Redaktøren: Verdens bedste forhjulstrækker

Det er ganske enkelt den bedste forhjulstrækker, jeg nogen sinde har kørt på en bane

10. juli 2015 af Mikkel Thomsager

Renault Megane R.S. er en fin bil, det ved vi godt fra tidligere test. Derfor var forventningerne til Trophy-modellen, som angiveligt er den hurtigste, serieproducerede forhjulstrukne hatchback på Nürburgring i øjeblikket, mega høje.

Og jeg kan råbe ud, at den ikke skuffer. Det er den fedeste forhjulstrækker, jeg nogen sinde har kørt på en bane.

Den 275 hestes motor er selvsagt hurtig (0-100 km/t 6,0 sek.) og fuld af turbo-power helt fra bunden af (topfart 255 km/t). Men det rigtig fede er styretøjet.

Det er aggressivt med kun 2,6 omdrejninger fra stop til stop. Det er jo ikke svært at lave i sig selv, det svære er at få bilen til at følge med.

Og det gør den.

Indstyringen er fuldstændig vild, og resten af bilen følger umærkeligt med, alt efter hvad du gør med speederen.

Vores testbil var udstyret med Michelins Cup-dæk, som ellers er forbeholdt Ferrari 458 Italia og Porsche 911 GT3, men 235/35 ZR 19 dæk med blødt gummi bider i banen, som en løve i en nedlagt antilope, og i sving kan bagvognen styres milimeterpræcist med speederen.

Jeg har ganske enkelt aldrig kørt i en hatchback, der er så præcis, så villig og så hysterisk sjov at køre i. En perle, som vidner om Renaults motorsports-arv - og som burde smitte mere af ned til det mere jordnære modelprogram.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, så snart du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.