15 år gamle dæk på en Porsche! De er jo livsfarlige at køre med

Der bliver nørdet dæk i Richters Garage som fundet nye hjul til frisør-Porsche'n, men datokoden på dækkene afslører en mindre heldig detalje.

5. oktober 2019 af Anders Richter

Nye sko til frisør-Porsche'n

Sæsonen er ikke helt slut endnu her i Richters Garage, som bl.a. består af en Porsche 944 Turbo fra 1987. Faste læsere vil vide, at jeg over tid har lavet rigtig mange ting på bilen, hvilket også betyder, at de store projekter er overstået, og at jeg nu kan begynde at nørde lidt med de små detaljer – så er I advaret! Denne gang skal det handle om dæk og fælge. 

Jeg er vild med modellens udprægede 80'er-stil, og en af de lækre detaljer er bilens originale "Telefon"-fælge, som var monteret ab fabrik i 1987. Der fandtes to typer af Telefon-fælge: De dybe (til biler uden ABS), og nogle der stikker mere ud (til biler med ABS), hvilket min har. Fælgene har fået sit øgenavn, da de ligner drejeskiven fra en af de gammeldags telefoner, og det var et fælgdesign Porsche brugte hyppigt i slut 70'erne og 80'erne. Der er dog en anden type fælge, jeg altid har ønsket mig til 944'eren, og de kaldes Club Sport-fælge.

Dengang 16" fælge var vildt...

Fælgene kunne fås som ekstraudstyr til 944 Turbo, som illustreret på billedet ovenfor, der stammer fra Porsche's eget fotoarkiv. Fælgene har et par vigtige forskelle i forhold til standardhjulene. For det første er de en tomme bredere både for og bag, og for det andet er de smedet frem for støbt (som Telefon-fælgene er). Det giver en stærkere fælg, som også er i naturligt bedre balance. De kommer meget sjældent til salg, og da slet ikke på vore breddegrader. Jeg er tidligere faldet over et par sæt på eBay både i England og Tyskland, men det strandede altid udgifterne til fragt, som ødelagde handlen og også fordi, fælgene var i så ringe stand, at de skulle totalrenoveres. Det kan selvfølgelig sagtens lade sig gøre, men det hele løber jo op. 

Pludselig ringede min lokale Porsche-reservedels-pusher, 9werk.dk, og viftede et sæt Club Sport-fælge foran næsen på mig, som tilsyneladende var i helt fin og brugbar stand uden skader, skævheder eller andet. En kort prisforhandling senere (man er vel jyde...), og pludselig var de mine. Da jeg hentede dem, bemærkede jeg, at der var masser af mønster tilbage på Bridgestone S02-dækkene – fedt! Bagefter tjekkede jeg datokoden og fik et chok... 

Tjek datokoden på dine dæk

Datokoden, også kaldet DOT-koden, er en 4-cifret kode, hvor de første to tal er et ugenummer, mens de sidste to er årstallet. På dækkene stod "2804", hvilket betyder uge 28 – i 2004!?! Dækkene var altså 15 år gamle, og det var tydeligt, at de var tørret gevaldigt ud i gummiet, og slet ikke var egnet til at køre med. Når først gummiet er mørt kan det finde på hvad som helst, og køreegenskaberne forringes helt vildt. Samtidig er det forbundet med stor risiko at køre med gamle dæk ved høje hastigheder. Så det var altså et totalt no-go.  

Jeg gik straks i gang med at undersøge mulighederne for at få testet nogle nye dæk i denne størrelse, som hedder 225/50R16 foran og 245/45R16 bagpå. 

Continental, Pirelli eller Toyo?

Grundlæggende havde jeg tre muligheder for dæk, som fandtes i samme model til begge størrelser: Continental, Pirelli og Toyo. Jeg har tidligere kørt med Continental-dæk på 944'eren, og selv om de opførte sig lækkert på asfalten, virkede de meget skrøbelige så snart de kom i nærheden af kantsten eller huller i vejen. Jeg fik i hvert fald ødelagt dæksiden (læs mere om det hér), og har siden talt med mange af jer læsere, som har haft lignende oplevelser. Så de blev dømt ude på forhånd. Tilbage var så Pirelli P Zero, som jeg også kører med på min Porsche 996 Turbo. Til at starte med fungerede de rigtig godt. Grebet, støjniveau, komfort var rigtig fint, men efter lidt km begyndte de at virke som om, de kom ud af balance. Jeg har siden fået dem afbalanceret to gange, men uden at de er kommet til at spille perfekt. Samtidig har jeg oplevet, at de er blevet kantede selv efter at have stået i kortere perioder. Nu har bilen dog stået i en længere periode, så de nu er så kantede at bilen faktisk ikke er til at køre med. Så Pirelli blev også dømt ude.

Tilbage stod Toyo Proxes T-1R, og virkede som naturligt valg. Prisen for et sæt i denne størrelse ligger på omkring 4.000 kr. Continental dækkene kostede ikke meget mere, mens Pirelli-dækkene stod i det dobbelte. Toyo blev bestilt hjem, og herefter blev Mobil Dækservice tilkaldt, som kom ud på redaktionen og monterede dem. Det krævede dog både kræfter og knofedt at afmontere 15 år gamle og meget stive dæk – det lykkedes dog heldigvis og som altid med et smil fra de flinke dækmontører. 

Ældre dækmønster

Proxes T1-R-dækket er af ældre dato, når det kommer til mønstertypen. Folkene fra NDI dækimport, der importerer Toyo til Danmark, var da også flinke til at pointere det på forhånd. Mange youngtimer-biler bruger dog dækstørrelser, som ikke er gængse, og derfor er det ikke unormalt at køre med ældre dæktyper på disse biler – 944'eren inklusive. Så det bliver interessant at afprøve, for dækkene der sad på Telefon-fælgene var en markant nyere dæktype i form af Hankook Ventus Prime 3.

Grundig rengøring inden montering

Inden, jeg monterede fælgene på bilen, brugte jeg dog lidt tid på at få dem renset helt i bund. Jeg gjorde brug af en god fælgrens fra Sonax, en fælgbørste og en højtryksrenser med varmt vand. Det fjernede alt det gamle bremsestøv, og pludselig stod fælgene næsten som nye.

Voks på fælge

Herefter gav jeg dem en tur med noget lakrens fra Turtle for at fjerne de værste småridser, og til sidst fik de en gang voks. Jeg håber, at det i hvert fald i et stykke tid, kan gøre, at det bliver lettere at få bremsestøvet af, men jeg ved ikke, om det bare er mig, der er gammeldags. Kan forstå at man i øjeblikket bruger keramisk coating i stedet, men tænker ikke, det er noget, private skal gå igang med. Hvis I har erfaringer modtages de gerne på [email protected]

Nu er vi endelig klar til monteringen. 

Endelig kom Toyo-sutterne på

Donkraften frem og af med de gamle Telefon-fælge, som måler 225 mm i bredden bagpå og 205 mm foran. De nye fælge med dæk måler til sammenligning 225 mm foran og 245 mm bagpå. Jeg har haft hjulene afmonteret utallige gange på min 944, så kan nærmest udføre operationen i søvne. Til sidst får den en krydsspænding af boltene (som på en 944 er lavet i magnesium – vigtig viden, li'gyldig info...) med 120 Nm.

Hvordan kører de så?

Så er jeg klar til at køre! Der går nogle kilometer, inden nye Toyo Proxes T1-R-dækkene er kørt til. Så jeg må trille et par længere ture, før jeg kan begynde at konkludere på Toyo-hjulene. Da det er overstået, kan jeg med det samme mærke nogle tydelige forskelle i forhold til før:

  • Komfort – De Hankook-dæk, som sad på før, havde tydeligvis en markant stivere dækside. Det egner sig muligvis fint til nyere typer af biler, men på en youngtimer som Porsche'n, vil du gerne have et dæk, hvor dæksiden godt kan absorbere mindre ujævnheder og skarpe kanter. En blød dækside giver øget krængning i sving, men til hobbykørsel er det ikke fordi, det gør det store. Kører du meget på bane, kan behovet være anderledes. Hvis komfort er vigtigt for dig, er det et klart plus.
  • Tør vej – Grebet i asfalten er rigtig godt, og der er langt til grænserne for både under eller overstyring. I svingene mærker du fint dæksiden, der er lidt blødere, men det passer perfekt til en ældre bils karakter. Plus igen. 
  • Vådt føre – Her mærker jeg tydeligt, at Toyo-dækket er af ældre dato ment på den måde, at det har én ting, det er god til: Kørsel på tør asfalt. Så snart det bliver vådt, mister dækkene hurtigt greb, og grænserne for under- og overstyring falder markant. Et klart minus.
  • Støj – De nye Toyo-dæk støjer marginalt mere end de gamle fra Hankook. En del af den ekstra støj kan dog skyldes det faktum, at dækkene er 20 mm bredere både for og bag. Et bredere dæk vil typisk afgive mere støj på grund af den større kontaktflade med asfalten. Så hverken plus eller minus.

Fortsættelse følger i 2020

Næste sæson skal der køres endnu flere kilometer på Toyo-dækkene, og så kunne det være interessant at se, om vi kan finde en nyere type af mønster, som kan monteres for at mærke forskellen. For at udvide mulighederne kan det være, vi må finde noget i en alternativ dækstørrelse, som passer på fælgene. Fortsættelse følger – så snart sommeren kommer igen.

Hvad er Richters Garage?

Bloggen er skrevet af redaktionschef på Bil Magasinet, Anders Richter. Her handler det om ældre køretøjer, investeringsbiler og livet i selskab med en privat vognpark, der pt. består af en Porsche 944 Turbo, en Porsche 996 Turbo samt en BMW 750i E32.

Følg Richters Garage og Bil Magasinet på Instagram for daglige opdateringer.

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...