Er denne 12-cylindrede Alpina B12 verdens fedeste tunerbil?

Alpina B12 5,7 Coupé er en af de mest eftertragtede “tuningsbiler”, og der findes 416 gode grunde til hvorfor, under den langstrakte motorhjelm.

25. maj 2020 af Anders Richter

Alpina svarer til BMW's M-afdeling

Hvis vi nævner BMW’s M-afdeling, eller AMG når vi taler Mercedes, vil de fleste af os være med. Men Alpina-mærket er og har altid været et brand for de indviede. Firmaet blev startet i 1965 i den tyske by Buchloe, og fra starten var fokus at tune og optimere BMW’s modeller. Det blev til en hel del biler, som blev brugt på til gadekørsel og ikke mindst på verdens racerbaner.

Bil Magasinet er Danmarks mest bilnørdede bilblad! Start dit abonnement i dag ved at klikke hér, så du hver måned kan blive fyldt op med de vildeste facts om både nye og gamle biler...

Alpina B12 var toppen af Autobahn-poppen

I 1983 blev Alpina af de tyske myndigheder anerkendt som værende en bilfabrik. Godt nok fik de både chassis, motor og teknik var BMW, men de videreudviklede selv nok på bilerne til, at de fik et unikt stelnummer.

Der har været mange perler i Alpina’s historie, men en af dem, der hæver sig over de andre er denne: Alpina B12 5,7 Coupé. Det er en helt unik sag, og bilen på billederne er én af bare 57 producerede eksemplarer. Den er netop blevet solgt på auktion for 1.980.000 kr., hvilket understreger dens sjældenhed.

V12-motoren i Alpina B12 var på 5,7 liter

B12 5,7 Coupé var den største og dyreste model, du kunne få hos Alpina i 90’erne. Den er bygget på en BMW 850 CSI, som fra BMW’s side blev udstyret med en 5,6-liters V12-motor med 381 hk. Som altid hos Alpina var det selvfølgelig ikke nok. Så de pillede motoren ud og opgraderede den til 5,7 liter. Herefter udviklede de en ny indsugningsmanifold, nye knaster, krumtap og en ny udstødning. 

Selv om Alpina i disse år også eksperimenterede med turboteknologi, så holdt de sig alligevel til den rene sugemotor med B12’eren. Ændringerne tilsammen hævede effekten til 416 hk. Og mens dens BMW-broder var elektronisk begrænset til 250 km/t gad Alpina ikke bøvle med den slags begrænsninger, og derfor takkede den først af ved 300 km/t.

Alpina B12 blev lavet i 57 eksemplarer

Der blev kun produceret 57 eksemplarer af B12 5,7 Coupé, som kunne fås med automatgear eller en 6-trins manuel gearkasse. Sidstnævnte er klart den mest eftertragtede i dag, selv om det da ikke bliver til nogen væver sportsvogn, bare fordi du selv kan skifte gear. En BMW 8-serie måler næsten fem meter i længden og vejer tæt på to ton, så den har det bedre i ydersporet på Autobahn end op ad de snoede veje i Alperne.

Vidste du?

Alpina har i Tyskland status som bilbygger. Det betyder, at en Alpina har sit eget stelnummer. Alpina får de rå chassiser og motorer fra BMW, men resten laver de selv på deres fabrik i den tyske by Buchloe.

Alpina B12 5,7 Coupé 1993 specs

  • Pris i dag fra 1.500.000 kr. u/afgift

Motor & ydelse 

  • V12, 5.646 cm3, 24V
  • 416 hk ved 5.400 o/min
  • 570 Nm ved 4.000 o/min

Præstationer 

  • 300 km/t Topfart)
  • 5,8 sek. 0-100 km/t)

Mål og vægt 

  • 1.940 kg Vægt)
  • 90 liter Benzintank)
  • 478/185/134 cm L/B/H)

Start dit abonnement i dag!

Bil Magasinet er Danmarks mest bilnørdede bilblad! Start dit abonnement i dag ved at klikke hér, så du hver måned kan blive fyldt op med de vildeste facts om både nye og gamle biler...

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...