7 grunde til at staycation i en Volvo til 28.000 kr. ikke var så slemt endda

Richters Garage brugte sommerferien i Danmark i selskab med hans godt brugte Volvo V70, og selv om de fleste vil kalde den en lortebil, var det nu ikke så slemt alligevel.

3. august 2020 af Anders Richter

Her i Richters Garage er undertegnede netop returneret fra 3 ugers staycation-ferie i Danmark. De 3 uger tilbragte jeg med familien, og faste læsere vil vide, at den også består af en god gammel brugt Volvo V70 GLT, som går under navnet "Sølvræven". Den blev oprindelig købt for 28.000 kr., og mens mange vil kalde det for en lortebil, er der nu stadig masser af svenske krummer tilbage i herregårdsvognen (i hvert fald hvis du spørger undertegnede...), og det har sommerferien understreget for mig. Derfor får du her 7 grunde til, at det slet ikke var så slemt at holde staycation-ferie med Volvo'en. 

1 | Pladsen i bagagerummet er vanvittig!

Det første, du bliver glad for, når der skal holdes ferie i Danmark i den gamle Volvo V70 GLT, er bagagerummet. Det rummer 792 liter – og det er endda uden at slå bagsæderne ned. Stik lige den! Det gør, at du kan få plads til stort set alt, og bagagerummet er samtidig meget (surprise!) firkantet, så det er regulært og let at udnytte. Eneste irriterende detalje er, at der ikke er noget bagagerumsdækken, da det var ekstraudstyr i sin tid. Har du et liggende i garagen, du vil sælge, så smid en mail på [email protected] Nå, videre til grund nummer 2. 

2 | Undervognen er blød som smør

Når du skal cruise rundt i Danmark på sommertogt med familien, sætter du pludselig pris på den smørbløde undervogn, som Volvo'en er udstyret med. Fælgene på 17" er svøbt ind i helårsdæk fra Vredestein, som du kan læse mere om hér. Kilometer efter kilometer glider bare derudaf, og da Volvo også er eksperter i at lave komfortable sæder, er det en leg at krydse Danmark på tværs. 

3 | Godt du ikke er langt hjemmefra, når dette sker...

En tredje detalje, der er fint ved at holde ferie i Danmark sammen med Volvo'en er, at du aldrig er så langt hjemmefra, når der sker fejl på bilen. På vej over Storebæltsbroen opdagede jeg et problem med bilen. Fartpiloten ville ikke mere, og det er jo nærmest skandaløst på en langtur – og en endnu større skandale i en brugt bil, der er 20 år gammel, som har kostet 28.000 kr. Spøg til side: Fartpiloten har drillet tidligere, hvor jeg fiksede den, så spørgsmålet er, om jeg også kan det denne gang. Efter en hurtig fejlsøgning kunne jeg se, at min tidligere nødtørftige reparation af kablet til fartpiloten, som var knækket, nu var gået op igen. Hmmm...

4 | Så nem at skrue på, at din 1-årige datter kan hjælpe til

Da jeg ikke lige havde ekstra ledning eller kabelsko, måtte jeg bruge det, jeg havde med mig i bilen. Så under et besøg hos noget familie i Kolding, tog min datter og jeg en pause fra selskabet og fandt værktøjet frem for at fikse fartpiloten. Min datter stod for at skrue op for musikken, mens jeg fiksede ledningen. Nu virker fartpiloten igen, men det er tydeligt, at jeg skal have lavet en mere varig løsning, da kabelskoen ikke er den optimale løsning. Måske jeg må få lidt hjælp af nogle venner, der er fikse på fingrene til at lodde det sammen. 

5 | Selv sommerfugle kan li' Sølvræven...

Ja, billedet siger jo faktisk det hele. 

6 | Billig bil giver mulighed for andre oplevelser

Uden at afsløre for meget, kan jeg godt afsløre, at Volvo'ens indkøbspris ikke har sat stort pres på vores privatøkonomi. Jeg kan godt li' at køre i en billig dagligvogn, og så går jeg ikke så højt op i, at mange anser den for at være en lortebil. Fred være med det. Den lave indkøbspris gør heldigvis, at der så er råd til andre oplevelser, og derfor brugte min kæreste og jeg lidt tid på et spaophold på Hotel Vejlefjord, (jep, det er en meget dyr form for svømmehal...) mens vi fik passet vores datter hos noget familie i nærheden.

7 | Så tørstig er den heller ikke

Efter tre ugers staycation-ferie rundt omkring i Danmark med fuld oppakning, er det tid til at gøre status på Shell-stationen. For ja, en Volvo V70 GLT er ikke den mest brændstoføkonomiske bil i verden, det indrømmer jeg gerne. Over de tre uger, som bestod af en fin blanding mellem motorvej, landevej og en smule bykørsel endte jeg på et forbrug på 10,9 km/l. Normalt er forbruget i bilen på mellem 10-12 km/l, så det stemmer meget fint overens, med hvad jeg ellers har oplevet i de snart halvandet år, jeg har ejet "Sølvræven". 

Fra fabrikken er den opgivet til at køre 11,2 km/l, så det må siges at være ok at lande 0,3 km/l fra fabriksopgivelserne. 

Hvad er Richters Garage?

Bloggen er skrevet af redaktionschef på Bil Magasinet, Anders Richter. Her handler det om ældre køretøjer, investeringsbiler og livet i selskab med en privat vognpark, der pt. består af to (!?!) Porsche 944 Turbo, en Porsche 996 Turbo, en BMW 750i E32 og en Volvo V70 GLT til det daglige arbejde.

Følg Richters Garage og Bil Magasinet på Instagram for daglige opdateringer.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...