BMW i3S langtidstest elbil
© A. Hansen

Vi kørte 10.179 km i BMW's i3 S-elbil og her er, hvad redaktionen lærte

BMW i3 S er tyskernes svar på en sjov elbil. Bil Magasinets redaktion lånte en bil i 6 måneder, og her får du en status på, hvad der gik godt og skidt.

19. maj 2020 af Mikkel Thomsager

BMW i3 S i langtidstest på Bil Magasinet

Så hvornår kører du tør for strøm? Spørgsmålet ligger dybt og tungt hos enhver bilentusiast, som endnu ikke selv har haft en elbil, og det er et naturligt spørgsmål, som omgående sætter en stopper for mange andre betragtninger om elbilen.

Rækkeviddeangst kalder man det, når man sidder bag rattet og konstant tjekker elbeholdning og forbrugsmåler. Det var ikke mindst for at komme på den anden side af det, at Bil Magasinet entrerede med BMW om at låne en i3 S til en langstidstest.

BMW i3 S blå

10.179 km i en BMW i3 S

Det var i april, vi fik ”Mettewuns”, som blev kælenavnet på vores nye BMW, med en henvisning til at pressechefen for BMW i Danmark også hedder Mette. De efterfølgende seks måneder kørte vi 10.179 km, inden bilen blev afleveret igen i god stand uden skader og sågar med fælge, der så ud som nye. De havde ingen skrammer, og manglende tilsvining af forfælgene vidner om, at man hurtigt lærer at køre elbil uden at bruge de mekaniske bremser. Når man slipper speederen, er det bilens elmotor, der bremser bilen og samtidig laver energi til batteriet. Der kommer således ingen bremsestøv på fælgene.

BMW i3 S blå
Vi har også ladet den på færgen.

BMW i3 kom allerede i 2013

BMW i3 blev faktisk præsenteret i 2013, og vi har haft den til test i kortere perioder adskillige gange. Vor testbil var den seneste aftapning og således en S-variant endda med fuld udstyrspakke. Men målet var i højere grad at blive klogere på elbilen i hverdagsbrug.

De fleste på redaktionen overvandt hurtigt rækkeviddeangsten, måske fordi vi alle hurtigt lærte at bruge den til det, den er god til: Korte ture i byen. Der var stadig en vis angst, når Mettewuns skulle på ture, som pressede rækkevidden. Mest fordi elforbruget svinger mere end brændstofforbruget i en benzin- eller dieselbil i forhold til ydre vilkår. Den er ikke bare følsom for speederfod og hastighed, men også temperatur, vind og last.

BMW i3 S blå
BMW i3 S runder 10.000 km

Rækkevidden i BMW i3 S?

Rækkevidden i BMW i3 S kan vi godt leve med – det er værre med uvisheden om, hvor og hvornår man kan komme til at lade, der stadig kan være en udfordring for elbilen. Vi har lade­aftale med Clever og kan nemt finde standere mange steder i hvert fald omkring de større byer. Men det hjælper ikke, hvis standeren er optaget, eller hvis elbilen bruger mere energi end anslået, og man skal finde en stander et andet sted end planlagt.

Til gengæld lærer man hurtigt at sætte pris på elbilens fordele i forhold til benzin- og dieselbiler. Stilfærdigheden giver sig selv, men hurtigheden er en anden gevinst. I acceleration sætter den omgående reaktion ved speedertråd enhver benzinbil til vægs. Man kommer næsten altid først ud af lyskrydset, bevidst eller ubevidst.

BMW i3 S blå
BMW i3 S lader ved sommerhuset

Her er, hvad vi lærte om BMW i3 S

Men den er også hurtigere i brug. Man er simpelt hen hurtigere afsted, når man ikke skal starte en forbrændingsmotor og sætte i gear, men blot trykke på to knapper i én bevægelse. Varmesystemet fungerer også mere effektivt, omend det også koster mere energi – og dermed rækkevidde.

Af andre ting vi lærte, kan vi nævne følgende:

  • BMW i3 S styrer godt
  • i3 S Kører underholdende
  • Affjedringen er hård i BMW i3
  • Retningsstabiliteten er ringe
  • Rækkevidden kan blive en udfordring på nogle ture
  • Ladehastigheden er i den langsommere ende

Farvel til en BMW i3 S

Du har sikkert registreret, at der er kommet flere elbiler i Bil Magasinet. Det skyldes ganske enkelt, at der er flere elbiler på det danske marked. Vi har ikke valgt dem til eller fra, men tilgår dem kritisk som alle andre biler i magasinet. Vores langtidstest af BMW i3 S har givet os en nøgternhed i forhold til begrebet, som vi håber vil gøre vores test af elbiler endnu bedre i fremtiden.

BMW i3S langtidstest elbil
© A. Hansen

Teksten herunder er en midtvejsstatus skrevet 16/9-2019

I april fik Bil Magasinet en ny BMW i3 S til langstidstest. Ikke fordi bilen er ny - BMW i3 blev faktisk præsenteret i 2013 - men for at blive klogere på elbilen i hverdagsbrug. Dog fik vi den seneste version i form af den kraftigere i3 S.

En del af den klogskab vi søgte, var at få fjernet nogle af de mest almindelige klichéer og irrationelle forbehold omkring elbiler generelt, så vi kan forholde os nøgternt til de mange nye, som kommer i den nærmeste fremtid.

Det er lykkedes.

Forbehold for elbiler er væk med BMW i3 S

Før vi fik vores i3 S handlede megen af redaktionens interne snak om, hvor langt vi ikke kunne køre i en elbil. Den snak er væk nu. Ikke fordi i3 S kører uendelig langt på en opladning (det gør den ikke), men fordi vi accepterer den begrænsede rækkevidde som en præmis for blitypen på lige fod med, at en benzinbil skal have skiftet olie.

Misforstå mig ikke: Redaktionen er ikke faldet på halen for elbilen som begreb, hvilket vort daglige brug af i3 S også vidner om. Men vi forholder os nu til dem på samme måde som til alle andre biler. 

Det er faktisk en befrielse, fordi det føles rigtigt - sådan rent testmæssigt.

BMW i3S langtidstest elbil
2019 BMW i3 S Connected© A. Hansen

Vi runder 8.000 km i "vores" BMW i3 S

Vi har rundet 8.000 km i vores BMW i3 S på fem måneder, og den fungerer nu som det naturlige valg til opgaver, som den egner sig til. 

Der er stadig en vis "angst", når den skal ud på ture, som presser rækkevidden. Mest fordi elforbruget svinger mere end brændstofforbruget i en benzin- eller dieselbil. Den er ikke bare følsom for speederfod og hastighed, men også temperatur, vind og last. 

Rækkevidden kan vi godt leve med – det er værre med uvisheden om, hvor og hvornår, man kan komme til at lade, der stadig kan være en udfordring for elbilen. 

Vi har ladeaftale med Clever, og kan nemt finde standere mange steder, men det hjælper ikke, hvis standeren er optaget.

BMW i3S langtidstest elbil
© A. Hansen

i3'eren bruges mest til kortere ture

Resultatet er, at vores i3 S, som på redaktionen lyder kælenavnet Mettewuns, bliver brugt til det, som elbiler i almindelighed er bedst til: Kortere ture.

Det gør alle til gengæld gerne. Den er nem at køre især i byen, hvor elmotoren har rigeligt overskud og fungerer kontant og hurtigt på ethvert speederinput som ingen benzinbil kan matche, når man træder på speederen. BMW i3 S er også nem at overskue og placere i trafikken.

BMW i3S langtidstest elbil
© A. Hansen

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...