Nissan i Japan forsker på syvende år i, hvordan hjerne og bil kan kommunikere direkte. Det vil gøre kørslen mere sikker og som sidegevinst også  mere underholdende.

© Nissan

Nissan forsker i at lade hjernen styre bilen direkte

Vi besøger Nissan's forskningsafdeling, hvor hjernens tanker skal gøre bilkørsel mere sikker og underholdende

28. august 2018 af Mikkel Thomsager

"Hvis jeg havde tænkt mig om, var det aldrig sket". Det tankesæt er som regel udtryk for en ubrugelig efterrationalisering, men i fremtiden kan netop tanken om, hvad der vil ske, imødegå, at det sker. Hos Nissan forsker man i, hvordan førerens tanker kan forbindes direkte til bilens mekanik.

Nissan bruger tænkehat

Nissan er nået så langt, at en "tænkehat" kan oversætte tanker til bilen, inden føreren selv er bevidst om sit valg. Den hurtige gevinst er, at reaktionstiden forkortes betydeligt. De længere perspektiver har mange andre udsigter, ikke mindst om oplevelsen af og glæden ved at køre bil.

Bil Magasinet møder manden bag projektet, Dr. Lucian Gheorghe, der har arbejdet for Nissan på et hjerne-til-bil-projekt siden 2011. 

Han er drevet af hukommelsen om den perfekte køreoplevelse, som han fik allerede som 18-årig i en unik, klassisk Nissan sportsvogn. Men der er mange perspektiver i hjerne-til-bil-tænkehatten, som kan ændre måden, vi kører bil på, og måden, biler er indrettet på i fremtiden.

Dr. Lucian Gheorghe
Dr. Lucian Gheorghe

Manden bag forskningsprojektet, dr. Ghorghe, fortæller, at der er mange perspektiver i hjerne-til-bil-tænkehatten, som kan ændre måden, vi kører bil på.

© A. Hansen

Nissan-hat med følere

Dr. Lucian Gheorghes tænkehat er forsynet med følere, der kan måle hjernens aktivitet. Med viden om, hvor i hjernen vores tanker skabes, kan tænkehatten måle sig frem til, hvad vores hensigt er. 

Da computeren arbejder hurtigere end den menneskelige bevidsthed, kan den overføre hjernens hensigt til bilen 0,2 til 0,5 sekund hurtigere, end føreren selv er bevidst om det - og er dermed i stand til at udføre handlingen. Gevinsten er, at føreren oplever, at bilen ved, hvad han eller hun vil. 

Det gør føreren mere sikker i trafikken, fordi bilen kan reagere hurtigere ved for eksempel opbremsning eller en undvigelsesmanøvre. Gevinsten kan være særligt stor blandt ældre mennesker, som ofte har længere reaktionstid.

Tanker skal ikke styre bilen

Den rumænskfødte forsker lægger ikke skjul på, at gevinsten i lige så høj grad kan ligge i den subjektive oplevelse af at køre bil.

Forskningsprojektets mål er ikke at lade tankerne styre bilen direkte - altså at føreren kan slippe rat og pedaler og lade tankerne foretage grundlæggende betjening af bilen. Ifølge Dr. Lucian Gheorghe er der en del andre udfordringer forbundet med et sådant scenarie.

Derimod forudser doktoren, at han i fremtiden eksempelvis kan give førere af elbiler noget af den køreglæde, som bilentusiaster mener at miste, når de går fra en bil med potent forbrændingsmotor og manuelt gear til en elbil med lydløs kørsel og automatgear.

"Ferraris nyeste modeller er i stand til at læse førerens kørsel og optimere bilen til den, så føreren oplever sig selv som en bedre fører, end han er. Forestil dig, at vi skaber samme tankesæt i førerens hoved med langt simplere mekanik og ved langt lavere hastigheder. Det er det, vi arbejder på", forklarer Dr. Lucian Gheorghe.

Det er lige om hjørnet

Det lyder som tanker i en fjern fremtid, men Dr. Lucian Gheorghe forsikrer, at dele af teknologien vil optræde i fremtidige Nissan-modeller, før vi tror det. Og han må vide det. 

Han kan læse vores tanker.

Du kan få mange flere gode historier i Bil Magasinet, som udkommer hver måned. Få de første 6 numre af Bil Magasinet direkte ind gennem brevsprækken. Prisen er kun 199 kr. Du sparer 220 kr. Læs mere om det gode tilbud lige her.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, så snart du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.