Min finale

Jeg fik alle mine biler med i finalefeltet til kåringen af Årets Bil i Danmark

24. oktober 2014 af Mikkel Thomsager

Den 23. fandt de danske motorjournalister de fem finalister til kåringen af Årets Bil i Danmark. Faktisk blev det til syv finalister som følge af stemmelighed. De syv er VW Passat, Ford Mondeo, Opel Corsa, BMW 2-serie Active Tourer, Citroën C4 Cactus, Mercedes C-klasse og Nissan Qashqai (læs artiklen her).

Det var et fint felt set fra min synspunkt. Jeg har alle min finalister med i finalefeltet:

VW Passat: Opleves - på godt og ondt - som en stor VW Golf. Den er vitterlig meget rummelig med stort bagagerum og masser af knæplads på bagsædet. Motorudvalget en virkelig godt, og så styrer den godt på landevejen. Faktisk kom den lidt til kort på banen, men det mærker man ikke på landevejen.

Ford Mondeo: Faktisk blev jeg lidt skuffet til at begynde med. Kabinen virker nogle steder lidt gammeldags, retningsstabiliteten er fin, men det første indtryk af køreegenskaberne var lidt kedeligt. Da jeg fik den på Jyllandsringen restituerede den sig dog. Den styrer fantastisk, når den presses.

Opel Corsa: Når man sætter sig bag rattet, virker den mest som et facelift af den gamle, men der er sket meget med køreegenskaberne. Den føles langt mere voksen en forgængeren og mange af konkurrenterne. Støjniveuet er lavt, komforten af god og så er de nye 3-cylindrede motorer fremragende. Det er den hidtil bedste 3-cylindrede motor, jeg har kørt.

BMW 2-serie Active Tourer: Jeg lod den ganske vist tabe til VW Golf Sportsvan i seneste nummer af Bil Magasinet, men bortset fra det lidt kedelige karrosseridesign, er jeg virkelig imponeret af den. Den er rummelig og føles luftigt, den kører og ikke mindst styrer fremragende og så finishen i kabinen virkelig god.

Citroën C4 Cactus: Er den eneste finaliekandidat, som skubber til begrebet. Cactus gør det muligt at blive desingersmart, uden at det koster kassen. Faktisk giver Cactus rigtig meget bil for pengene, selv om man nøjes med to-vejs justerbart rat, vippevinduer i bagdørene og et par andre middelmådigheder på teknikfronten.

Som sagt er også Mercedes C-klasse og Nissan Qashqai med i finalen. Jeg kan godt gå med til Mercedes C-klasse, selv om jeg aldrig rigtig har været fan af den i forhold til konkurrenterne. Blandt Nissanerne sunes jeg Pulsar bringer mere nyt til den danske bilpark end Qashqai gør.

Året Bil i Danmark kåres den 26 november. Stay tuned.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...