Selvstyrende biler og aktiv aerodynamik i Frankfurt

Redaktørens analyse af årets biludstilling, IAA i Frankfurt: Mindre udstilling, mere selvstyre og aktiv aerodynamik

16. september 2015 af Mikkel Thomsager

Mens det danske nybilsalg tordner derudaf, og den europæiske bilindustri almindelighed og den tyske i særdeleshed trives bedre end i flere årtier, så virker verdens største biludstilling, IAA i Frankfurt, der finder sted fra torsdag, en anelse stækket. 

Det er stadig en enorm udstilling, hvor Mercedes, Audi og BMW konkurrerer om at lave de mest ekstravagante stande med de mest spektakulære shows, og når udstillingen lukker søndag den 29. september, har der formentlig atter passeret mere end 800.000 bilinteresserede gæster igennem de 11 udstillingshaller i Frankfurt centrum.

Men at dømme efter en simpel optælling, synes udstillerarealet en anelse mindre, end ved tidligere år. Volvo, Aston Martin og Lotus var ikke at finde på udstillingen, og blandt andre Ford stillede med en forholdsvis lille stand.

Uanset skinnede et par tendenser igennem på udstillingen.

En tendens var dog mere snak end metal. De store bilproducenter taler alle meget om selvstyrende biler. Systemerne findes allerede i mange biler, men flere bilproducenter er klar til at overtage styringen fra chaufføren, inklusive det ansvar, der følger med, hvis det går galt. 

Både Mercedes og Audi præsenterede konceptbiler med aktiv aerodynamik. Renault præsenterede noget lignende sidste år på biludstillingen i Paris, hvor en koncpetbil præsenterede fælge med aktivt nav, som kunne åbnes og lukkes efter behov.

Den løsning benytter Mercedes koncept bilen IAA sig også af. I forbindelse med biludstillingen står IAA for "Internationale Auomobil-Ausstellung". I Tilfældet Concept IAA, som er en lav sportsvogn, står bogstaverne dog for Intelligent Aerodynamic Automobile (intelligent aerodynamisk bil), hvilket beskriver, at bilens form ændre sig under kørslen, med henblik på at optimere vindens arbejde omkring bilen.

Audi præsentere noget lignende med sin Audi E-Tron Quattro Concept, som er et nyt bud på en SUV/Coupé-lignende bil. Også den har karrosseri-dele, der kan bevæge sig og dermed ændre biles form under kørslen.

Det er i øvrigt også en el-bil, og det var en anden trend, ved dette års udstilling. Næsten alle bilproducenter har ny el-, brint-bil eller opladningshybrid på programmet.

Det gælder også Porsche, der præcenterede forstudiet, til hvad kun kan opfattes som superbilsproducentens forsøg på at lave en Tesla-konkurrent. Mission E er en ren elbil, med en rækkevidde på 500 km. Den har 600 hk, går fra 0-100 km/t på 3,5 sekunder, og så kan den ifølge Porsche lades 80 procent op på 15 minutter, takket være ny lade teknologi.

Mere konventionelle biler skinnede dog også igennem. Det var eksempelvis tilfældet med Alfa Romeos Giulia, som stod klar i en Q-version med 510 hk. Samtidig med præsentationen kunne Alfa Romeo fortælle, at bilen netop har kørt Nürburgring i tiden 7,39, hvilket angiveligt er hurtigere end konkurrenterne, som er Mercecdes-AMG C63 og BMW M3. 

Blandt undstillingens højdepunkter er også Jaguars nye F-pace. En elegant SUV, der er lige så elegant og innovativ indvendig, som karrosseriet er smuk udvendig.

Blandt de elegante nyheder er også Mercedes nye S-klasse Cabriolet. Det kunne været blevet til en container af en roadster, men den er på en gang både imposant og elegant.

Et enkelt dansk indslag er der også på udstillingen. Zenvo er ikke at finde, men Golf-bilproducenten Garia udstillede sin nye off raod golfbil på tuning/stylingproducente Mansorys stand.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...