HUSKER DU? Den nat chefen kørte Porsche 918 Spyder med Michael Christensen

Bil Magasinet's chefredaktør tænker tilbage på dengang han kørte tværs gennem Tyskland i Porsche's vildeste 918 Spyder sammen med den danske racerkører Michael Christensen.

6. juni 2020 af Mikkel Thomsager

“Hej Mikkel! Michael Christensen skal køre en Porsche 918 Spyder fra fabrikken i Stuttgart og til København i forbindelse med Copenhagen Historic Grand Prix (tilbage i 2015, Red.), hvor bilen skal deltage. Der er 1.000 km, og den skal køres nordpå om natten, så han har brug for en co-pilot. Har du lyst?”.

Spørgsmålet, som jeg altid har ventet på, fik mig til at blive bomstille. Måske nåede det at runge i telefonen, inden jeg sagde ja, for personen i den anden ende måtte rykke for et svar, inden jeg fik mig samlet til at udbryde: “JA for h......!”.

Turen fandt sted natten mellem torsdag den 30. juli og fredag den 31. juli 2015, og det blev lige så fantastisk, som det lyder. Og det er en oplevelse, jeg stadig tænker tilbage på den dag i dag. Den hvide Porsche fik lov til at spadsere alt, hvad den har lært med både Michael og mig bag rattet, og jeg nød hvert et minut både med bilen og selskabet.

Der er 998 km fra Stuttgart til København, hvilket angiveligt tager 11 timer og 13 minutter. Et par tankstop og en misset færgeafgang gjorde turen en anelse længere for os, men det var bestemt hverken bilens eller chaufførernes skyld. Sådan gik det, time for time...

Torsdag 14.40

Normalt tager jeg metro fra kontoret til lufthavnen, men da jeg skal hjem fra lufthavnen den nat, kører jeg i bil: Den nye Audi Q7 3,0 TDI.

Torsdag 15.20

Jeg frygter kaos i lufthavnen, men stryger lige gennem security og får tid til en kop kaffe og en sandwich i Le Sommelier-baren.

Torsdag 15.50

SK1655 sætter af fra Kastrup til tiden. Jeg har taget en computer med for at arbejde lidt, men -falder planmæssigt i søvn efter et kvarter.

Torsdag 17.20

SAS-flyveren lander lige så planmæssigt i Stuttgart, som den satte af fra Kastrup.

Torsdag 17.40

Michael triller frem i ankomstbanen og skaber et mindre trafikkaos fordi, folk vil se bilen. Jeg mokker bagagen ind i kabinen. Bagagerummet i bilens front er allerede fuld af Michaels ting.

Torsdag 18.10

Trafikken ud af Stuttgart er en killer. Det foregår langsomt og i kø. I lang tid kører vi kun på el.

Torsdag 20.30

Før Würzburg begynder trafikken at bløde op, og Michael lukker op for gassen, men kører lige så afslappet, som da vi kørte i kø. Da vi når Kassel, stopper snakken. Michael nyder tydeligvis de lange hurtige kurver. Det gør jeg også i passagersædet.

Torsdag 22.00

Det er blevet mørkt, og vi må tanke første gang. Igen får vi masser af opmærksomhed, og flere tager fotos af bilen. Michael tager et stint mere, men kommer ikke op på topfarten på omkring 350 km/t. Til gengæld får vi snakket om alt lige fra kontraktforhold i motorsport til private emner. Jeg sover på intet tidspunkt. Jeg skal have det hele med!

Fredag 0.30

Vi tanker anden gang syd for Hamborg og tanker også op med kaffe, inden jeg overtager rattet. Jeg finder mig ­hurtig til rette i centermotorbilen, der føles mere simpel at køre end en 911. Det er mørkt, men nord for Hamborg er trafikken væk, og modsat Michael er jeg flere gange tæt på 300 km/t med det lange lys på. Porsche’n ­virker utrolig stabil, og alt under 200 km/t føles som tomgang.

Fredag 02.40

Vi rammer Puttgarten præcis, som færgen har forladt havnen, efter at vi har kørt kølekørsel på det sidste stykke landevej. Vi må vente en halv time på næste færge.

Fredag 04.00

Fra Rødby skal vi ­forsøge at overholde danske fartgrænser på den helt øde motorvej. Det lykkes lige knap. Til gengæld viser det sig, at 918 er overraskende komfortabel.

Fredag 5.50

Vi rammer Kastrup Lufthavn, hvor Michael sætter mig af. En Audi Q7 føles pludselig meget stor og sløv...  

Tak for turen Michael!

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...