BMW i3S langtidstest elbil
© A. Hansen

Langtidstest af BMW i3 S: Det er bare en bil

Midtvejsstatus på Bil Magasinet's langtidstest af BMW's elbil: Den fjerner fordomme, men sætter nye grænser

16. september 2019 af Mikkel Thomsager
BMW i3S langtidstest elbil
© A. Hansen


I april fik Bil Magasinet en ny BMW i3 S til langstidstest. Ikke fordi bilen er ny - BMW i3 blev faktisk præsenteret i 2013 - men for at blive klogere på elbilen i hverdagsbrug. Dog fik vi den seneste version i form af den kraftigere i3 S.

En del af den klogskab vi søgte, var at få fjernet nogle af de mest almindelige klichéer og irrationelle forbehold omkring elbiler generelt, så vi kan forholde os nøgternt til de mange nye, som kommer i den nærmeste fremtid.

Det er lykkedes.

Forbehold for elbiler er væk

Før vi fik vores i3 S handlede megen af redaktionens interne snak om, hvor langt vi ikke kunne køre i en elbil. Den snak er væk nu. Ikke fordi i3 S kører uendelig langt på en opladning (det gør den ikke), men fordi vi accepterer den begrænsede rækkevidde som en præmis for blitypen på lige fod med, at en benzinbil skal have skiftet olie.

Misforstå mig ikke: Redaktionen er ikke faldet på halen for elbilen som begreb, hvilket vort daglige brug af i3 S også vidner om. Men vi forholder os nu til dem på samme måde som til alle andre biler. 

Det er faktisk en befrielse, fordi det føles rigtigt - sådan rent testmæssigt.

BMW i3S langtidstest elbil
2019 BMW i3 S Connected © A. Hansen


Vi har rundet 8.000 km i vores BMW i3 S på fem måneder, og den fungerer nu som det naturlige valg til opgaver, som den egner sig til. 

Der er stadig en vis "angst", når den skal ud på ture, som presser rækkevidden. Mest fordi elforbruget svinger mere end brændstofforbruget i en benzin- eller dieselbil. Den er ikke bare følsom for speederfod og hastighed, men også temperatur, vind og last. 

Rækkevidden kan vi godt leve med – det er værre med uvisheden om, hvor og hvornår, man kan komme til at lade, der stadig kan være en udfordring for elbilen. 

Vi har ladeaftale med Clever, og kan nemt finde standere mange steder, men det hjælper ikke, hvis standeren er optaget.

Bliver mest brugt til kortere ture

Resultatet er, at vores i3 S, som på redaktionen lyder kælenavnet Mettewuns, bliver brugt til det, som elbiler i almindelighed er bedst til: Kortere ture. 

Det gør alle til gengæld gerne. Den er nem at køre især i byen, hvor elmotoren har rigeligt overskud og fungerer kontant og hurtigt på ethvert speederinput som ingen benzinbil kan matche, når man træder på speederen. BMW i3 S er også nem at overskue og placere i trafikken.

BMW i3S langtidstest elbil
© A. Hansen
BMW i3S langtidstest elbil
© A. Hansen

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...