Ferrari F12 rød 2012

Nej, EU vil ikke begrænse topfarten på nye biler

Det aktuelle EU-forslag til obligatorisk sikkerhedsudstyr i nye biler omfatter en fartbegrænser – men kun som en del af fartpiloten. Få forklaringen her

29. marts 2019 af Mikkel Thomsager


"Er EU i gang med at sætte begrænsninger for bilers topfart og synes Bil Magasinet virkelig, at det er en god idé?¨ 

De to spørgsmål blinkede på min skærm til morgen, efter at jeg medvirkede i et indslag på TV2 Nyhederne onsdag aften.

Indslaget gjaldt et EU-forslag til påbud om nye sikkerhedssystemer på biler solgt i Europa fra 2021. Herunder et forslag, som skal gøre det, der på EU-sprog hedder 'Intelligent Speed Adaptation' (Intelligent fart-tilpasning), til standard.

Det er af nogle - og det indtryk kunne man få af tv-indslaget - opfattet som en generel fartbegrænsning som den på 180 km/t Volvo har proklameret, at de vil indføre allerede fra 2020.

Annulleres ved at træde på speederen

Men det er det ikke en ultimativ fartbegrænsning, EU vil indføre.

Intelligent Speed Adaptation (ISA) er en indretning, der gør føreren opmærksom på det, når bilen overskrider hastighedsgrænsen på en given strækning.

Bilen skal altså lære eller kende fartgrænsen enten ved at læse hastighedsskilte med et kamera i forruden og/eller via bilens navigation, der også kender til fartgrænserne.

Derefter kan systemet meddele sine erfaringer med et lydsignal eller ved at angive det i instrumenterne. Har bilen fartpilot, kan systemet desuden automatisk justere fartbegrænseren eller fartpiloten, men føreren kan annullere det ved simpelthen at træde på speederen.

Alle systemerne findes allerede i dag hos næsten alle bilproducenter.

Flere sikkerhedssystemer bliver standard

Det gør systemet til en hjælp, som man kan tage imod eller lade være. 

ISA-systemet er blot et af flere nye sikkerhedssystemer, som EU vil gøre obligatorisk i alle nye biler i Europa fra 2021. 

Blandt de andre systemer er:

  • Aktiv fartpilot
  • Bak-kamera
  • Træthedsassistent
  • Blindvinkeladvarsel
  • P-sensorer bag med advarsel for tværgående trafik
  • Automatisk nødbremse, der tager højde for biler, cyklister og gående
  • Vejbaneassistent der holder bilen i sin bane
  • En "sort boks", der registrerer bilens situation i tilfælde af uheld

Desuden skal bilerne forberedes for alkohol-lås.

Mange systemer i et

Både ISA og alle de andre systemet, EU gerne vil have i nye biler, er en naturlig udvikling i kravene til nye biler, som dermed bliver sikrere.

FDM påpeger, at den nye teknik vil gøre nye biler dyrere, og det vil givetvis være tilfældet, selv om flere af systemerne arbejder sammen om den samme grundlæggende teknik. 

Det gælder eksempelvis montering af et fremadrettet kamera, som kan tage sig af både vejbaneholder, skiltelæsning, nødbremse og aktiv fartpilot.

Den nævnte træthedsassistent er blot et system, der registrerer førerens betjening af bilen. Når denne bliver sparsom, konstaterer bilen, at der er fare for uopmærksomhed fra førerens side, og advarer derfor med et lydsignal og et symbol.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.