Ferrari 360 Spider sort 2004 Hotel Bramslevgaard Hobro
Ferrari 360 Spider © A. Hansen

Redaktøren: "Der kommer nok ikke plader på Ferrari'en i år"

Mikkel Thomsager sorte Ferrari 360 Spider står standby hos Autogalleriet i Herning. Forklaringen får du her

30. april 2019 af Mikkel Thomsager
Ferrari 360 Spider 2004 Sort Autogalleriet Herning

Min Ferrari 360 Spider henstår nu hos Autogalleriet i Herning, hvor alle kan se den. Der er nemlig åbent for publikum næsten hver weekend året rundt.

© a. Hansen


Arghhh. Det bliver ikke til noget i år. 

1. maj maser sig på, og omsider har jeg truffet er ærgerlig beslutning: Min Ferrari kommer ikke på faste nummerplader i år.

Det korte svar: Jeg har ikke råd i år. Der er et par andre prioriteter, der presser sig på, og ærgerligt nok gælder det ikke en bil. Nogle gange må man opføre sig ansvarligt. Jeg nåede at blive 53, før det skete :-)

Nåh. Den er ikke solgt videre, og den står hos Autogalleriet i Herning, hvor der er offentlig adgang hver weekend. Den er ikke sat til salg. Jeg har den stadig i baghånden - til bedre tider.

Ferrari 360 Spider sort 2003 rastplads ved Knudshoved

Billedet er fra motorvejsrastepladsen ved Knudshoved i forbindelse med Ferrari 70 års-jubilæumstur fra Aalborg til København. En på alle måder enestående oplevelse.

© A. Hansen+

3 fantastiske sæsoner

Jeg har haft tre fantastiske sæsoner i bilen, og det har været vidunderligt. Jeg har deltaget i et hav begivenheder, haft den med på ferie og kørt mange ture. I alt mere end 16.000 km.

Så meget desto mere er det en flad fornemmelse at gå en sommer i møde uden den sorte racer. Faktisk helt uden åben bil. Sådan en har jeg haft hver sommer i mere end 25 år. Det kan jo stadig nås, men jeg har ikke en konkret plan.

i 2016 debuterede den sorte Ferrari 360 Spider hos mig med BB 74 362. Året efter fik den det fantastiske nummer BM 80 497, fantastisk fordi BM også kan stå for Bil Magasinet. Sidste år fik den så BY 71 284, og det bliver altså ikke fulgt op i år.

Dansk nummerplade
© A. Hansen

Ca. 70.000 kr. pr. år. 

Der er to årsager til, at jeg ikke får plader på, og begge har med økonomi at gøre. Helt grundlæggende koster det i snit ca. 30.000 kr. at få den ud og køre.

Det gælder service til knap 15.000 kr. plus andre "småting", der er skal fikses, inden man fyrer op i V8'eren. Med Ferrari ved man, at vælger man den billige løsning, bliver det dyrere i længden.

Inden 2017-sæsonen drillede kalechen. Det viste sig at være et simpelt problem, men når der er mange småting, løber det op. Beløbet rummer dog også udgiften til tandremmen, som skal skiftes hvert tredje år. Det koster ca. 15.000 kr. pr. gang.

Hertil kommer årlig afgift selve leasing-ydelsen (se den oprindelige leasingkontrakt her)

Den korte version er, at bilen har kostet ca. 3.000 kr. pr. måned, når den holdt stille, og ca. 8.000 kr. pr. måned når jeg kørte i den. Beløbet inkluderer finansiering af købet af bilen uden registreringsafgift, betaling af afgifter i de måneder, den kører, kaskoforsikring når den kører – og stilstandsforsikring når den står stille.

Med fire måneder på plader bliver det i snit 4.500 kr., hvoraf en del af beløbet dog går til afskrivning på bilen. Nettoudgiften er ca. 70.000 kr. pr. år.

Ferrari 360 Spider sort 2004 Hotel Bramslevgaard Hobro

Min Ferrari 360 Spider med BM-nummerplader på Bramslevgaard ved Hobro i 2017. En af mange fantastiske udflugter.

© A. Hansen

Tæt på 50.000 km

Afgørende for det endelige regnskab er dog, hvad bilen bliver solgt for. Der er en god chance for, at der bliver ingen eller meget lille afskrivning, hvilket gør det hele lidt mindre slemt. Jeg har ikke sat bilen til salg, men blot beholdt den, så jeg ved ikke, hvad den endelige pris er.

Da jeg fik bilen, havde den kørt knap 34.000 km. Min tanke var, at den ikke skulle runde 50.000 km. Netop nu har den kørt godt 49.000 km. Det er den anden grund til, at jeg ikke sætter plader på den i år.

Jeg tror, der er en grænse ved 50.000 km, som jeg ikke skal overskride, hvis bilen skal handles med mindst mulig afskrivning. Også derfor skal den ikke ud at køre i år.

Hvis abstinenserne klemmer for hårdt, sætter jeg plader på med åbne øjne og i forvisning om, at jeg overskrider de 50.000 km. 

Men det er ikke lige nu.

Numm

I sommeren 2018 køre jeg med nummer BY 71 284

© A. Hansen

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.