© bilmagasinet.dk

Så kørte jeg igen ulovligt

EU-regel om kørelys er en katastrofe

9. august 2013 af Mikkel Thomsager

Så skete det igen. Torsdag aften var jeg ude på min sædvanlige testrute i en Toyota Auris. Denne gang lidt senere, end jeg plejer, hvorfor det var tusmørke.

Ved et lyskryds banker en motorcyklist på ruden og råber gennem hjelmen "Du har ikke baglys på!".

Og ganske rigtigt; det havde jeg ikke (og tak til hjelmen).

Ifølge EU-regler skal der ikke være lys i baglygterne, når man kører med kørelys, ligesom kørelyset foran kan udgøres af diodelygter, som ikke er retningsbestemte. Angiveligt spare vi energi på den måde. Men når man kører i byen i en bil uden lysautomatik, vil 9 ud af 10 glemme at tænde lyset med det resultatet, at bilen kører uden lys bag på.

Problemet er i øvrigt det samme i regnvejr, hvor man som bekendt også skal køre med lys.

Min egen Volvo V70 fra 2008 kører med lys som i gamle dage. Det vil sige, at nærlyset også fungerer som kørelys, så her skal jeg aldrig røre ved lyskontakten.

Mange af de testbiler, vi kører nu om dage, har lysautomtatik, så lyset selv går fra kørelys til nærlys, når der er behov for det. Men langt de fleste af de biler, som vi danskere køber, har det nye kørelys, hvor man skal huske at tænke for lyset, uden at der er en naturlig grund til det.

Det er faktisk en rigtig dårlig EU-løsning, som vil give mange ellers lovlydige bilister trafikbøder.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...