Nu skal vi køre brintbiler

Elbiler pålægges registreringsafgift stigende over de næste fire år, men brintbiler er fritaget frem til 2019

12. oktober 2015 af Mikkel Thomsager

Det lignede den perfekte mistiming, da Toyota i sidste uge præsenterede sin nye brintdrevne el-bil, Mirai, i Danmark samtidig med, at alle udstødningssignaler fra regeringens finanslovforhandlinger slog fast, at elbilers afgiftsfritagelse bortfaldt. 

Men miraklet skete: Elbiler får pålagt registreringsafgift, der stiger til fuld afgift over fire år. Til gengæld fritager finanslovforslaget specifikt helt brintbiler for afgift frem til 2019.

Dermed blev Toyotas mistiming til en perfekt timing og et fremragende udgangspunkt for introduktionen af Mirai i 2016.

En del af forklaring på regeringens velvilje skal nok findes i, at udsigten til nye brintbiler er forholdsvis tåget. Hyundai har en ix35, som der angiveligt kører 35 af i Danmark, og Toyotas plan for 2016 omfatter i første omgang 25 biler, så udtagelsen er økonomisk set nærmest gratis i embedsmandsforstand.

Lovforslaget indeholder i øvrigt et par andre nok så væsentlige elementer for bilister. I det kommende nummer af Bil Magasinet kan du læse vor opregning af urimelighederne omkring beregningen af afgiften på biler, som har mere end 35 år på bagen.

Afgiften på disse har været støt stigende de seneste år, fordi afgiftsberegningen tager udgangspunkt i nyvognsprisen, som steg markant for 35 år siden. Til gengæld kunne ejerne ikke få pengene retur ved eksport, sådan som man kan ved eksport af brugte biler, der er nyere end 35 år. Dette bliver nu lavet om.

Præcist hvad ændringen betyder, er endnu uklart.

Der bliver også ændret i måden, man beregner afgiften af såkaldte valutabiler på. Valutabiler er biler, der indregistreres til udlejning, uden at der betales afgift af dem. Disse kan kun lejes af personer, som ikke er bosat i Danmark. Men løsningen har været brugt til at få kørt kilometer på nye biler, uden at der blev betalt afgift af dem. Det ændres også nu.

Ændringen udgør angiveligt en del af finansieringen af den delvise afgiftsfritagelse på elbiler. Det samme gør bortfaldet af et gammel fradrag.

I mange år har nye biler nemlig fået et fradrag i registreringsafgiften, hvis de havde radio i. I erkendese af, at alle nye biler er standardmonterede med radio, fjernes dette fradrag, hvilket teoretiske set fordyrer nye biler med ca. 1.000 kr.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.