Verdens hurtigste sedan fra 80'erne kan nu blive din

Alpina er et tysk tuningsfirma, som har lavet nogle af de mest gennemførte ombygninger af BMW's modeller. En af dem er blev verdens hurtigste 4-dørs sedan i 1984, og nu kan den blive din.

6. april 2019

Alpina var toppen af 80'er-poppen

Hvis du ville lege kongen af Autobahn i 80'erne, blev du nødt til at hive fat i tuningsfirmaet Alpina, som dengang og stadig i dag, laver nogle af de mest vellykkede tuninger af BMW's modeller. I 1984 hed toppen af kransekagen i deres modelprogram B7 Turbo. Betegnelsen dækker over en standard BMW 5-serie af E28-generationen, som er blevet forbedret og forstærket på en lang række punkter.

Det vigtigste foregår i motorrummet, hvor dens rækkesekser har fået monteret en kæmpestor KKK-turbolader, som hæver effekten til 320 hk og 520 Nm. Indeni motoren har den samtidig fået monteret letvægtsstempler fra Mahle, et modificeret topstykke og ikke mindst en sportsudstødning. Ændringerne gjorde, at Alpina B7 Turbo med en topfart på 262 km/t kunne sidde på tronen som verdens hurtigste sedan fra 1984 til 1987. 

Kommer på auktion til Techno Classica

I Richters Garage er det ingen hemmelighed, at en klassisk BMW-krop monteret med en rækkesekser, er noget, der kan få blodet til at koge, og E28-generationen har altid haft en særlig plads i mit hjerte. Det er bare klassisk BMW-design, når det er bedst med hajsnuden og de skarpe linjer. 

Grunden til, jeg faldt over lige denne bil er, at jeg i næste uge drager mod Europas største klassiske bilmesse, som afholdes hvert år i den tyske by Essen. Arrangementet hedder Techno Classica og i år er ekstra specielt, da auktionshuset RM Sothebys også bortauktionerer en stribe 80'er klassikere, hvoraf denne B7 Turbo er en af dem. 

Blev lavet i 278 eksemplarer

I kabinen er der også sket en hel del i forhold til en standard E28. B7 Turbo følger den klassiske Alpina-opskrift fra dengang med et sportsrat i læder, en gearknop i ædeltræ, lidt turboinstrumenter i midterkonsollen og så et sæt lækre sportsæder lavet med Alpina's striber i grøn og blå. 

Bilen er ikke i perfekt stand, og der kendes heller ikke noget til dens historik ud over, at den har levet det meste af sit liv i Japan, indtil den blev eksporteret til Schweiz i 2017. Selv om den ser lidt slatten ud i nogle af kanterne, er der ingen tvivl om, at den ser yderst original ud. Og hvis man nu skulle have sådan en bil, så gør det jo ikke noget, at den har en ridse her og der eller en lille Bilka-bule. Det gør bare, at man ikke er så nervøs for at bruge den. 

Du kan læse mere om den specifikke bil på RM Sothebys hjemmeside hér.

Vurderingen af bilen lyder på omkring 700.000 kr., og det lyder ikke helt skævt. Fra ny blev modellen kun produceret i 278 eksemplarer (hvoraf dette er nummer 196), så det er en ekstremt sjælden bil. Det eneste, som kan overgå denne bil i min verden, er dens efterfølger, B10 Biturbo, som havde mere power, mere læder og også opnåede en tur i rampelyset som værende verdens hurtigste sedan. Men det er en historie I må få en anden gang...

Vi ses til Techno Classica i Essen! Og hvis du vil savle over flere af de biler, som kommer på auktion, kan du dykke ned i auktionskataloget lige hér.

Hvad er Richters Garage?

Bloggen er skrevet af redaktionschef på Bil Magasinet, Anders Richter. Her handler det om ældre køretøjer, investeringsbiler og livet i selskab med en privat vognpark, der pt. består af en Porsche 944 Turbo, en Porsche 996 Turbo, en BMW 750i E32 og en Volvo V70 GLT fra år 2000 til det hårde arbejde.

Følg Richters Garage og Bil Magasinet på Instagram for daglige opdateringer.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.