Nedtælling til bilfest på heden

Sæsonen for biltræfs er i fuld gang. Det største og bedste finder sted fra næste torsdag midt på den jyske hede

18. maj 2015 af Mikkel Thomsager

 

Det var ikke en gang et redaktionsmøde, og jeg ved ikke, hvem der sagde det først. Det kom bare en dag: Bil Magasinet skal da finde Danmarks hurtigste bil!

Kanon idé, og det er jo nemt, vi inviterer bare, så fyrer vi bilerne af, og den der er hurtigst, er jo Danmarks hurtigste.

Det var i 1998, vi holdt Danmarks Hurtigste Bil første gang. Og det, vi troede var nemt, skulle hurtigt vise sig at blive meget indviklet. Banen for eksempel. Vi var ret sikre på, at vi skulle bruge en landingsbane. Flere på redaktionen var på god fod med luftværnet, som stillede landingsbanen i Vandel til rådighed.

Hvem har Danmarks Flotteste Bil 2015?

Der var bare det ved det, at de jo var et militært område. Det lettede os for alle problemer med støj og tilladelser. Til gengæld måtte vi kun færdes på helt bestemte steder, og al adgang foregik gennem hovedporten i Vandel by, hvor vi skulle registreres, og publikum blev eksorteret til banen.

Der var en konstant ballade med tilskuere, som forvildede sig ind på forbudte områder. Det gjaldt også den daværende Vmax-redaktør Henrik Larsson, som blev smidt af en emsig befalingsmand, der havde set sig gal på Henke og befalede ham ud.

Det væltede ind med biler

Selve arrangementemt blev et tilløbsstykke langt over, hvad vi havde regnet med. Vi forestillede os, at der ville komme 500-700 gæster. Der kom 1.500, hvilket fik  logistikken, som bestod af et flytbart toiletskur og en lige så flytbar pølsebod, til at bryde sammen.

Toilettet var fyldt allerede ved middagstid, og Danmarks Hurtigste bil viste sig at være den VW Transporter (den gamle model med hækmotor), der piskede frem og tilbage mellem messen og pølseboden med pølser og brød, som også udgjorde frokosten for alle frivillige. Vi var fem.

Der var langt flere tilskuere end tilmeldte biler, hvilket gjorde selve banen til det mest øde sted på område. For at få tiden til at gå, kørte vi fra Bil Magasinet frem og tilbage på banen i de biler, vi nu tilfældigvis var kommet i. Det var direktørens Porsche Boxster og så en rød Nissan Primera med turbo, som da gik meget godt, men næppe så godt, at det lignede andet end en - Nissan Primera. Det var den, jeg kørte.

Kommentator var den danske rallykører Karsten Richard, som havde fået plads i en stiv kuling i 2. sals højde på en lift. Han fangede fra starten tonen, som skulle være underholdende nok, til at folk gad lytte, men pakket med den information, der skabte rammen om konkurrencen.

Årets efter fik jeg den tjans, og den har jeg haft siden. Vmax er i mellemtiden afgået ved døden. Bil Magasinet har intet med DHB at gøre mere, men de nye folk er venlige nok til at spørge, om jeg stadig er på. Det er jeg, og jeg glæder mig til gtorsdag den 4. juni. Du kan købe billet her.

Med på banen er forhåbentlig også Gert Mertz, som i 1998 lige nøjagtig ikke blev Danmarks hurtigste i sin røde Opel Kadett. Han blev nr. to. Han har også været med lige siden. Jeg håber at se ham igen om 10 dage.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...