Billedet er et modelfoto, der ikke refererer til nogen af de i artiklen nævnte tilfælde

© politi.dk

Kommentar: Voldsomme biljagter kan blive hverdag i Danmark efter lov om konfiskering af biler

De farligste bilister prøver nu at stikke af fra politiet, fordi det er værd at prøve i forhold til den straf, der venter, hvis de bliver standset

3. maj 2021 af Mikkel Thomsager

Biljagterne er kommet til Danmark, og de bliver vildere. Den nye lov om vanvidsbilister rammer nemlig andre end dem, politikerne bag loven sigter mod, og har ført til en helt ny risiko på de danske veje. 

Der er nu bilister, der prøver at stikke af fra politiet i stedet for at standse, fordi det er værd at prøve i forhold til den straf, der venter, hvis de bliver standset.

Politiet påkørte vanvidsbilist

Og politiet er tilsyneladende klar til at tage kampen op. Ifølge TV2 Nyhederne fik politiet den 27. april standset en person, der angiveligt kørte vanvidskørsel, da en biljagt ved Maribo på Lolland endte med, at politiet påkørte mandens bil.

Der er med andre ord lagt op til en mere vanvidskørsel på danske veje, men nu med politiet som deltagere.

Politiet har tilsyneladende fået besked på, at det er leasingbiler, der er skyld i ulykkerne på danske veje. I hvert fald rapporterer flere bilister, der er blevet stoppet af politiet for at køre for hurtigt, uafhængigt af hinanden, at betjenten indleder med at spørge, om bilen er leaset. Først derefter spørges til førerens kørekort.

Hvordan loven om vanvidsbilisme hænger sammen med leasingbiler er dog svært at se, uagtet lovens intentioner om netop det. Ifølge TV2 har politiet beslaglagt 53 biler efter den nye lov om vanvidsbilisme. 

Endnu er der ikke faldet domme om konfiskering af køretøjer.

Bilejer mistede sin bil på værkstedet

Det gælder også for ejeren af den bil, der var på værksted, da mekanikeren skulle teste den færdigreparerede bil. Under testen blev han taget med over 100 km/t i en 50 km/t-zone.

Ovenstående historie er ikke bekræftet, men vedholdende genfortalt af uafhængige personer. 

Bilen blev beslaglagt, og da ejeren var fuldgyldigt ejer af bilen – den var altså ikke leaset og der var ikke pant eller andet ejerskab af den – er der udsigt til, at ejeren mister bilen, selv om denne er helt uvidende om, hvad der er foregået. 

Det er så op til ejeren, at inddrive værdien af bilen fra mekanikeren. Efter konfiskationen bliver bilen nemlig solgt på auktion af staten. Det er uvist, hvordan mekanikerens arbejdsgiver stiller sig i sagen.

Der er udsigt til mange andre lignende komplikationer i situationer med delebiler, lejebiler, valutabiler, der køres udenlandske statsborger i Danmark, udenlandsk registrerede biler og lignende. Alt samme noget Trafikministerens lov ikke forholder sig til. Det bliver op til domstolene, at tage sig af det.

Risikerer at ramme de forkerte bilister

Loven er blevet til med hurtigt lovarbejde efter at en 35-årig betjent blev påkørt og dræbt i København i sommeren 2020 af en mandlig fører af en leasingbil. Fra alle politiske ordførere bag vanvidsbilist-loven kan man høre, at det er den slags politidræbere, man er ude efter med loven om vanvidskørsel. 

Meget tyder dog på, at loven ikke ramme netop denne type kriminelle, fordi staten trods alt ikke kan konfiskere andre firmaers ejendom, blot fordi de har finansieret en brugsgenstand. Også denne udlægning afventer domstolenes votering.

Til gengæld kan alle bilister blive hårdt ramt af lidt uopmærksomhed. Søndag morgen den 25. april var en familiefar på vej til bageren, da han overså et nyt skilt med en hastighedsgrænse på 50 km/t. Politiet stod på lur lige bag skiltet, målte manden til 102 km/t og beslaglagde omgående hans Volvo, da netop 100 km/t i en 50 km/t-zone er grænsen for vanvidskørsel.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...