
Det er ikke hver dag, at et helt ny bilmærke ser dagens lys. I hvert fald ikke, hvis navnet dækker masseproducerede modeller, der skal sælges over hele verden.
Men det er hvad Lynk & Co er. Det underlige navn dækker over biler, der bygger på Volvo-teknik i både Europa og Kina, men fremstår i sit helt eget univers, Står det til chef, Alain Visser, kører der 150.000 af dem rundt i Europa allerede ved udgangen af 2023.
Jeg har kørt den første bil, kaldet 01, som teknisk set er en Volvo XC40 pakket ind i et helt ny design både ind og udvendig. Lynk & Co bliver billigere end en tilsvarende Volvo, men det bliver ikke en discount bil.
I hvert fald ikke i traditionel forstand, og den model 01, jeg kørte omkring hovedkontoret i Göteborg, med det der svarer til en Volvo T4 benzinmotor med 190 hk, fremstod i samme kvalitet og finish, som en XC40 T4.

S
Måske var der en anelse mere støj og vibration i kabinen, og affjedringen var blødere, men ellers stod den sorte, kinesisk-producerede bil ikke tilbage for en XC40.
Men er det nok til at sælge 150.000 biler i Europa i løbet af fem år?
Nej, svarer Alain Visser, da jeg møder ham på hans kontor.
Produktet i sig selv kan ikke skubbe konkurrenter af vejen. Derimod er Lynk & Co klar med en helt ny salgs og markedsføringsstrategi, som tager udgangpunkt i den unge, smart byboeres tilgang til transport.
Lynk & Co skal derfor ikke sælges via forhandlere, med udelukkende via event, net-aktiviteter og popup shop, og derudover vil al kontakt med kunden foregå via nettet og hos kunden selv.
Det lyder vildt! Men hvis det lykkes kommer det tila t vende op og ned på måden du har bil på, og ikke mindst på bilbranchen.