© Bil Magasinet

Vi skal bo på månen i 2022

Klimaudspil fra Enhedslisten er lige så umuligt, som et påbud om, at vi alle skal bo på månen om seks år

15. februar 2019 af Mikkel Thomsager
Elbil P-plads asfalt med tekst
© Bil Magasinet

Kan man bare være ligeglade med den tekniske udvikling og slå fast, at vi alle skal flytte til månen inden 2025? Det kan man vel ikke, men det stort set indholdet af Enhedslistens energi-udspil i forhold til biler og transport.

Enhedslisten foreslår, som det præsenteres på dr.dk, at benzin skal stige med 69 ører pr. liter, den sidste bil med almindelig benzin- eller diesel-motor skal sælges i 2025, og der indføres en kontant støtte til køb af 250.000 elbiler fra 2020 til 2025. Støtten varierer fra 50.000 til 100.000 kr.

Det siger sig selv, at når elbilsalget i 2018 udgjorde mindre end 1 procent af det samlede nybilsalg på mere end 220.000 biler i Danmark, så vil det få samfundsomstyrtende konsekvenser, at alle nye biler skal være elbiler om seks år. Selv hvis man regner hybridbilerne med, var det samledes salg under 2 procent i 2018. 

Partiet kunne lige så godt påbyde os, at vi alle skal flytte til månen inden da.

Selv om seks år vil udvalget af elbiler været lille, og der vil langt fra være elbiler-typer til de behov, som personbiler, varevogne og erhvervsbiler dækker i Danmark i dag.

elbil elbillader clever cleverlader nissan leaf kabel ladestander 2019
© Bil Magasinet

Grænsehandel og brændstoftransport

Hertil kommer, at produktionen af elbiler slet ikke vil være oppe i et gear, som vil kunne forsyne Danmark med elbiler i den størrelsesorden, som Enhedslistens forslag fordrer.

Samme utopiske forudsigelser gælder prisstigningen på 69 øre. Isoleret betragtet kunne det være et udmærket middel, til at regulære privattransporten. 

Problemet er bare, at Danmark ikke er isoleret fra omverdenen. En prisforskel i forhold til vores nabolande på 69 øre vil selv sagt føre til grænsehandel og uheldig brændstoftransport.

Desuden vil en prisstigning på persontransport ramme både geografisk og socialt skævt, men det er jo et mere politisk spørgsmål. 

Hovedparten af Enhedslistens vælgere bor formentlig i store byer, hvor offentlig transport er lettere tilgængelig, hvilket måske er årsagen til, at partiet ikke bekymrer sig om geografi, men det virker underligt, at de lægger en fælles bundskat på privat persontransport, da det jo rammer folk, der har svært ved at betale frem for dem, der ikke har.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.