Mikkel Thomsager Mikel Denker, Anders Morgenthaler Dan Jørgen DR2 Debatten
© DR

Vil Dan fra Socialdemokratiet virkelig forbyde dieselbiler?

Socialdemokratisk forslag vil ramme hundredetusindevis af danskere på værdien af deres bil - hvis de mener, hvad de siger.

1. maj 2018 af Mikkel Thomsager

Hvornår har du sidste set bilos fra en dieselbil? 

Det er længe siden, og da du så det, var det en meget gammel model.

Ikke desto mindre vil Socialdemokratiet forbyde dieselbiler i år 2030. 

Ifølge Berlingske Tidende udtaler Mette Frederiksen at "det skal være slut med salg af nye dieselbiler fra 2030, gamle dieselbiler skal udfases, og København skal være dieselfri zone".

Da jeg var med i DR Debatten i torsdags, gentog partifællen Dan Jørgensen, at det skal være slut med dieselbiler om 12. år. Ikke bare skal salget af nye dieselbiler stoppes. De gamle skal udfases.

Målet er at fjerne den dieselos, som ifølge Dan Jørgensen slår mere end 3.000 danskere ihjel hvert år, som han sagde i DR2 Debatten, da vi mødtes til diskussion i programmet sidste torsdag (den 26. april).

Samme grænser for benzin og diesel i 2020

Med Euro6 normen fra 2014 blev udledningen af NOx reduceret fra 0,18 g/km til 0,08 g/km. En benzinbil må fra da af udlede 0,06 g/km.

Fra 2020 indføres Euro7 normen hvilket reducerer udledningen fra dieselbiler yderligere. Fra da af er alle emissiongrænser præcis de samme for benzin- og dieselbiler.

Fra da af giver det med andre ord ingen mening at forbyde diesel-biler. 

Tvært imod vil det bidrage til en øget CO2-udledning, hvis vi antager, at dieselbiler fortsat køre længere på literen end benzinbiler, som det er tilfældet i dag.

12 år lyder som lang tid, men hvis Socialdemokraterne holder fast i forslaget, vil det få stor indflydelse på salget og værdien af dieselbiler.

Det giver effekt for NOx-udledningen, at forbyde diesel-biler fra før Euro6, men det bliver dyrt for dig med en ældre dieselbil, for den vil selvfølgelig falde i værdi. 

Ikke bare fra 2030, men fra det øjeblik Mette og Dans ønske bliver stadfæste eller vedtaget i partiprogram eller et regeringsgrundlag.

Stigende CO2-udledning i 2017

I 2017 havde EU for første gang i mange år, samlet set en stigende CO2-udledning fra biler. 

Det antages at årsagen er, at den generelle negative omtale af dieselbiler har fået flere til at vægel benzin-biler, som generelt har en større CO2-udledning end dieselbiler.

Måske er du interesseret i...