4,7-liters V8 med 350 hk

Motoren er hentet fra den daværende BMW 540i. Hartge har dog boret den op til 4,7 liter, hvilket hævede effekten fra 286 hk til 350 hk og 500 Nm. Det er pænt meget i en bil, der er omtrent ligeså lang som en Christiania-cykel...

Kun én ejer fra ny

Prisen for at bygge denne bil beløb sig i 1999 til 146.000 DM – det var helt ekstremt mange penge, og for det samme beløb kunne du købe dig en fin Porsche 911. Bilen har kun haft én ejer fra ny, og har kørt 37.500 km. Det menes, at der kun er produceret 2 eksemplarer af denne 3-serie Compact E36 med Hartge V8, hvilket kun gør den endnu mere unik. Den kommer på auktion uden mindstepris, og hvad er sådan noget værd? Det er dælme svært at sige...

Techno Classica er udskudt

Som nogle måske ved, så er Techno Classica Messen i Essen udskudt pga. af corona-virus, hvilket også gør at RM Sothebys auktion er udskudt på ubestemt tid. Oh well... Det gør jo bare, at jeg får lidt ekstra tid til at skaffe penge til apparatet. 

Du kan læse mere om bilen på RM Sothebys hjemmeside lige hér!

Hvad er Richters Garage?

Bloggen er skrevet af redaktionschef på Bil Magasinet, Anders Richter. Her handler det om ældre køretøjer, investeringsbiler og livet i selskab med en privat vognpark, der pt. består af to (!?!) Porsche 944 Turbo, en Porsche 996 Turbo samt en BMW 750i E32.

Følg Richters Garage og Bil Magasinet på Instagram for daglige opdateringer.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...