Hyundai i30 Fastback 2018 blå logo
© A. Hansen

Lommeluksus eller ligegyldig Hyundai?

Hyundai forsøger at give i30-serien et skud eksklusivitet med Fastback-modellen. Kan man det?

29. marts 2018 af Mikkel Thomsager
Hyundai i30 Fastback 2018 blå skråt bagfra


© A. Hansen

"Fastback" kalder Hyundai den 5-dørs i30 med skrå hæk, der placerer sig midt mellem den almindelige 5-dørs hatchback og den 5-dørs stationcar. 

Ikke ulig Audi A5 i forhold til Audi A4 sedan og stationcar - uden sammenligning i øvrigt.

Og så alligevel, for der er ingen tvivl om, at Hyundai gerne vil placere Fastback-varianten som en mere luksuriøs udgave af i30-modellen.

Fra godt 250.000 kr.

Billigste Fastback starter ved 253.975 kr. mens hatchback-modellen starter ved 193.975 kr. og stationcar-modellen starter ved 208.975 kr.

Reelt er forskellen ikke så stor, som den ser ud. Fastback fås nemlig ikke i de billigste varianter, og sammenligner man direkte med samme udstyrsniveau (Trend), er merprisen i forhold til en i30 stationcar (248.975 kr.) 5.000 kr. og i forhold til en i30 hatchback (233.975 kr.) er den 20.000 kr.

Og Fastback er faktisk lidt fastere i undervognen, med henblik på en mere sporty køreoplevelse. Desværre koster det lidt på komforten.

Hyundai i30 Fastback 2018 blå skråt forfra
© A. Hansen

Det er nok at se bilen

Men skal du hoppe på den, skal du købe illusionen af, at Fastback er en mere luksuriøs version. Det kan du til gengæld afgøre afgøre alene ved at se på bilen.

Du kan nok ikke nøjes med billederne her. Du må ud til forhandleren, men du behøver  ikke køre i bilen for at bestemme dig, for det er bilen udvendige design, der skal gøre forskellen.

Du skal se på bilen, og blive glad. Gør du ikke det, er du bedre tjent med en i30 stationcar.

Jeg kan godt i30 Fastback. Den har en tidløs elegance, som jeg godt forbinder med en GT. Men spørgsmålet er, hvor tidløs den reelt er. Jeg er bange for, at den i løbet af få år går fra at være en lommelimousine til at være ligegyldig.

Til den tid, kan du så glæde dig over, at bagagerummet er stort og at bilen er særdeles anvendelig. Til gengæld vil du ærgre dig over, at bagruden har karakter af brevsprække. Der er meget ringe udsyn, også via bakspejlet.

Hyundai i30 Fastback 2018 kabine frontpanel
© A. Hansen

Måske er du interesseret i...