Shyyy, vi kører Formel1 - på strøm

Mens alle de rigtige Formel1 fans kigger langt efter løbet i Monaco, kørte jeg den økologiske stil og så Formel E-løbet i Berlin

23. maj 2015 af Mikkel Thomsager

Jano Trulli tog pole postition, men det var Lucas di Grassi der vandt foran Sebastian Buemi. Det lyder jo som resultatet af et rigtigt Formel1-løb, og skal man tro FIA, er det også det.

Der er bare det ved det, at alle tre nok sad i formel-biler, men uden en motor - sådan i traditionel forstand. De deltog nemlig alle i 8. afdeling af FIA's Formel E-mesterskabet for eldrevne formel-biler. 8. afdeling fandt sted i Berlin lørdag, dagen før det rigtige Formel1-løb bliver kørt i Monaco. 

Så hvordan var det? Bestemt en oplevelse, men en underlig en.

Alle bilerne er ens, med samme teknik og samme Michelin-dæk, som de i øvrigt kun må bruge ét sæt af på en løbs-dag, hvilket i høj grad gør det op til kørerne, at afgøre hvem der er hurtigst. Det giver faktisk tæt race.

Lørdag fik Lucas di Grassi hurtig et stort forspring, men de andre kørte tæt næsten hele løbet. Alligevel var der få overhalinger, hvilket måske kan tilskrives den korte bane på 2.5 km, som i Berlin er anlagt på forperronen af den nedlagte lufthavn Tempelhof. De andre baner er anlagt i storbyer over hele verden.

Der var heller ingen afkørsler, og det mest dramatiske, der skete, var faktisk, at Lucas di Grassi kørte tør for strøm (antager jeg) på sejrs-omgangen, hvorfor han måtte trækkes til pit-området - af en BMW X6.

Det er første sæson Formel E afvikles, og der er masser af tanker om at udvikle det. Som det er nu, virker det fattigt - på en underholdende måde.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...